Motivation and motivating in speech therapy: practical implications


Abstract

The article presents a description of selected theories of motivation and theoretical models related to it, as well as psychological and social factors influencing the motivation to act (its initiation and sustainment), with particular emphasis on motivation and factors influencing the effectiveness of speech therapy. External factors (form and type of interventions within the therapy), internal factors (psychological and intellectual resources) and mediating factors (gender, age and place of residence) are described. An analysis of the results of various research in this area has been conducted. Particular attention has been paid to strategies for stimulating intrinsic motivation. The concept of motivational dialogue (MD) is also described, including brief interventions and a MET session protocol that can be used to increase patients’ motivation for therapy.


Keywords

motivation; intrinsic motivation; behaviour change; effectiveness; motivational dialogue; speech therapy

Abrahamsson, M., Milgard, M., Havstam, Ch., & Tuomi, L. (2018). Effects of voice therapy: a comparison between individual and group therapy. Journal of Voice, 32(4), 437–442. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2017.06.008

Behrman, A. (2006). Facilitating behavioral change in voice therapy: the relevance of motivational interviewing. American Journal of Speech-Language Pathology, 15(3), 215–225. https://doi.org/10.1044/1058-0360(2006/020)

Boswell, J. F. (2017). Włączanie elementu zwiększającego motywację do ujednoliconego protokołu transdiagnostycznej terapii zaburzeń emocjonalnych. In: H. Arkowitz, W. R. Miller & S. Rollnick (eds.), Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych (pp. 55–80). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Bridgman, T., Cummings, S., & Ballard, J. (2018). Who built Maslow’s pyramid? A history of the creation of management studies’ most famous symbol and its implications for management education. Academy of Management Learning & Education, 18(1), 81–98. https://doi.org/10.5465/amle.2017.0351

Carver, Ch. S., & Scheier, M. F. (1982). Control theory: a useful conceptual framework for personality social, clinical and health psychology. Psychological Bulletin, 92, 111–135.

Chęciek, M., & Bijak., M. (2015) Fragmentaryczne wyniki badań nad motywacją do terapii jąkania uczniów szkoły średniej. Logopedia Silesiana, 4, 158–169.

Chrupała-Pniak, M., & Grabowski D. (2016). Skala motywacji zewnętrznej i wewnętrznej do pracy (WEIMS-PL): Wstępna charakterystyka psychometryczna polskiej wersji kwestionariusza Work Extrinsic and Irinsic Motivation Scale. Psychologia Społeczna, 3, 339–355. https://doi.org/10.7366/1896180020163808

Daniecki, W. (2004). Strategie zmian. Refleksje nad praktyką. Academica

Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (1999). A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation. Psychological Bulletin, 125(6), 627–668. https://doi.org/10.1037/0033-2909.125.6.627

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1990). A motivational approach to self: Integration in personality. Nebraska Symposium on Motivation, 38, 237–288.

DiClemente, C. C. (2007). The transtheoretical model of intentional behavior change. Drugs and Alcohol Today, 7(1), 29–33.

Duval, J., Rubin, Z., Goldman, E., Antrilli, N., Zhang Y., Wang, S.-H., & Kurniawan, S. (2017). Designing towards maximum motivation and engagement in an interactive speech therapy game. In: Proceedings of the 2017 Conference on Interaction Design and Children (pp. 589–594). https://dl.acm.org/doi/pdf/10.1145/3078072.3084329

Geen, R. G. (1999). Motywacja społeczna. In: B. Parkinson, & A. M. Colman (eds.), Emocje i motywacja (pp. 61–85). Transl. I. Sowa. Zysk i S-ka.

Góral-Półrola, J., & Tarkowski, Z. (2012). Skala motywacji do terapii jąkania. Wydawnictwo Fundacji „Orator”.

Góźdź, J. (2015). Konstrukcja kwestionariusza motywacji do nauki w oparciu o koncepcję Self-Determination Theory E. Deciego, R. M. Ryana. Przegląd Psychologiczny, 1, 263–270.

