To nasze miejsce. Queerowa ruralność i (eko)poetyka nowego przyrodopisarstwa (Mike Parker, Luke Turner, Amanda Thomson)

Robert Kusek
https://orcid.org/0000-0001-9969-0221

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest hybrydycznym formom literatury niefikcjonalnej znajdującym się na przecięciu pisarstwa queerowego i przyrodopisarstwa i proponującym nową konceptualizację relacji pomiędzy queerowym podmiotem a ruralnością. Analizowane w artykule teksty, a określone przez autora mianem „nowego queerowego przyrodopisarstwa”, nie proponują prostego rewersu tradycyjnego sposobu myślenia o agonistycznym charakterze relacji wieś-queer. Przeciwnie, uznając potencjał i możliwość queerowej egzystencji poza przestrzenią miejską, postulują konieczność wytworzenia nowych form konceptualizowania i pisania o queerowej ruralności. Głównym celem artykułu jest tym samym identyfikacja wyznaczników nowego queerowego przyrodopisarstwa i wykazanie jego specyficznej (eko)poetyki opartej na takich kategoriach jak queerowe dziedzictwo, anty-pastoralizm oraz auto(eko)teoretyczny impuls.


Słowa kluczowe

queerowa ruralność; nowe przyrodopisarstwo; zwrot ruralny; auto/biografia; Mike Parker; Luke Turner; Amanda Thomson

Abberley, Will, Christina Alt, David Higgins, Graham Huggan, and Pippa Marland. Modern British Nature Writing, 1789–2020: Land Lines. Cambridge: Cambridge University Press, 2022.

Ackroyd, Peter. Queer City: Gay London from the Romans to the Present Day. London: Chatto&Windus, 2017.

Adamczewska-Baranowska, Izabella. “Autonaturografie. Biopoetyki immersyjnego piśmiennictwa przyrodniczego (Zajączkowska, Brach-Czaina, Tsing, Macdonald).” Er(r)go. Teoria – Literatura – Kultura 43 (2021): 229–249.

Beaufils, Cécile. “Nature Writing and Publishing: The Ethics of a Cultural Mapping.” Études britanniques contemporaines 55 (2018). https://journals.openedition.org/ebc/5011#quotation.

Bell, David, and Gill Valentine. “Queer Country: Rural Lesbian and Gay Lives.” Journal of Rural Studies 11, no. 2 (1995): 113–122.

Betsky, Aaron. Queer Space: Architecture and Same-sex Desire. New York: William Morrow and Company, Inc., 1997.

Brady, Mary Pat. “The Waiting Arms of Gold Street: Manuel Muñoz’s Faith Healer of Olive Avenue and the Problem of the Scaffold Imaginary.” In Queering the Countryside: New Frontiers in Rural Queer Studies, edited by Mary L. Gray, Colin R. Johnson, and Brian J. Gilley, 109–125. New York: NYU Press, 2016.

Chauncey, George. Gay New York: Gender, Urban Culture, and the Making of the Gay Male World, 1890–1940. New York: Basic Books, 1994.

Cloke, Paul and Jo Little, eds. Contested Countryside Cultures: Otherness, Marginalisation and Rurality. London and New York: Routledge, 1997.

Cloke, Paul, and Jo Little, “Introduction: Other Countrysides?” In Contested Countryside Cultures: Otherness, Marginalisation and Rurality, edited by Paul Cloke and Jo Little, 1–17. London and New York: Routledge, 1997,

Cocker, Mark. “Death of the Naturalist: Why is the ‘New Nature Writing’ so Tame?” The New Statesman, 17 June, 2015. https://www.newstatesman.com/culture/2015/06/death-naturalist-why-new-nature-writing-so-tame.

Cook, Matt. London and the Culture of Homosexuality: 1885–1914. Cambridge: Cambridge University Press, 2003.

Cook, Matt, and Alison Oram. Queer Beyond London. Manchester: Manchester University Press, 2022.

Cowley, Jason. “Editor’s Letter: The new nature writing.” Granta 102 (2008): 7–12.

