Przez mroczne zwierciadło. Surrealistyczna wyobraźnia i wizerunki zwierząt w filmie Philipa Ridleya Połyskująca skóra
Abstrakt
Artykuł jest aspektową interpretacją debiutanckiego filmu Philipa Ridleya pod tytułem Połyskująca skóra (1990). Autor skupia się na odniesieniach do świata zwierząt, ukazując funkcję animalistycznych hybryd i totemów u rekonstrukcji świata straumatyzowanego dziecka. Odczytanie filmu opiera się na założeniu, że Philip Ridley buduje świat przedstawiony swojego dzieła na bazie surrealistycznej tradycji reprezentacji.
Słowa kluczowe
Philip Ridley; dziecko; zwierzęce hybrydy; totem; surrealizm
Bibliografia
Adam, David. “Joseph Beuys. Pioneer of a Radical Ecology”. Art Journal, vol. 51 (2) (1992): 26–34.
Allmer, Patricia. René Magritte. London: Reaktion Books, 2019.
Andersen, Karin, Luca Bochicchio. “The Presence of Animals in Contemporary Art as a Sign of Cultural Change. Forma”. Revista d’Humanitats, vol. 6 (2012): 12–23.
Animal Studies Group. Killing Animals. Urbana–Chicago: University of Illinois Press, 2006.
Biblia, czyli Pismo Święte Starego i Nowego Przymierza. Nowa Biblia Gdańska. Katowice: Śląskie Towarzystwo Biblijne, 2012.
Burt, Jonathan. Animals in Film. London: Reaktion Books, 2002.
Cahill, James Leo. Zoological Surrealism. Minneapolis–London: University of Minnesota Press, 2019.
Cirlot, Juan E. A Dictionary of Symbols. London: Routledge, 2001.
Donald, James, Michael Renov. The Sage Handbook of Film Studies. London: Sage Publications Ltd, 2013.
Hopkins, David. Dada and Surrealism. A Very Short Introduction. Oxford: Oxford University Press, 2004.
Hopkins, David. Dark Toys: Surrealism and the Culture of Childhood. New Haven–London: Yale University Press, 2021.
Hopkins, David, ed. A Companion to Dada and Surrealism. Chichester: John Wiley & Sons, Inc., 2016.
Lawrence, Michael, Laura McMahon. Animal Life and the Moving Image. London: British Film Institute, 2015.
Lewis, Sian, Lloyd Llewellyn-Jones. The Culture of Animals in Antiquity: A Sourcebook with Commentaries. London: Routledge, 2018.
Louÿs, Pierre. Aphrodite. Los Angeles: Humanoids Inc, 1999.
Mariño Ferro, Xosé Ramón. Diccionario del Simbolismo Animal. Madrid: Encuentro, 2014.
Matheson, Neil. Surrealism and the Gothic. Studies of the Interior. New York: Routledge, 2018.
Noheden, Kristoffer. Surrealism, Cinema, and the Search for a New Myth. Cham: Palgrave Macmillan, 2017.
Pasquinelli, Matteo. Animal Spirits. A Bestiary of the Commons. Rotterdam: Nai Publishers, 2008.
Richardson, Michael. Surrealism and Cinema. Oxford–New York: Berg, 2006.
Ridley, Philip. The Reflecting Skin, Passion of Darkly Noon. American Dreams. London–New York: Bloomsbury, 1997.
Sierz, Aleks. Modern British Playwriting. The 1990s: Voices, Documents, New Interpretations. London: Bloomsbury Methuen Drama, 2012.
Strom, Kirsten. The Animal Surreal. The Role of Darwin, Animals, and Evolution in Surrealism. London–New York: Routledge, 2017.
Tidadó Tur, Juan-Ramón. El surrealismo en España. Madrid: Susaeta, 2009.
Weil, Kari. Thinking Animals. Why Animal Studies Now? Chichester: Columbia University Press, 2012.
Uniwersytet Jagielloński Polska
https://orcid.org/0000-0002-5381-3377
Andrzej Pitrus – prof. dr hab., pracuje w Instytucie Sztuk Audiowizualnych Uniwersytetu Jagiellońskiego. Autor książek i artykułów o kinie, mediach i sztuce współczesnej, między innymi: Zanurzony. O sztuce Billa Violi (Kraków 2016), To nie jest sztuka, panie profesorze (Kraków 2018), Babcia Helena wychodzi z kina (Kraków 2019). Autor powieści pod tytułem Marieke naga. E-mail: andrzej.pitrus@uj.edu.pl.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).