Ciało (nie)ludzkie. Motyw cielesności w tomiku Anny Adamowicz Animalia


Abstrakt

Celem artykułu jest analiza motywu cielesności w tomiku poetyckim  młodej autorki Anny Adamowicz Animalia. W tekście stosuję metodologię opracowaną na gruncie zookrytyki, subdyscypliny Animal Studies. Wiersze Adamowicz wyrażają niezgodę na traktowanie nie-ludzkiej cielesności jako gorszej, oraz redukowania jej do bezwartościowego, pasywnego „mięsa”. W swojej twórczości Adamowicz dokonuje destrukcji antropocentrycznej hierarchii oraz pokazuje tragiczne konsekwencje ludzkiej działalności dla całości świata zwierzęcego. Autorka porusza także tematykę nieodwracalnych zmian klimatycznych, które posiadają wpływ na świat zwierząt nie-ludzkich.


Słowa kluczowe

cielesność; zookrytyka; ekokrytyka; Anna Adamowicz; poezja

Adamowicz, Anna. Animalia. Stronie Śląskie: Biuro Literackie, 2019.

Adamowicz, Anna. Poezja jako bicie po ryju (w masce). Napis. 16.07.2020. https://nowynapis.eu/tygodnik/nr-58/artykul/poezja-jako-bicie-po-ryju-w-masce (dostęp: 18.02.2020).

Bakke, Monika. Bio-transfiguracje. Sztuka i estetyka posthumanizmu. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM, 2015.

Barcz, Anna. „Posthumanizm i jego zwierzęce odgłosy w literaturze”. Teksty Drugie, nr 1–2 (2013): 60–79.

Barcz, Anna. „Wprowadzenie do zookrytyki (teorii zwierzęcych narracji)”. Białostockie Studia Literaturoznawcze, nr 6 (2015): 143–159.

Becker, Annette. „Eksterminacje. Ciało i obozy”. W Historia ciała. T. 3, Różne spojrzenia. Wiek XX, pod redakcją Jeana-Jacues’a Courtine’a, przełożyli Krystyna Belaid, Tomasz Stróżyński, 299–318. Gdańsk: Słowo/Obraz Terytoria, 2014.

Bińczyk, Ewa. „Antyesencjalizm i realizm w programie badawczym Bruno Latoura”. Er(r)go, nr 10 (1) (2005): 91–102.

Bińczyk, Ewa. „Dyskursy antropocenu a marazm środowiskowy początków XXI wieku”. Zeszyty Naukowe. Organizacja i Zarządzanie / Politechnika Śląska, z. 112 (2017): 47–59.

Brach-Czaina, Jolanta. „Ciało współczesne”. Res Publica Nowa, nr 11 (2000): 3–10.

Brach-Czaina, Jolanta. Szczeliny istnienia. Kraków: eFKa, 1999.

Braidotti, Rosi. Polityka życia jako bios-zoe, tłum. Igor Holewiński. Machina Myśli. http://machinamysli.org/polityka-zycia-jako-bios-zoe/ (dostęp: 25.07.2021).

Dąbrowska, Magdalena. „Próba pasienia kotów, czyli intelektualny krajobraz animal studies”. Wielogłos, nr 1 (35) (2018): 15–31. https://doi.org/10.4467/2084395XWI.18.001.8815.

Huggan, Graham, i Helen Tiffin. Postcolonial Ecocriticism. Literature, Animals, Environment. London–New York: Routledge, 2015.

Latour, Bruno. Reassembling the Social: An Introduction to Actor-Network-Theory. Oxford–New York: Oxford University Press, 2005.

Łebkowska, Anna. „Jak ucieleśnić ciało: o jednym z dylematów somatopoetyki”. Teksty Drugie, nr 4 (2011): 11–27.

Nycz, Ryszard. „Wstęp”. W Kultura afektu – afekty w kulturze. Humanistyka po zwrocie afektywnym, pod redakcją Ryszarda Nycza, Anny Łebkowskiej i Agnieszki Daukszy, 7–24. Warszawa: Instytut Badań Literackich PAN. Wydawnictwo, 2015.

Sala, Zuzanna. Taniec z policzkowaniem (Anna Adamowicz, „Animalia”). Aktualnik. 14.04.2019. http://magazynwizje.pl/aktualnik/zuzanna-sala-taniec-z-policzkowaniem/ (dostęp: 15.02.2020).


Opublikowane : 2022-12-27


MickiewiczA. (2022). Ciało (nie)ludzkie. Motyw cielesności w tomiku Anny Adamowicz Animalia. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (2 (10), 1-18. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2022.10.07

Adriana Joanna Mickiewicz  adriana.mickiewicz@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński  Polska
https://orcid.org/0000-0002-7090-9987

Adriana Joanna Mickiewicz – doktorantka Szkoły Doktorskiej Nauk Humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego (program: filozofia). Laureatka konkursu ministerialnego Diamentowy grant, w ramach którego przygotowuje monografię poświęconą hermeneutyce radykalnej Johna D. Caputo. Jej zainteresowania naukowe obejmują hermeneutykę, etykę oraz filozofię literatury. W wolnych chwilach pisze recenzje teatralne.
E-mail: adriana.mickiewicz@uj.edu.p






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).