Uczymy języka polskiego w Kurytybie: uniwersytecki projekt Licenciar
Abstrakt
The aim of the text is to present the university project Licenciar, which has been created as a result of the cooperation between Secretaria Municipal de Eduacação (SME) and Universidade Federal do Paraná (UFPR) in Curitiba. This project is presented to the students of various university courses. In 2011 teaching Polish in primary schools became a part of this project. The author of the text describes this initiative, its beginning, evolution, main goals and the greatest achievements.Słowa kluczowe
Licenciar; glottodidactics; Polish language in Curitiba
Bibliografia
Brożek A., 1984, Polityka imigracyjna w państwach docelowych emigracji polskiej (1850–1939), w: Pilch A., red., Emigracja z ziem polskich w czasach nowożytnych i najnowszych (XVIII-XX w.), Warszawa.
Brudzińska K., 2018, Overview of the Poland-Brazil relations, http://www.kas.de/wf/doc/15431-1442-2-30.pdf [dostęp 14.03.2018].
Budakowska E., 2007, W poszukiwaniu etniczności: Ruch BRAZPOL w Brazylii – współczesna interpretacja, Warszawa.
Cavalcanti M.C., 1999, Estudos sobre a educação bilíngue e escolarização em contextos de minorias linguísticas no Brasil, „Delta”, vol. 15 (no especial), http://www.scielo.br/pdf/delta/v15nspe/4023.pdf [dostęp: 20.10.2017].
CELIN UFPR 1995–2015, Edição Comemorativa: 20 anos de historia, 2015, Curitiba.
Góes P., 2011, Brasil: Censo “Revela” que Maioria da População Brasileira é Negra, https://pt.globalvoices.org/2011/11/24/brasil-censo-populacao-negra/ [dostęp: 17.01.2016].
Kawka M., 2002/2007, A divulgação da Polônia e da cultura polonesa no Brasil através de publicações em língua portuguesa, „Polonicus”, vol. 16, http://www.polonicus.com.br/site/biblioteca_interna.php?cod=55 [dostęp: 25.10.2017].
Malczewski Z., 2012, Os Poloneses e Seus Descendentes no Brasil: Esboço Histórico e Situação Atual da Colônia Polonesa no Brasil, http://www.kurytyba.msz.gov.pl/pt/comunidade_polonesa_no_brasil/?channel=www [dostęp: 25.10.2017].
Natali A., 2011, Pela primeira vez, idiomas nativos brasileiros serão alvo do levantamento populacional do IBGE, http://educacaobilingue.com/2011/02/20/quantas-linguas-tem-obrasil/ [dostęp:17.01.2016].
Programas De Apoio A Licenciaturas: Licenciar, http://www.prograd.ufpr.br/portal/copefor/licenciar [dostęp: 17.10.2017].
Smolana K., 1983, Polonia w Brazylii, w: Kula M., red., Dzieje Polonii w Ameryce Łacińskiej, Wrocław–Warszawa–Kraków–Łódź.
dr, Departamento de Polonês, Alemão e Letras Clássicas, Universidade Federal do Paraná, Kurytyba, Brazylia. Brazylia
https://orcid.org/0000-0002-1565-9612
Prowadzi badania dyskursu mediów, kwestii genderowych i tych związanych z tożsamością i internacjonalizacją szkolnictwa. Kształci nauczycieli języków angielskiego i polskiego, rozwijając ich kompetencje międzykulturowe. Zajmuje się teorią i praktyką tłumaczenia. Autorka Buscando o Significado em um Corpus: PC, Sexismo e suas Inflexões no Banco de Língua Inglesa do Cobuild (2006) i Using Metaphors to Disparage Political Correctness: a critical discourse analysis of lexical choices in British newspapers (2005).
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).