Wśród czterech głównych typów maltretowania opisywanych w literaturze — przemoc fizyczna, seksualna, zaniedbywanie i krzywdzenie emocjonalne — najpoważniejsze problemy definicyjne, a stąd trudności sformułowania pojęcia dla celów interwencyjnych, dotyczą przemocy emocjonalnej. Jest ona postrzegana zarówno jako wymiar przemocy towarzyszący wszystkim pozostałym typom, jak i samodzielnie występująca forma krzywdzenia. Za nadużycia (krzywdzenie) emocjonalne uznaje się te zachowania, które są psychologicznie destrukcyjne (szkodliwe) dla funkcjonowania dziecka w sferze zachowaniowej, poznawczej, uczuciowej oraz fizycznej. Zaniedbywanie dotyczy braku występowania pewnych aktywności, zachowań rodziców w zakresie ochrony dziecka przed krzywdą, niebezpieczeństwem, chorobą; obejmuje ono sytuacje niezapewnienia podstawowej opieki i wsparcia w sferze kontaktu emocjonalnego, nadzoru, pożywienia, bezpieczeństwa, edukacji, jak też niedostarczanie odpowiednich zewnętrznych bodźców stymulujących i odpowiednich warunków środowiskowych. Wymienione cztery kategorie nadużyć często współwystępują, tworząc zniechęcająco skomplikowaną, wielozakresową i wielopoziomową sprawę dla potencjalnego terapeuty. Nic dziwnego, iż zakres możliwych interwencji, jakie mogą być w sprawie zastosowane, okazuje się duży i zróżnicowany. Jakiekolwiek inne czynniki mają tu znaczenie, przemoc emocjonalna jest „wspierana” rodzicielską obojętnością, uzewnętrzniającą i uwidaczniającą głęboko zakorzenione emocjonalne odrzucenie dziecka. Wzajemne wpływy różnych typów (przemocy?) nie są dostatecznie rozumiane, utrudniając rozwikłanie wielu kwestii w tym złożonym psychospołecznym problemie, a tym samym sformułowanie spójnego planu naprawczego. Kolejną komplikację stanowi brak wystarczającej ilości klinicznych prób, stąd poparte empirycznie wskazania naprawcze nie mogą być traktowane z pełnym zaufaniem. Podstawowym punktem zainteresowania jest sprawca przemocy. W żaden sposób leczenie dziecka nie może być efektywne i znaczące bez zmiany zachowania i nastawienia rodziców. S. T. Azar, M. M. Ferrare i S. J. Brenton uważają, iż niosąc bezpośrednie ryzyko dla dziecka, interwencje wobec rodzin, w których spotyka się przemoc / nadużycia, muszą na wstępie być ukierunkowane na braki w umiejętnościach rodzicielskich, zachowania agresywne i odrzucające (np. wzbudzanie odpowiedzialności, stosowanie pozytywnych strategii kierowania, komunikacja), na radzenie sobie ze stresem, umiejętność kontroli emocji oraz na oparte poznawczo strategie (np. rozwiązywanie problemów, ponowne kształtowanie obrazu, poznawcza restrukturyzacja zachowania dziecka).