Tożsamość hybrydyczna



Abstrakt

The article points to contemporary revaluations and reinterpretations taking place in the sphere of signification and construction of the cultural text whose vital feature becomes the emergence of semiotic, stylistic and media-related hybrids (advertising, the Internet). Hybrid identities inspire new forms of textuality characterised by the semiotic (semantic and syntactic) co-dependence of sign systems co-generating the message. Hybridization leads to vital changes in the functioning of the sign and of the text while a textual agreement becomes the main rule governing the new forms of textuality. The hybrid nature of commercial advertising is underlined by the latter’s ontic character: it is simultaneously a singular text, a genre, a form of discourse, an element of social interexchange and a component of the marketing process. Its multi-media, transsemiotic and intertextual nature combines textual forms until now considered stylistically incompatible or even self-excluding.  


Pobierz

Opublikowane : 2004-10-01


SzczęsnaE. (2004). Tożsamość hybrydyczna. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (9). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2344

Ewa Szczęsna  e.szczesna@uw.edu.pl
Uniwersytet Warszawski; Wydział Polonistyki; Instytut Literatury Polskiej  Polska
adiunkt na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego; specjalizuje się w zakresie poetyki i semiotyki tekstów kultury współczesnej:zwłaszcza przekazów polisemiotycznych, multimedialnych i interaktywnych. Uprawia poetykę porównawczą. Do najchętniej odwiedzanych badawczo światów tekstowych zalicza:reklamę, literaturę współczesną, film, internet, malarstwo.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).