Czy popularna powieść kobieca może być powieścią społecznie zaangażowaną? Kilka refleksji o tematach, gatunkach i stereotypach
Abstrakt
The article aims to present the themes of popular contemporary women’s novels. The contexts for the analyses are stereotypes of sex and commercial expectations. The marketing strategy of the publishers and authors is important as well as the changing rules about creating the image of an author by the media. Pretending social involvement in popular women’s novels is connected with marketing strategies and the need to refer to popular subjects is of secondary importance. What is important, however, is the literary awareness of the authors and the capacity of recognizing the place of one’s own creativity on the map of pop culture.
Słowa kluczowe
woman's writing; commitment; promotion; media image
Bibliografia
Birger A., 2012, Skrywana przeszłość, Warszawa.
Burszta W.J., Czubaj M., 2007, Krwawa setka. 100 najważniejszych powieści kryminalnych, Warszawa.
Buryła S., 2016, Wokół zagłady. Szkice o literaturze Holocaustu, Kraków.
Collier C., 2011, Córka Magdy, przeł. Popiel A., Warszawa.
Cygler H., 2012, Deklinacja męska/żeńska, Poznań.
Cygler H., 2012a, Przyszły niedokonany, Poznań.
Cygler H., 2012b, Tryb warunkowy, Poznań.
Czubaj M., 2010, Etnolog w Mieście Grzechu. Powieść kryminalna jako świadectwo antropologiczne, Gdańsk.
de Beauvoir S., 2014, Druga płeć, przeł. Mycielska G., Leśniewska K., Warszawa.
Fiedorczuk N., 2016, Od autorki, w: tejże, Jak pokochać centra handlowe, Warszawa.
Filipak I., 1999, Literatura monstrualna, „OŚKa. Pismo Ośrodka Informacji Środowisk Kobiecych”, nr 1.
Fiske J., 2010, Zrozumieć kulturę popularną, przeł. Sawicka K., Kraków.
Fryczkowska A., 2016, Sześć kobiet w śniegu (nie licząc suki), Warszawa.
Fryczkowska A., 2017, Żony jednego męża, Warszawa.
Grabowska A., 2014, Stulecie Winnych. Ci, którzy przeżyli, Warszawa.
Grabowska A., 2015, Ci, którzy wierzyli, Warszawa.
Grabowska A., 2015a, Stulecie Winnych. Ci, którzy walczyli, Warszawa.
Grad J., Mamzer H., red., 2005, Kultura przyjemności. Rozważania kulturoznawcze, Poznań.
Janko A., 2015, Mała Zagłada, Kraków.
Jax J., 2014, Dziedzictwo von Becków, Chorzów.
Jax J., 2016, Piętno von Becków, Chorzów.
Jenoff P., 2008, Dziewczyna komendanta, przeł. Łesyszak M., Warszawa.
Jong E., 1999, Artystka jako gospodyni domowa, przeł. Kopeć¬ Umiastowska B., „OŚKa. Pismo Ośrodka Informacji Środowisk Kobiecych”, nr 1.
Kabat M., 2009, Kontrakt panny Brandt, Warszawa.
Kareta M., 2012, Pokochałam wroga, Kraków.
Kozłowska A., 2009, Czerwony rower, Kraków.
Kraskowska E., 2001, Kilka uwag na temat powieści kobiecej, w: Nasiłowska A., red., Ciało i tekst. Feminizm w literaturoznawstwie. Antologia szkiców, Warszawa.
Madeyska E., 2017, Rodzina O. Sezon 1: 1968/69, Kraków.
Martuszewska A., 1997, „Ta trzecia”. Problemy literatury popularnej, Gdańsk.
Martuszewska A., Pyszny J., 2003, Romanse z różnych sfer, Wrocław.
Münzer H., 2016, Miłość w czasach Zagłady, przeł. Kuć Ł., Warszawa.
Ozminkowski V., 2014, Michalina Wisłocka. Sztuka kochania gorszycielki, Warszawa.
Plebanek G., 2005, Dziewczyny z Portofino, Warszawa.
Storey J., 2003, Studia kulturowe i badania kultury popularnej. Teorie i metody, przeł. Barański J., Kraków.
Szwaja M., 2004, Zapiski stanu poważnego, Warszawa.
Tubylewicz K., 2014, Rówieśniczki, Warszawa.
Waszut S., 2014 Rozdroża, Warszawa.
Waszut S., 2015, W obcym domu, Warszawa.
Wiśniewski J.L., 2014, Grand, Warszawa.
Witkiewicz M., 2013, Szkoła żon, Poznań.
Wydra J., 2015, Esesman i Żydówka, Poznań.
Zientek S., 2016, Kolonia Marusia, Warszawa.
Zientek S., 2017, Hotel Varsovie. Klątwa lutnisty, Warszawa.
Żukowska I., 2014, Skazy, Warszawa.
Netografia
[bez tytułu] Z Katarzyną Bondą rozmawia Karolina Błaszkiewicz, „Vers-24”, http://www.vers-24.pl/katarzyna-bonda-mowilam-juz-ze-jestem-apodyktyczna/ [dostęp: 27.05.2017].
„Stałam się uśmiechniętą, silną kobietą, która miewa słabe momenty. Daję sobie na nie pozwolenie, bo to normalne”. Z Katarzyną Hordyniec rozmawia Anna Frydrychewicz, „Oh!me”, http://ohme.pl/lifestyle/stalam-sie-usmiechnieta-silna-kobieta-ktora-miewa-slabe-momenty-daje-sobie-na-nie-przyzwolenie-bo-to-jest-normalne/ [dostęp: 02.06.2017].
