Opublikowane: 2016-12-24

Zoopoetyka Iwana S. Szmielowa: obrazy zwierząt w małej prozie pisarza

Alfija Smirnowa Logo ORCID

Abstrakt

W artykule omówiono specyfikę zoopoetyki I.S. Szmielowa we wczesnych utworach pisarza – Mój Mars (Мой Марс), Świetlista karta (Светлая страница), Mary (Мэри), a obrazy zwierząt przeanalizowano w kontekście literatury rosyjskiej przełomu XIX i XX wieku (Bystronogi L.N. Tołstoja, Kasztanka A.P. Czechowa, Biały pudel, Szmaragd A.I. Kuprina, Sny Czanga I.A. Bunina). Zoopoetyka Szmielowa opiera się na filozofii życia i śmierci, wolności i niewoli, związku świata przyrody ze światem dzieciństwa oraz wyraża się poprzez antropomorficzne wyobrażenie pojawiających się na kartach utworów pisarza licznych zwierząt (psychologizm, uduchowienie, wykorzystanie aparatu pojęciowego „dusza”, „fatum”, „miłość”, „moralność”, „litość”). Zwierzęta w prozie pisarza pełnią rolę swoistego papierka lakmusowego, ponieważ poprzez stosunek do nich poznaje się innych bohaterów utworów – dorosłych i dzieci.

Słowa kluczowe:

zoopoetyka , zwierzę , antropomorfizm , proza , Szmielow

Zasady cytowania

Smirnowa, A. (2016). Zoopoetyka Iwana S. Szmielowa: obrazy zwierząt w małej prozie pisarza. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (2), 13–21. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/6163

Nr 2 (2016)
Opublikowane: 2016-12-24


ISSN: 2719-2687
eISSN: 2451-3849
Ikona DOI 10.31261/ZOOPHILOLOGICA

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.