Derrida, Jacques. “Khôra.” In Jacques Derrida. On the Name, translated by David Wood, John P. Leavey, Jr., and Ian Mcleod, edited by Thomas Dutoit, 89–130. Bloomington: Stanford University Press, 1995.

Dinshaw, Carolyn. Getting Medieval: Sexualities and Communities, Pre- and Postmodern. Durham: Duke University Press, 1999.

Fowler, Corinne. “The Rural Turn in Contemporary Writing by Black and Asian Britons.” Interventions 19, no. 3 (2017): 395–415.

Furman, Adam Nathaniel, and Joshua Mardell, eds. Queer Spaces: An Atlas of LGBTQIA+ Places and Stories. London: RIBA Publishing, 2022.

Franzen, Jonathan. “The Problem of Nature Writing.” The New Yorker, 12 August, 2023. https://www.newyorker.com/culture/the-weekend-essay/the-problem-of-nature-writing.

Genette, Gérard. The Architext: An Introduction, translated by Jane E. Lewin. Berkeley, Los Angeles, and Oxford: University of California Press, 1992.

Gieseking, Jen Jack. A Queer New York: Geographies of Lesbians, Dykes, and Queers. New York: NYU Press, 2020.

Gorman-Murray, Andrew, Barbara Pini, and Lia Bryant. “Introduction: Geographies of Ruralities and Sexualities.” In Sexuality, Rurality, and Geography, edited by Andrew Gorman-Murray, Barbara Pini, and Lia Bryant, 1–19. Plymouth and Landham: Lexington Books, 2013.

Gray, Mary L., Colin R. Johnson, and Brian J. Gilley. “Introduction.” In Queering the Countryside: New Frontiers in Rural Queer Studies, edited by Mary L. Gray, Colin R. Johnson, and Brian J. Gilley, 1–21. New York: NYU Press, 2016.

Halberstam, Judith. 2005. In a Queer Time and Place. Transgender Bodies, Subcultural Lives. New York and London: NYU Press.

Halberstam, Jack. 2020. Wild Things: The Disorder of Desire. Durham: Duke University Press.

Herring, Scott. Another Country: Queer Anti-Urbanism. New York and London: New York University Press, 2010.

Hillyard, Sam. Broadlands and the New Rurality: An Ethnography. Bingley: Emerald Publishing, 2020.

Hoare, Philip. “The Unfinished World.” In Ground Work: Writings on People and Places, edited by Tim Dee, ch.13, Kindle. London. Jonathan Cape, 2018.

Houlbrook, Matt. Queer London: Perils and Pleasures in the Sexual Metropolis, 1918–1957. Chicago and London: The University of Chicago Press, 2006.

Huggan, Graham, and Pippa Marland. “Queer Blue Sea: Sexuality and the Aquatic Uncanny in Philip Hoare’s Transatlantic Eco-narratives.” ISLE: Interdisciplinary Studies in Literature and Environment 30, no.1 (2023):. 25–49.

Huggan, Graham. “Back to the Future: The ‘New Nature Writing,’ Ecological Boredom, and the Recall of the Wild.” Prose Studies 38, no. 2 (2016): 152–171.

Hutcheson, Gregory S. “Desperately Seeking Sodom: Queerness in the Chronicles of Alvaro de Luna.” In Queer Iberia: Sexualities, Cultures, and Crossings from the Middle Ages to the Renaissance, edited by Josiah Blackmore and Gregory S. Hutcheson, 222–249. Durham: Duke University Press, 1999.

lngram, Gordon Brent. “Marginality and the Landscapes of Erotic Alien(n)ations” in Queers in Space: Communities, Public Places, Sites of Resistance, eds. Gordon Brent lngram, Anne-Marie Bouthillette, and Yolanda Retter, 27-52, Seattle: Bay Press, 1997.

Jamie, Kathleen. “A Lone Enraptured Male.” London Review of Books 30, no. 5 (2008). https://www.lrb.co.uk/the-paper/v30/n05/kathleen-jamie/a-lone-enraptured-male.

