Anamorfoza literatury: kobieca eseistyka jako gatunek hybrydowy na przykładzie eseju Joanny Mueller


Abstrakt

Opierając się na najbardziej znaczącym w literaturze polskiej eseju o macierzyństwie, Powlekać rosnące. Apokryfy prenatalne (2013) pióra Joanny Mueller, autor omawia rolę, jaką w procesie autodeterminacji odgrywa kobieca eseistyka oraz jej hybrydowy charakter. Ponadto prezentuje, jak eseistyka literacka – poprzez kreowanie opowiadania, historii percypowanej przez struktury narracyjne – wpływa na indywidualne kształtowanie każdego dzieła i na osobiste doświadczenie twórcze.


Słowa kluczowe

eseistyka kobieca; autobiograficzność; Joanna Mueller; macierzyństwo; nowe narracje

Berardinelli A., 2002, La forma del saggio. Definizione e attualità di un genere letterario, Marsilio, Venezia.

Ciplijauskaitė B., 1988, La novela femenina contemporánea (1970–1985): hacia una tipología de la narración en primera persona, Anthropos, Barcelona.

Daly B.O., Reddy M.T., 1991, Narrating Mothers: Theorizing Maternal Subjectivities, University of Tennessee Press, Tennessee.

De Carlo A.F., 2020, La prosa polacca dal 1989 al nuovo millennio. Una breve ricognizione, w: Il romanzo del nuovo Millennio, red. G. Di Giacomo, U. Rubeo U., Mimesis, Milano–Udine, s. 345–352.

Gawron A., 2016, Apokryficzne macierzyństwa Joanny Mueller. Między cielesnością a tekstualnością, „Ruch Literacki”, nr 4, s. 477–494.

Hirsch M., 1989, The Mother/daughter Plot: Narrative, Psychoanalysis, Feminism, Indiana University Press, Bloomington e Indianapolis.

Lis R., 2017, Esej i kwanty, https://www.dwutygodnik.com/artykul/7480-esej-i-kwanty.html [dostęp: 4.09.2023].

Lisak-Gębala D., 2018, Esej, kobieta, autobiografia – hipotezy na marginesie analizy Przeźroczy Marii Kuncewiczowej, „Autobiografia”, nr 1 (10), s. 103–114.

Lisak-Gębala D., 2019, New Century – ‘New Essays’?, „Czytanie Literatury. Łódzkie Studia Literaturoznawcze”, nr 8, s. 13–35.

Mueller J., 2013, Powlekać rosnące. Apokryfy prenatalne, Biuro Literackie, Wrocław.

Muraro L., 1991, L’ordine simbolico della madre, Editori Riuniti, Roma.

O’Reilly A., Caporale Bizzini S., 2009, From the Personal to the Political: Toward a New Theory of Maternal Narrative, Susquehanna University Press, Senlinsgrove.

Sendyka R., 2006, Nowoczesny esej. Studium historycznej świadomości gatunku, Universitas, Kraków.

Sołtys-Lewandowska E., 2018, Powlekać rosnące Joanny Mueller – wiwisekcja macierzyństwa, „Autobiografia”, nr 1 (10), s. 51–61.

Spelman V.E., 1982, Woman as Body: Ancient and Contemporary Views, „Feminist Studies”, vol. 8, no. 1, s. 109–131.

Szopa K., 2013, Dermografie: poetyka relacji. Wokół związków materii i języka w poezji Joanny Mueller, „Praktyka Teoretyczna”, nr 4, s. 137–160.

Tomkowski J., red., 2017, Polski esej literacki. Antologia, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław.

Pobierz

Opublikowane : 2024-07-17


de CarloA. F. (2024). Anamorfoza literatury: kobieca eseistyka jako gatunek hybrydowy na przykładzie eseju Joanny Mueller. Postscriptum Polonistyczne, 1-12. https://doi.org/10.31261/PS_P.2024.33.21

Andrea F. de Carlo  afdecarlo@unior.it
Uniwersytet „L’Orientale” w Neapolu  Włochy
https://orcid.org/0000-0001-9116-8308

ANDREA F. DE CARLO – prof., Wydział Literatury, Lingwistyki i Komparatystyki, Język i Literatura Polska, Uniwersytet „L’Orientale” w Neapolu, Neapol, Włochy. Od 2006 do 2011 roku był profesorem kontraktowym na Wydziale Języków i Literatury Obcej przy Uniwersytecie Salento w Lecce (Włochy), gdzie prowadził
zajęcia z literatury, tłumaczeń i języka polskiego. Od 2011 roku do dzisiaj wykłada literaturę polską na Uniwersytecie „L’Orientale” w Neapolu. W swojej pracy naukowej koncentruje się głównie na trzech obszarach: włosko-polskich związkach literackich, tłumaczeniach poetyckich oraz krytyce tekstów. Wyniki swoich badań publikuje w wielu czasopismach i periodykach włoskich i zagranicznych. Autor monografii naukowej: Dantes maxime mirandus in minimis. Kraszewski e Dante (Neapol 2019). Jednym z najnowszych opracowań jest projekt badawczy – analiza przekładu Boskiej Komedii Dantego w wykonaniu Józefa Ignacego
Kraszewskiego.






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).