Kolejny numer - 53 (2/2026) - tkanki/rzeczy/materie

2025-01-07

Kolejny numer - 53 (2/2026) - tkanki/rzeczy/materie
termin nadsyłania tekstów: 15 września 2025

Chociaż zachodnia humanistyka twórczo i krytycznie starała się porządkować myślenie o świecie za pomocą stabilnych kategorii podmiotu i przedmiotu, wciąż niezwykle trudno jest jej uchwycić materialną rzeczywistość. To, co powinno ją przybliżać, często służyło jako zgoła utopijna perspektywa, która nie tyle ujmowała materialność w perspektywie myśli, ile lokowała ją w nieprzekraczalnym dystansie, niemożliwości czy nawet aporii. Ostatnimi spadkobiercami tej tendencji okazały się zresztą teorie literatury i kultury wpisujące się w tzw. zwrot lingwistyczny, które nie bez powodu sprowadziły humanistykę osadzoną w myśleniu kontynentalnym do pewnego tekstualnego determinizmu. Myślenie za pomocą dwuwarstwowych znaków nigdy nie zestawiało przecież konceptu z materialną rzeczywistością, a jedynie z jej słyszalnym lub widzialnym przebłyskiem: sygnałem, który ów koncept miał przywoływać. (Kliknij tutaj, by przeczytać pełne zaproszenie do nadsyłania tekstów)

Kolejny numer – 52 (1/2026) – męskość/nie-męskość/anty-męskość

2024-10-03

Kolejny numer – 52 (1/2026) – męskość/nie-męskość/anty-męskość

Termin nadsyłania tekstów: 30 stycznia 2025 r.

Dominująca we współczesnych dyskursach humanistycznych krytyka patriarchatu zepchnęła pojęcie męskości do rangi historycznego anachronizmu utożsamianego z większością dramatów współczesnego świata, od korporacyjno-militarnego imperializmu począwszy, poprzez uprzedmiotowienie kobiet, na dewastacji środowiska naturalnego skończywszy. Napędzana nieustannie powielanymi medialnymi stereotypami męskość stała się synonimem wrodzonej agresji, programowej dominacji, wiecznego współzawodnictwa, wszechobecnego racjonalizmu i nieustającej potrzeby optymalizacji i efektywności legitymizowanych wymiernymi sukcesami zachodniego modelu społeczno-technologicznej egzystencji. A kiedy do głosu dochodzą poglądy kwestionujące budowaną na owych stereotypach męską tożsamość, ta ostatnia niemal natychmiast postrzegana jest w kategoriach nowej kolokacji – kryzysu męskości. (Kliknij tutaj, by przeczytać całe zaproszenie do składania tekstów).

 

Numer w opracowaniu – 51 (2/2025) - ruiny/gruzy/resztki

2023-10-14

Kolejny numer – 51 (2/2025) - ruiny/gruzy/resztki
Numer w opracowaniu

Chociaż ruiny w większości opowiadają historie domknięte i świadczą o światach, których już nie ma, rzadko kiedy stanowią domeny „pustki” lub „braku”. Wręcz przeciwnie: okazują się one miejscami wciąż tętniącymi życiem, aktywnie tworzącymi sploty materialno-pojęciowe i inspirującymi bogate imaginaria społeczno-kulturowe. Podobnie odpadki, odrzuty, resztki, czy pozostałości wskazują na niezwykłe (pośmiertne) codzienne życie rzeczy. (Kliknij tutaj, by przeczytać całe zaproszenie do składania tekstów)