https://doi.org/10.31261/TPDJP.2016.25.07
Artykuł przedstawia wyniki badań mających na celu ocenę poziomu kompetencji leksykologicznej i leksykalnej uczniów gimnazjum oraz wyniki analizy szkolnych uwarunkowań tych kompetencji, przeprowadzonej na podstawie ankiet, wywiadów oraz obserwacji lekcyjnych. Poziom kompetencji leksykologicznej oceniono jako dobry, natomiast analiza tekstowa wykazała, że kompetencja leksykalna jest niższa i bardziej zróżnicowana. Do najważniejszych niedostatków należały: niewystarczające utrwalenie zrozumienia kategorii leksykalnych wprowadzanych na lekcjach języka polskiego, brak umiejętności rozróżniania języka potocznego od ogólnego rejestru językowego, lepsze opanowanie kompetencji receptywnej niż produktywnej, wyraźne braki w zasobie słownictwa biernego i czynnego, zwłaszcza słownictwa spoza powszechnego użycia, a także trudności w rozumieniu metafor w kontekście tekstowym. Wnioski płynące z obserwacji lekcyjnych były spójne z wynikami analizy tekstowej — uczniowie mieli więcej okazji do pogłębiania kompetencji leksykologicznej. Z kolei praca nad kompetencją leksykalną nie była systematyczna, zadania leksykalno-frazeologiczne pojawiały się zbyt rzadko, a brakowało ćwiczeń rozwijających umiejętności leksykalne – zarówno ekspresyjne, jak i receptywne. Wyniki ankiet i wywiadów wskazują na problem, jakim jest brak świadomości wielu nauczycieli gimnazjalnych co do znaczenia rozwijania i doskonalenia kompetencji leksykalnej. W konsekwencji nie poświęcają jej wystarczającej uwagi w procesie edukacyjnym. Ponadto nauczyciele nie potrafią precyzyjnie określić poziomu biernej i czynnej znajomości słownictwa uczniów, co skutkuje niepełną świadomością ich potrzeb edukacyjnych.
Pobierz pliki
Zasady cytowania
Licencja

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).
Tom 25 (2016)
Opublikowane: 2016-12-31
10.31261/TPDJP

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.