Opublikowane: 2024-12-18

Poza czasem i nie na miejscu. Kłirowanie polskiej wsi w pracach Adama Łuckiego

Karolina Kolenda Logo ORCID
Dział: rozprawy - szkice - eseje
https://doi.org/10.31261/errgo.16324

Abstrakt

Artykuł zawiera omówienie wybranych prac polskiego artysty Adama Łuckiego w kontekście zwrotu ruralnego w studiach queerowych i sztukach wizualnych. Odnosząc się do pojęcia „metronormatywności” oraz amerykańskiego dyskursu „antyidyllicznego” analizuję możliwość zastosowania ich w dyskusji nad polską przestrzenią wiejską i queerowym doświadczeniem życia na wsi. Interpretacja prac Adama Łuckiego pokazuje, że praktyki artystyczne związane z kłirowaniem wsi kwestionują funkcjonujące stereotypowe postrzeganie polskiej wsi jako wstecznej i wrogiej. W tekście zaproponowano ujęcie praktyki artystycznej Adama Łuckiego, które podkreśla jej potencjał jako narzędzia symbolicznej dekolonizacji zarówno przestrzeni wsi, jak i ruralnej czasowości, odbywającej się za pomocą kłirowego performatywnego zapożyczenia.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Kolenda, K. (2024). Poza czasem i nie na miejscu. Kłirowanie polskiej wsi w pracach Adama Łuckiego. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (49), 79–95. https://doi.org/10.31261/errgo.16324

Cited by / Share

Nr 49 (2024)
Opublikowane: 2024-12-30


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.