Abbeduto, L., McDuffie, A. (2014). Zespoły genetyczne związane z niepełnosprawnością intelektualną. W: C.L. Armstrong, L. Morrow (red.), Neuropsychologia medyczna (t. 1, s. 305–350).
Google Scholar
Red. wyd. pol. M. Harciarek. Tłum. B. Mroziak. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Baraniewicz D., Baraniewicz M. (2007). Możliwości komunikacyjne uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. W: J. Baran, A. Mikrut (red.), Umiejętności komunikacyjne osób z niepełnosprawnością. Teoria, diagnoza, wspomaganie (s. 195–205). Kraków: Wydawnictwo Akademii Pedagogicznej.
Google Scholar
Boksa, E. (2016). Dysfagia z perspektywy zaburzeń komunikacji językowej u dzieci i młodzieży z niepełnosprawnościami sprzężonymi. Kraków: Libron.
Google Scholar
Dysfagia – zaburzenia połykania u dzieci i dorosłych [materiały szkoleniowe]. Szkolenie prow. M. Rządzka. Gdańsk, 11.03.2017.
Google Scholar
Fernando, N., Potock, M. (2018). Mały smakosz. Jak wychować dziecko, by jadło chętnie i zdrowo. Tłum. A. Święcicka. Warszawa: Agora.
Google Scholar
Hägg, M. [b.r.]. Swallowing difficulties (dysphagia) – what does it really mean? IQoro. https://www.iqoro.com/swallowing-difficulties-dysphagia/ [data dostępu: 18.12.2019].
Google Scholar
Harris, J.C. (2006). Intellectual disability: Understanding its development, causes, classification, evaluation, and treatment. Oxford: Oxford University Press.
Google Scholar
Kaczan, T. (2015). Codzienność życia dziecka z wrodzoną wadą genetyczną. W: J. Błeszyński, D. Baczała (red.), Wczesna interwencja w logopedii (s. 159–168). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar
Kaczan, T. (2018). Wspomaganie rozwoju komunikacji i odżywiania dziecka z rzadką chorobą genetyczną. W: B. Winczura (red.), Dzieci o specjalnych potrzebach komunikacyjnych. Diagnoza – edukacja – terapia (s. 311–318). Kraków: Impuls.
Google Scholar
Kaczorowska-Bray, K. (2012). Diagnoza i terapia logopedyczna osób z niepełnosprawnością intelektualną. Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar
Kaczorowska-Bray, K. (2017). Kompetencja i sprawność językowa dzieci z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu znacznym, umiarkowanym i lekkim. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego.
Google Scholar
Komender, J. (2005). Upośledzenie umysłowe. W: T. Wolańczyk, J. Komender (red.), Zaburzenia emocjonalne i behawioralne u dzieci (s. 59–67). Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.
Google Scholar
Kwiatkowska, M. (1997). Dzieci głęboko niezrozumiane. Warszawa: Wydawnictwo Oficyna Literatów i Dziennikarzy „Pod Wiatr”.
Google Scholar
Leopold, N., Kagel, M. (1997). Dysphagia – ingestion or deglutition?: A proposed paradigm. Dysphagia, 12, 202–206.
Google Scholar
Lewicka, T., Krzystanek, E. (2017). Dysfagia po udarach mózgu – wskazówki diagnostyczne i terapeutyczne. Aktualności Neurologiczne, 4, 208–212.
Google Scholar
Matsuo, K., Palmer, J.B. (2009). Coordination of mastication, swallowing and breathing. Japanese Dental Science Review, 45, 31–40.
Google Scholar
Michalska, A., Panasiuk, J., Pogorzelska, J., Polatyńska, K., Wendorf, J. (2017). System klasyfikacji umiejętności jedzenia i picia w mózgowym porażeniu dziecięcym. Neurologia, 52, 63–67.
Google Scholar
Narożny, W., Szmaj, M. (2018). Zaburzenia mowy w dysfagii. W: S. Milewski, J. Kuczkowski, K. Kaczorowska-Bray (red.), Biomedyczne podstawy logopedii (s. 176–185). Gdańsk: Harmonia.
Google Scholar
Owens Jr., R.E. (2014). Language disorders: A functional approach to assessment and intervention: Sixth edition. Boston: Person.
Google Scholar
Regner, A. (2016). Wczesna interwencja logopedyczna wobec dziecka zagrożonego niepełnosprawnością. W: B. Winczura, B. Cytowska (red.), Wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju małego dziecka (s. 239–251). Kraków: Impuls.
Google Scholar
Rybak, A., Socha, P., Stolarczyk, A., Socha, J. (2011). Ocena częstości występowania zaburzeń karmienia u dzieci w Polsce. Możliwości diagnostyczne i terapeutyczne. Standardy Medyczne. Pediatria, 8, 131–144.
Google Scholar
Rządzka, M. (2019). Odruchy oralne u noworodków i niemowląt. Wczesna diagnoza i stymulacja. Kraków: Impuls.
Google Scholar
Salvador-Carulla, L., i in. (2011). Intellectual developmental disorders: towards a new name, definition and framework for „mental retardation/intellectual disability” in ICD-11. World Psychiatry, 10(3), 175–80.
Google Scholar
Wagenfeld, A, Kaldenberg, J. (red.) (2005). Foundation of pediatric practice. New York: Slack.
Google Scholar
Ward, E.C., Morgan, A.T. (2009). Dysphagia post trauma. San Diego: Plular Publishing.
Google Scholar