Półka literacka 2019


Abstrakt

The essay presents an overview of the most important and most interesting prose and poetry publications that appeared on the Polish publishing market in 2019. The past year belonged mainly to artists perfectly rooted in the readers’ awareness. Particularly appreciated were especially works with underlying autobiographical themes, revisiting the often difficult past to try to sort out the “here and now”, socially engaged books, and books that remind us about shortcomings of the communication code. The authors of the recommended books included: Justyna Bargielska, Konrad Góra, Ewa Kuryluk, Mikołaj Łoziński, Krystyna Miłobędzka, Wojciech Nowicki, Jakub Pszoniak, Dominika Słowik, and Paweł Sołtys.


Słowa kluczowe

literary hits of 2019; review; contemporary Polish prose and poetry

Bargielska J., 2019, Dziecko z darów, Lusowo. Góra K., 2019, Kalendarz majów, Stronie Śląskie. Kuryluk E., 2019, Feluni, Kraków.

Łoziński M., 2019, Stramer, Kraków.

Miłobędzka K., 2019, Spis z natury, Lusowo. Nowicki W., 2019, Cieśniny, Wołowiec.

Pszoniak J., 2019, Chyba na pewno, Stronie Śląskie. Słowik D., 2019, Zimowla, Kraków.

Sołtys P., 2019, Nieradość, Wołowiec.

Netografia

Dominika Słowik laureatką Paszportów „Polityki”, 2019, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/paszporty/1938098,1,literatura-dominika-slowik-laureatka-paszportow-polityki.read [dostęp: 20.01.2019].

Hoffmann K., 2019, Mistrzyni Krystyna Miłobędzka. Alchemiczka poezji z nową publikacją „Spis z natury”, https://poznan.wyborcza.pl/poznan/7,36000,25063141,mistrzyni-milobedzka-alchemiczka.html [dostęp: 5.12.2019].

Kube M., 2019, Uczciwie zapowiadany smutek, https://www.rp.pl/Literatura/190919738-Uczciwie-zapowiadany-smutek.html [dostęp: 15.01.2019].

Kuryluk E., 2019, Kompas moralny, rozm. przepr. Drotkiewicz A., https://www.vogue.pl/a/ewa-kuryluk-kompas-moralny [dostęp: 28.01.2020].

Łoziński M., 2019, Nacjonaliści sprzed wojny wydawali się odlegli jak dinozaury. Ale rzeczywistość przyszła mi z pomocą, rozm. przepr. Padoł E., https://kultura.onet.pl/wywiady-iartykuly/mikolaj-lozinski-wywiad-z-autorem-ksiazki-stramer/mxpfl9s [dostęp: 21.01.2020].

Małochleb P., 2019, Chorzy na drogę, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/ksiazki/1930622,1,recenzja-ksiazki-wojciech-nowicki-ciesniny.read [dostęp: 19.01.2020].

Marchewka A., 2019, Cudowne dzieci, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8445-cudowne-dzieci.html [dostęp: 28.01.2020].

Miłobędzka K., 2019, Jesteś samo śpiewa, rozm. przepr. Borowiec J., https://www.dwutygodnik.com/artykul/8232-jestes-samo-spiewa.html [dostęp: 2.02.2020].

Nowicki W., 2019, Wielkie odkrycia zostawiam innym autorom, rozm. przepr. Małochleb P., https://przekroj.pl/kultura/wielkie-odkrycia-zostawiam-innym-autorom-paulina-malochleb [dostęp: 19.01.2020].

Orska J., 2019, Dar (Justyna Bargielska, „Dziecko z darów”), https://magazynwizje.pl/aktualnik/dar-justyna-bargielska-dziecko-z-darow/ [dostęp: 2.02.2020].

Passent A., 2020, 4 książki 2019 roku wg Agaty Passent, https://xiegarnia.pl/artykuly/felieton/4-ksiazki-2019-roku-wg-agaty-passent/ [dostęp: 31.01.2020].

Pszoniak J., 2019, Bo język bywa komunikatem, rozm. przepr. Bąk T., „Biblioteka. Magazyn literacki”, https://www.biuroliterackie.pl/biblioteka/wywiady/jezyk-bywa-komunikatem/ [dostęp: 30.01.2020].

Skurtys J., 2019a, Bywa rewolucyjna. Podsumowanie roku 2019 w poezji, „Mały Format”, http://malyformat.com/2020/02/bywa-rewolucyjna-podsumowanie-roku-2019-poezji/?fbclid=IwAR2fmTw2Gw5D4hBezFxgT0wk7_-7Iws8QDJytktxL4BMjviUjJ388YBszR0 [dostęp: 4. 02.2020].

Skurtys J., 2019b, Po nich, po siebie, „Mały Format”, http://malyformat.com/2019/05/po-nich-po-siebie/ [dostęp: 1.02.2020].

Słowik D., 2020, Na tyle jesteśmy, ile pamiętamy, rozm. przepr. Odziomek M., https://katowice.wyborcza.pl/katowice/7,35055,25628528,na-tyle-jestesmy-ile-pamietamy.html [dostęp: 31. 01.2020].

Sobolewska J., 2019, Bez końca, https://www.polityka.pl/tygodnikpolityka/kultura/ksiazki/1929720,1,recenzja-ksiazki-mikolaj-lozinski-stramer.read [dostęp: 21.01.2019].

Sołtys P., 2019, Nieradość to stan, w którym jest się najczęściej, rozm. przepr. Gacek D., „Dwukropek”, https://www.polskieradio24.pl/8/3866/Artykul/2372060,Pawel-Soltys-nieradosc-to-stan-w-ktorym-jest-sie-najczesciej [dostęp: 28.01.2020].

Suwiński B., 2019, Wolna od znanego. „Spis z natury” Krystyny Miłobędzkiej, https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-15/artykul/wolna-od-znanego-spis-z-natury-krystyny-milobedzkiej [dostęp: 6.12.2019].

Wróbel O., 2019, Cuda się nie zdarzają, https://www.dwutygodnik.com/artykul/8509-cuda-sie%C2%A0nie-odbyly.html [dostęp: 22.01.2019].


Opublikowane : 2020-07-22


NęckaA. (2020). Półka literacka 2019. Postscriptum Polonistyczne, 25(1), 311-336. https://doi.org/10.31261/PS_P.2020.25.22

Agnieszka Nęcka  agnieszka.necka@us.edu.pl
Instytut Literaturoznawstwa, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska.  Polska
https://orcid.org/0000-0002-0874-0295

Krytyk literacki, literaturoznawczyni, autorka książek: Granice przyzwoitości. Doświadczenie intymności w prozie najnowszej (2006); Starsze, nowsze, najnowsze. Szkice o prozie polskiej XX i XXI wieku (2010); Cielesne o(d)słony. Dyskursy erotyczne w polskiej prozie po 1989 roku (2011); Co ważne i ważniejsze. Notatki o prozie polskiej XXI wieku(2012); Emigracje intymne. O współczesnych polskich narracjach autobiograficznych (2013); Polifonia. Literatura polska początku XXI wieku (2015). Redaktor działu krytyki literackiej w „Postscriptum Polonistycznym”. Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2009).






Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).