Kurimay, Anita. Queer Budapest, 1873–1961. Chicago: University of Chicago Press, 2020.

Lilley, Deborah. “New British Nature Writing.” Oxford Handbook Topics in Literature. Oxford: Oxford Academic, 2013.https://academic.oup.com/edited-volume/43514/chapter/364258278.

Macdonald, Sharon. Difficult Heritage: Negotiating the Nazi Past in Nuremberg and Beyond. London: Routledge, 2009.

Mendez, Paul. Rainbow Milk. London: Dialogue Books, 2020.

Mendez, Paul. “The Earth I Inherit.” In In the Garden: Essays on Nature and Growing, 53–64. London: Gaunt Books, 2021.

Mike, Parker. On the Red Hill: Where Four Lives Fell into Place. London: William Heinemann, 2019.

Player, Amy. “‘Stories of Making and Unmaking’: Deep Time and the Anthropocene in New Nature Writing.” Text Matters 12 (2022): 35–50.

Moss, Stephen. “Gender, Race, Climate and the New Nature Writing.” The Guardian, 28 December, 2019.https://www.theguardian.com/books/2019/dec/28/new-nature-writing-gender-race-climate.

Player, Amy. “‘Stories of Making and Unmaking’: Deep Time and the Anthropocene in New Nature Writing.” Text Matters 12 (2022), 35–50.

Robb, Graham. Strangers: Homosexual Love in the Nineteenth Century. London: Picador, 2004.

Sennett, Richard. Flesh and Stone: The Body and the City in Western Civilization. New York and London: W. W. Norton & Company, 1994.

Sethi, Anita. I Belong Here: A Journey Along the Backbone of Britain. London and Dublin: Bloomsbury Publishing, 2021.

Smith, Jos. The New Nature Writing: Rethinking the Literature of Place. London and New York: Bloomsbury Academic, 2017.

Szymański, Wojciech. “Queerowe Arkadie.” In Arkadia, edited by Agnieszka Rosales Rodríguez and Antoni Ziemba, 425–435. Warszawa: Muzeum Narodowe w Warszawie, 2023.

The Oxford Research Centre in the Humanities and Arts Council England. “Queer Rural Connections.” Accessed November 10, 2023. https://queerruralx.com/.

Thomson, Amanda. “be/longing: A Q & A with Amanda Thomson.” Books of Scotland: The Best of Scottish Books 79 (“In the Summertime”), 2022. https://booksfromscotland.com/issue/in-the-summertime/.

Thomson, Amanda. Belonging: Natural Histories of Place, Identity and Home. Edinburgh: Canongate Books, 2023.

Turner, Luke. Out of the Woods. London: Weidenfeld and Nicolson, 2019.

Ubertowska, Aleksandra. “Fałda i queer: Natura jako scena homoerotyczna.” Wielogłos 38, no. 4 (2018), 91–105.

Williams, Raymond. The Country and the City. New York: Oxford University Press, 1973.


Opublikowane : 2024-12-18


KusekR. (2024). To nasze miejsce. Queerowa ruralność i (eko)poetyka nowego przyrodopisarstwa (Mike Parker, Luke Turner, Amanda Thomson). Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (49), 31-51. https://doi.org/10.31261/errgo.16402

Robert Kusek  robert.kusek@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie  Polska
https://orcid.org/0000-0001-9969-0221

Profesor UJ w Zakładzie Komparatystyki Literackiej i Kulturowej w Instytucie Filologii Angielskiej Uniwersytetu Jagiellońskiego. Absolwent Instytutu Filologii Angielskiej (2005) oraz Instytutu Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej (2006). W 2011 r. obronił na Wydziale Filologicznym UJ pracę doktorską poświęconą powieści biograficznej, a w 2018 r. otrzymał stopień naukowy doktora habilitowanego na podstawie osiągnięcia naukowego „Pamiętnik pisarza jako gatunek literatury dokumentu osobistego (życiopisania) w kontekście zwrotu auto/biograficznego we współczesnym pisarstwie angielskojęzycznym”.






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).