Opublikowane: 2023-06-30

Is It Easy to Do the Right Thing?: An Approach to Sustainable Development in Teacher Education in Sweden [Czy łatwo jest postępować właściwie?: Podejście do zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli w Szwecji]

Martina Wyszynska Johansson Logo ORCID
Dział: EKOLOGICZNE VARIA DYDAKTYCZNE
https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.15

Abstrakt

W czasach globalnego kryzysu klimatycznego pojawia się ogólna potrzeba poszerzenia kompetencji nauczyciela akademickiego w ramach pracy nad edukacją dla zrównoważonego rozwoju. W odniesieniu do kierunków nauczycielskich, przygotowanie zawodowe przyszłego nauczyciela w Szwecji obejmuje umiejętności pedagogiczno-dydaktyczne w zakresie edukacji dla zrównoważonego rozwoju. Używając metodologii badań w działaniu, esej porusza zagadnienie przygotowania nauczyciela akademickiego do tego zadania w szerszym kontekście szkolnictwa wyższego, odpowiadającego na nowe wyzwania społeczne. Analiza dokumentów i materiałów szkoleniowych jest przeprowadzona z perspektywy doświadczeń czynnej nauczycielki akademickiej, uczestnika krótkiej wymiany kadr w ramach programu Erasmus+. Praca pedagogiczno-dydaktyczna w edukacji dla zrównoważonego rozwoju opiera się głównie na treściach poruszających kwestie ochrony środowiska, społeczne oraz ekonomiczne. Pomimo intencji przygotowania nauczyciela akademickiego w sposób wszechstronny i uwzględniający interdyscyplinarność, dominujące podejście naukowe jest jednakże ugruntowane na naukach przyrodniczych, ścisłych i społecznych. Opierając się na wnioskach płynących z praktycznego doświadczenia nauczyciela akademickiego, esej zaprasza do szerszej dyskusji nad kształceniem przyszłych nauczycieli z uwzględnieniem refleksji humanistycznych w edukacji dla zrównoważonego rozwoju.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Wyszynska Johansson, M. (2023). Is It Easy to Do the Right Thing?: An Approach to Sustainable Development in Teacher Education in Sweden [Czy łatwo jest postępować właściwie?: Podejście do zrównoważonego rozwoju w kształceniu nauczycieli w Szwecji]. Postscriptum Polonistyczne, 31(1), 1–15. https://doi.org/10.31261/PS_P.2023.31.15

Cited by / Share

Tom 31 Nr 1 (2023)
Opublikowane: 2023-10-16


ISSN: 1898-1593
eISSN: 2353-9844
Ikona DOI 10.31261/PS_P

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.