Aktywność kulturalna i postawy twórcze społeczności lokalnych pogranicza
Redakcja Studia Etnologiczne i Antropologiczne
Abstrakt
Spis rzeczy Wstęp (Irena Bukowska-Floreńska) 7
AKTYWNOŚĆ KULTURALNA I POSTAWY TWÓRCZE
Władysław Jacher: Aktywność kulturalna jako czynnik więzi społecznej w społecznościach lokalnych i regionalnych 15 Ryszard Kantor: Współczesna działalność kulturotwórcza na poziomie grupy lokalnej 27 Irena Bukowska-Floreńska: Postawy twórcze i aktywność kulturalna na Górnym Śląsku 37 Andrzej Brencz: Tworzenie się więzi regionalnych na „dawnym” i „nowym” pograniczu - przykład „regionu kozła lubuskiego” 49 Helga Bieniusa: Współczesne formy aktywności twórczej we wsi Żyrowa w Opolskiem 63 Kornelia Lach: Aktywność kulturalna wspólnot lokalnych na pograniczu śląsko-morawskim 77 Adam Bobryk: Amatorska twórczość artystyczna mniejszości polskiej w Republice Litewskiej 1944-1991 93
TWÓRCZE POSTAWY JEDNOSTEK
Maria Śmiełowska: Twórcza aktywność jednostek w kreowaniu własnej przestrzeni lokalnej 109 Edyta Korepta: Wpływ nieprofesjonalnych pisarzy na rozwijanie świadomości regionalnej mieszkańców pogranicza (na przykładzie twórczości Emanuela Grima w Cieszyńskiem) 127 Bronisława Dymara: Wiersze dzieci jako forma aktywności twórczej i przejaw związków z kulturą lokalną 137 Kinga Czerwińska: Współczesna twórczość samorodna - studium artysty 149 Tadeusz Mikołaj Trajdos: Twórczość Stanisława Wyrtla (Orawa, Zubrzyca Górna) 159 Grzegorz Błahut: Amatorskie kino Franciszka Dzidy w Chybiu jako wartość kulturowa lokalnej społeczności 171
KOMUNIKAT IKONICZNY I ZWYCZAJOWO-OBRZĘDOWY JAKO TWÓRCZA POSTAWA WOBEC TRADYCJI
Olga Goldberg-Mulkiewicz: Komunikat ikoniczny na pograniczu kulturowym i etnicznym. Żydowska wycinanka w procesie przemian 185 Zdzisław Kupisiński SVD: Liderzy w obrzędowości pogrzebowej i ich znaczenie w kontynuacji tradycji na pograniczu regionów etnograficznych opoczyńskiego i radomskiego 203 Jozef Nowak: Zespoły kolędnicze z kozą i z koniem na tomaszowskim pograniczu polsko-ukraińskim 217 Barbara Bazielich: Niedźwiedzie tradycje 231
INSTYTUCJONALNA DZIAŁALNOŚĆ TWÓRCZA A PAMIĘĆ O PRZESZŁOŚCI
Stowarzyszenia kulturalne jako przejaw aktywności twórczej społeczności lokalnej pogranicza. Przykład Gorzowa Wielkopolskiego 251 Joanna Świtała-Mastalerz: Bielowickie Stowarzyszenie Twórców i Przyjaciół Kultury Ludowej w Opoczyńskiem. Idee i inspiracje 263 Tomasz Michalewski: Muzeum Regionalne i jego znaczenie w społeczności lokalnej (na przykładzie działalności Konrada Mientusa) 281 Dobrawa Skonieczna: Prywatne „muzeum” „Ocalenie” - obraz życia i twórczości Jana Talika 297 Dorota Świtała-Trybek: Muzeum Miejskie im. Maksymiliana Chroboka w Rudzie Śląskiej jako inicjator zróżnicowanych form życia kulturalnego 307
Studia Etnologiczne i Antropologiczne, R. (2003). Aktywność kulturalna i postawy twórcze społeczności lokalnych pogranicza. Studia Etnologiczne I Antropologiczne. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/SEIA/article/view/1930