Dostałam wyrok w zawieszeniu. Z Katarzyną Bondą rozmawia Arkadiusz Panasiuk, „Przegląd”, https://www.tygodnikprzeglad.pl/dostalam-wyrok-w-zawieszeniu/ [dostęp: 28.05.2017].
Felberg-Sendecka K., 2017, Dla niego „krótka akcja”, dla niej – koniec dotychczasowego życia, „Wysokie Obcasy”, http://www.wysokieobcasy.pl/wysokie-obcasy/1,114757,20682574,dlanie-go-krotka-akcja-dla-niej-koniec-dotychczasowego.html [dostęp: 11.05.2017].
http://katarzynamichalak.blogspot.com/2017/05/zostaam-koronowana-przez-twoj-styl.html [dostęp: 20.05.2017].
https://www.facebook.com/GajaGrzegorzewska/?fref=ts [dostęp: 10.06.2017].
https://www.facebook.com/katarzynapuzynska/?fref=ts [dostęp: 10.06.2017].
Izabela Sowa „Tymczasem”. Z Izabelą Sową rozmawia Anna Dziewit-Meller, „BukBuk”, http://bukbuk.pl/izabela-sowa-tymczasem/ [dostęp: 10.05.2017].
Katarzyna Bonda o e-bookach. Wywiad dla Virtualo, „Virtualo.pl”, http://media.innovationpr.pl/clients/2360/attachment/702953 [dostęp: 14.05.2017].
Katarzyna Bonda, królowa polskiego kryminału: Aniołów nie ma. Z Katarzyną Bondą rozmawia Karolina Sulej, „Duży Format”, http://wyborcza.pl/duzyformat/1,127290,16733782,Katarzyna_Bonda__krolowa_polskiego_kryminalu__Aniolow.html [dostęp: 28.05.2017].
Katarzyna Bonda: ten dzień zmienił wszystko. Z Katarzyną Bondą rozmawia Aleksandra Boćkowska, „Książki.onet.pl”, http://ksiazki.onet.pl/katarzyna-bonda-ten-dzien-zmienil-wszystko/mfr7j [dostęp: 28.05.2017].
Katarzyna Tubylewicz: Pisarz nie musi być ubogi. Z Katarzyną Tubylewicz rozmawia Paula Szewczyk, „Newsweek Polska”, http://www.newsweek.pl/kultura/katarzyna-tubylewiczwywiad-newsweek-pl,artykuly,345914,1.html [dostęp: 20.05.2017].
Maria Ulatowska od dziecka marzyła, by zostać sławną pisarką. Tworzyć zaczęła na emeryturze. Z Marią Ulatowską rozmawia Jolanta Zielazna, „Gazeta Pomorska”, http://www.pomorska.pl/artykuly-archiwaln/art/7287411,maria-ulatowska-od-dziecka-marzyla-by-zostac-slawna-pisarka-tworzyc-zaczela-naemeryturze,id,t.html [dostęp: 05.06.2017].
Maria Ulatowska: Kariera na emeryturze. Z Marią Ulatowską rozmawia Paulina Młynarska, „Grazia” 2015, nr 10, http://www.grazia.pl/ludzie/news-maria-ulatowska-kariera-na-emeryturze,nId,1906758 [dostęp: 05.06.2017].
Nie lubię, jak się kobietom robi krzywdę. Z Magdaleną Witkiewicz rozmawia Ewelina Zdancewicz-Pękala, „Gazeta Olsztyńska”, http://gazetaolsztynska.pl/417234,Nie-lubie-jak-siekobietom-robi-krzywde-Wywiad-z-Magdalena-Witkiewicz.html#axzz4kBoePUuf [dostęp: 25.05.2017].
Przez chorobę odkryła, że to, co robi, robi dobrze, http://dziendobry.tvn.pl/wideo,2064,n/przezchorobe-odkryla-ze-to-co-robi-robi-dobrze,192555.html [dostęp: 02.06.2017].
Wywiad z Anną Fryczkowską w dzień premiery jej nowej powieści. Z Anną Fryczkowską rozmawia Anna Luboń, „Cud Kultury”, http://cudkultury.pl/wywiad-anna-fryczkowska-dzien-premiery-nowej-powiesci/ [dostęp: 15.06.2017].
dr hab., Instytut Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej, Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie, Polska. Polska
https://orcid.org/0000-0003-2531-0905
Krytyczka literacka, literaturoznawczyni. Wykładowczyni w Szkole Mistrzów Pióra w Collegium Civitas. W latach 2002–2009 redaktor naczelna pisma literacko‑kulturalnego „Portret”. Autorka ośmiu książek. Ostatnio opublikowała prace Pamięć codzienności, codzienność pamiętania. Szkice o reportażu polskim XXI wieku (2014) i Maski zła. (Nie)etyczność postaw i zachowań jako temat współczesnego reportażu polskiego (2016). Pracuje nad książką o najmłodszym pokoleniu polskich reporterów. Od 2009 roku przez sześć lat prowadziła blog krytycznoliteracki A to książka właśnie!, obecnie zaprasza na Nowości książkowe (www.bernadettadarska. blogspot.com).
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).