Wizerunek konia terapeuty w filmie na wybranych przykładach

Anna Lusińska
https://orcid.org/0000-0001-9279-4992

Abstrakt

The image, in general, is understood as an image, an image or a likeness. Nowadays, this concept is associated with its shaping and reception in order to influence the environment. Thinking about the image, first of all, its personal connotations are taken. Can you therefore analyze the image of an animal, and more specifically a horse? It turns out that yes, because this representative of the even-toed ungulate, accompanying man in his life since prehistory, appeared in art, including film. He was honored to be his object or rather subject. Among the many roles he had to play, there was also a humanizing role – the therapist. The aim of the article was to show the image of the horse as a therapist in selected film examples and its analysis.


Słowa kluczowe

image; public relations; horse; therapy; film; pop culture

Andrzejewski, Piotr, and Wiesław Kot. Medialne Public Relations. Poznań: Wydawnictwo Forum, 2006.

Barzowski, Karol. Zaklinacz koni. Dasz się zakląć?, https://film.org.pl/a/artykul/zaklinacz-koni-50945/. Accessed 31 Aug. 2018.

Bednarczyk, Małgorzata. “Hipoterapia jako forma rehabilitacji i wsparcia włączania społecznego osób niepełnosprawnych.” In Student Niepełnosprawny. Szkice i Rozprawy, no. 15 (8) (2015): 207–217.

Bela, Zbigniew. “Etymologia i pierwotne znaczenia wyrazów ‘lek’ i ‘leczyć’.” In Gazeta Farmaceutyczna, no. 3 (2011). http://www.kwadryga.pl/upload/Dokumenty/Artykuly_naukowe/GF_3_2011_naukowy.pdf. Accessed 31 Aug. 2018.

Budzyński, Wojciech. Wizerunek równoległy. Nowa szansa promocji firmy i marki. Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 2011.

Chmielowski, Benedykt Joachim. Nowe Ateny. Umbry objaśnione. Wrocław: Oficyna Wydawnicza ATUT, 2015.

Davis, Anthony. Public Relations. Translated by Grzegorz Dąbkowski. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, 2007.

Dzwonkowska, Dominika. „Kulturowe i etyczne uwarunkowania relacji człowiek–zwierzę”. In Wschodni Rocznik Humanistyczny, vol. XI (2015): 273–282.

Grabowska Barbara. “Zmiany relacji człowiek–zwierzę, czyli cena postępu.” In Kultura i Wartości, no. 2 (10) (2014): 105–120.

Homer. Iliada. Translated by Franciszek Ksawery Dmochowski. Kraków: Wydawnictwo Greg, 2010.

http://biblia.deon.pl/. Accessed 31 Aug. 2018.

http://rbserwer.myds.me/piastowo1/index.php/artykuly/kon-w-malarstwie-polskim.Accessed 31 Aug. 2018.

https://forumprawne.org/hydepark/209753-ochrona-wizerunku-psa.html. Accessed 31 Aug. 2018.

https://sjp.pwn.pl/slowniki/terapeuta.html. Accessed 31 Aug. 2018.

https://www.polskieradio.pl/9/5538/Artykul/1734334,Wizerunek-konia-w-malarstwie-ifilmie. Accessed 31 Aug. 2018.

https://www.pzhk.pl/formalności/hipoterapia/. Accessed 31 Aug. 2018.

Ilski, Kazimierz. “Wstęp.” In Człowiek w świecie zwierząt – zwierzęta w świecie człowieka. Edited by Kazimierz Ilski. 7–8. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2012.

Łączyński, Marcin. “Wizerunek.” In Analiza wizerunku w mediach. Podręcznik. Edited by Marcin Łączyński, and Tomasz Gackowski. 82–109. Warszawa: Instytut Dziennikarstwa Uniwersytetu Warszawskiego, 2008.

McQuail, Denis. Teoria komunikowania masowego. Translated by Marta Bucholc, and Alina Szulżycka. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2008.

Parandowski, Jan. Mitologia. Wierzenia i podania Greków i Rzymian. Londyn–Warszawa: Wydawnictwo Puls, 2006.

Parkinson, David. 100 idei, które zmieniły film. Translated by Małgorzata Dera. Raszyn: Wydawnictwo Top Mark Centre Art, 2011.

Raczkowska, Alicja. “Koń – wspaniały terapeuta.” In Koń Polski, no. 7 (2009): 48–49.

Singer, Peter. W obronie zwierząt. Translated by Monika Betley. Warszawa: Wydawnictwo Czarna Owca, 2011.

Skowronek, Iwona. Marketing doświadczeń. Od doświadczeń klienta do wizerunku firmy. Warszawa: Wydawnictwo Poltext, 2012.

Staszyńska, Katarzyna. Marka, konsument, badacz: spotkania na rynku. Warszawa: Wydawnictwo Wolters Kluwer Polska, 2013.

Walaszek, Robert et al. “Medyczne, pedagogiczne, psychologiczne i społeczne oddziaływania hipoterapii.” In Medycyna Rodzinna, no. 19 (2) (2016): 91–97.


Opublikowane : 2020-12-29


LusińskaA. (2020). Wizerunek konia terapeuty w filmie na wybranych przykładach. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (6), 331-346. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2020.06.22

Anna Lusińska 
Uniwersytet Gdański  Polska
https://orcid.org/0000-0001-9279-4992




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).