Teatr śmierci. O widowiskowo-teatralnym charakterze polowań zbiorowych
Abstrakt
The article of Sara Kruszona entitled The Theater of Death treats the spectacular-theatrical character of collective hunts. The author puts forward the thesis that these hunts can be read as a form of a spectacle. The starting point for consideration was the article Customs and hunting ceremonies in collective hunts, derived from the website of the Hunting Signals Group, “Hagard”. This text is a kind of a scenario of hunting ceremonies taking place during collective hunts. By quoting its fragments in his text on the Theater of Death, the author proves the thesis about the pageantry of hunting rituals. Events which take place during hunting, their organization and arrangement, whose important aspects include tradition and ritual character, interpreted as a kind of spectacle. It was similar to the ancient venatio. The author also refers to the ancient roots of performances with the participation of hunters, i.e. venatio, described by Miroslaw Kocur in his book entitled The Roots of the Theater. A particularly important argument for the possibility of considering hunting as a form of a show is the hunters’ awareness of role–playing and audience presence. This can be understood by guests invited to the hunt as well as opponents of hunting, or as a community focused on their activity and ready to criticize it. The awareness of the presence of spectators determines the obvious awareness of playing whether the hunters perform a specific social function in the spectacle called hunting. The finale of this performance, played according to a strictly defined scenario and with strictly assigned roles, is pokot. The author draws attention to the fact that the system of animal bodies and all activities related to them resemble a specific form of a spectacle – anatomical theater.
Słowa kluczowe
spectacle; theater; hunting; hunters; animals
Bibliografia
Dąbrówka Andrzej. Dawne procesy zwierząt jako dramaty rytualne. Dostęp: 20.11.2017. http://andrzej.dabrowka.com/content/view/25/48/
Duvignaud Jean. 2010. Ceremonia społeczna i ceremonia teatralna. W: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów. red. Leszek Kolankiewicz. 213-218. Warszawa. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Gdula Paweł. 2017. Pułapka na wegan. „Łowiec Polski” 10 (2057): 16-19.
Goffman Erwing. 2010.Człowiek w teatrze życia codziennego. W: Antropologia widowisk. Zagadnienia i wybór tekstów. red. Leszek Kolankiewicz. 55-68. Warszawa. Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego.
Kocur Mirosław. Teatr śmierci. W We władzy teatru. Dostęp: 20.11.2017. http://kocur.uni.wroc.pl/we-wsadzy-teatru-rozdzias-ii-teatr-pmierci/
Ratajczakowa Dobrochna. 2015.Galeria gatunków widowiskowych, teatralnych i dramatycznych. Poznań. Wydawnictwo Naukowe UAM.
Szczocarz Michał. Zwyczaje i ceremoniał łowiecki na polowaniach zbiorowych. Dostęp: 15.11.2017. http://www.hagard.ar.krakow.pl/content.php?id=polowania_1
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu Polska
https://orcid.org/0000-0002-0211-0030
Sara Kruszona – lic., absolwentka wiedzy o teatrze na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Pracę licencjacką poświęciła sportom kynologicznym i hippicznym w aspekcie widowiskowości i teatralności. Obecnie studentka mediów interaktywnych i widowisk na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).