Literatura
Google Scholar
Bergfelder T., 2005, National, transnational or supranational cinema? Rethinking European film studies, „Media, Culture & Society”, vol. 27, no. 3, s. 315–331.
Google Scholar
Falkowska J., 2007, Andrzej Wajda: History, Politics, and Nostalgia in Polish Cinema, Berghahn Books, New York–London.
Google Scholar
Haltof M., 2007, Adapting the National Literary Canon: Polish Heritage Cinema, „Canadian Review of Contemporary Literature”, vol. 34, no. 3, s. 298–306.
Google Scholar
Mazierska E., 2014, Train to Hollywood: Polish Actress in Foreign Films, w: Polish Cinema in a Transnational Context, eds. E. Mazierska, M. Goddard, University of Rochester Press, Rochester, NY, s. 153–173.
Google Scholar
Szwajcowska J., 2006, The Myth of the Polish Mother, w: Women in Polish Cinema, eds. E. Mazierska, E. Ostrowska, Berghahn Books, Oxford–New York, s. 15–33.
Google Scholar
Van Heuckelom K., 2013, Londoners and Outlanders: Polish Labour Migration through the European Lens, „The Slavonic and East European Review”, vol. 91, no. 2, s. 210–234.
Google Scholar
Van Heuckelom K., 2014, From Dysfunction to Restoration: The Allegorical Potential of Immigrant Labor, w: European Cinema after the Wall: Screening East-West Mobility, eds. L. Engelen, K. Van Heuckelom, Rowman & Littlefield, Lanham, MD, s. 71–93.
Google Scholar
Van Heuckelom K., 2015, Changing Sides, East/West Travesties in Lionel Baier’s Comme des voleurs (à l’est), w: East, West and Centre: Reframing Post-1989 European Cinema, eds. M. Gott, T. Herzog, Edinburgh University Press, Edinburgh, s. 37–50.
Google Scholar
Van Heuckelom K., 2019, Polish Migrants in European Film 1918–2017, Palgrave Macmillan, Cham.
Google Scholar
Filmografia
Google Scholar
(w porządku chronologicznym)
Google Scholar
Moja kuzynka z Warszawy (Ma cousine de Varsovie), Francja/Niemcy 1931, reż. Carmine Gallone, scen. Louis Verneuil (sztuka), Henri-Georges Clouzot.
Google Scholar
Było dziewięciu kawalerów (Ils étaient neuf célibataires), Francja 1939, reż. i scen. Sacha Guitry.
Google Scholar
Roza, Grecja 1982, reż. i scen. Christoforos Christofis.
Google Scholar
Papierowe małżeństwo (Mariage blanc), Francja 1986, reż. Peter Kassovitz, scen. Peter Kassovitz, Elie Pressman.
Google Scholar
Ballada o czyścicielach szyb (La ballata dei lavavetri), Włochy 1998, reż. Peter Del Monte, scen. Peter Del Monte, Sergio Bazzini, Edoardo Albinati.
Google Scholar
Kochaj i rób co chcesz, Polska 1998, reż. Robert Gliński, scen. Michał Arabudzki.
Google Scholar
Wrota Europy, Polska 1998, reż. Jerzy Wójcik, scen. Andrzej Mularczyk, Jerzy Wójcik.
Google Scholar
Pan Tadeusz, Polska/Francja 1999, reż. Andrzej Wajda, scen. Andrzej Wajda, Jan Nowina Zarzycki, Piotr Wereśniak.
Google Scholar
Z miłością nie wygrasz (Herz über Kopf), Niemcy 2001, reż. Michael Gutmann, scen. Michael Gutmann, Hans-Christian Schmid.
Google Scholar
Ukradkiem (na wschód) [Comme des voleurs (à l’est)], Szwajcaria 2006, reż. i scen. Lionel Baier.
Google Scholar
Valerie, Niemcy 2006, reż. Birgit Möller, scen. Birgit Möller, Milena Baisch, Ilja Haller, Ruth Rehmet, Elke Sudmann.
Google Scholar
Wojna kobiet (Krieg der Frauen), Niemcy 2006, reż. Kathrin Feistl, scen. Martin Rauhaus.
Google Scholar
Londyńczycy, Polska 2008–2009, reż. Maciej Migas, Kordian Piwowarski, Wojciech Smarzowski, Greg Zglinski, scen. Ewa Popiołek, Marek Kreutz.
Google Scholar
Lena, Holandia 2011, reż. Christophe Van Rompaey, scen. Mieke de Jong.
Google Scholar
Koliber, Hummingbird, Wielka Brytania / USA 2013, reż. i scen. Steven Knight.
Google Scholar