Hamerlińska, A. (2018). Udział w terapii logopedycznej przejawem motywacji wobec zmagań z niepełnosprawnością na przykładzie osób po laryngektomii całkowitej. Niepełnosprawność – Zagadnienia, Problemy, Rozwiązania, 3(28), 47–56.

Hapner, E., Partone-Maira, C., & Johns, M. M. (2009). A study of voice therapy dropout. Journal of Voice, 22(3), 337–340. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2007.10.009

Higgins, E. T., & Spiegel, S. (2004). Promotion and prevention strategies for self-regulation: a motivated cognition perspective. In: R. F. Baumeister & K. D. Vohs (eds.), Handbook of self-regulation. Research, theory, and applications (pp. 171–187). Guilford.

Hodgins, D. C., Currie, S. R., el-Guebaly, N., & Peden, N. (2004). Brief motivational treatment for problem gambling: a 24-month follow-up. Psychology of Adictive Behaviours, 18, 293–296.

Hodgins, D. C., Swan, J. L., & Diskin, K. M. (2017). Krótkie interwencje motywujące w pracy z osobami z problemami hazardu. In: H. Arkowitz, W. R. Miller & S. Rollnick (eds.), Dialog motywujący w terapii problemów psychologicznych (pp. 320–346). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jaraczewska, J. M., Adamczyk-Zientara, M., & Banaszak, J. (2015). Zastosowanie dialogu motywującego w terapii uzależnień behawioralnych: Badania naukowe i wskazówki praktyczne. In: J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara (eds.), Dialog motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (pp. 117–152). Eneteia.

Kadzikowska-Wrzosek, R. (2011). Wytrwałość i skuteczność działania: wpływ kontekstu sytuacyjnego i siły woli. Roczniki Psychologiczne 15(2), 159–187.

Kleczewska-Albińska, A., & Skudlarek, M. (2020). Motywacja do udziału w terapii i style radzenia sobie ze stresem u kobiet i mężczyzn uzależnionych od alkoholu. Alcohol Drug Addict, 33(3), 219–238. https://doi.org/10.5114/ain.2020.101799

Koole, S. L., & Kuhl, J. (2007). Dealing with unwanted feelings: the role of affect regulation in volitional action control. In: J. Shah & W. Gardner (eds.), Handbook of motivation science (pp. 295–307). The Guilford Press.

Kubacka-Jasiecka, D. (2002). Psychologia wobec problematyki zmiany. In: D. Kubacka-Jasiecka (ed.), Człowiek wobec zmiany. Rozważenia psychologiczne (pp. 11–21). Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Law, T., Lee, K. Y-S., Ho, F. N.-Y., Vlantis, A. C., Hasselt, A. C. van, & Tong, M. C.-F. (2012). The effectiveness of group voice therapy: a group climate perspective. Journal of Voice, 26(2), e41–e.48. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2010.12.003

Leer, E. van, & Connor, N.P (2012). Use of portable digital media player increases patient motivation and practice in voice therapy. Journal of Voice, 26(4), 447–453. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2011.05.006

Leer, E. van, Hapner, E. R., & Connor N. P. (2008). Transtheoretical model of health behavior change applied to voice therapy. Journal of Voice, 22(6), 688–698. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2007.01.011

Łukaszewski, W. (2006). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. In: J. Strelau (ed.), Psychologia: Podręcznik akademicki (vol. 2). Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Madsen, K. B. (1980). Współczesne teorie motywacji: Naukoznawcza analiza porównawcza. Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Maruszewski, T., Doliński D., Łukaszewski W., & Marszał-Wiśniewska M. (2011). Emocje i motywacja. In: Psychologia: Podręcznik akademicki (vol. 1, pp. 511–650). Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe.

Maslow, A. H. (1943). A theory of human motivation. Psychological Review, 50(4), 370–396.

McClelland, D. C. (1955). Measuring motivation in fantasy: the achievement motive. In: D. C McClelland (ed.), Studies in motivation (pp. 401–413). Appleton-Century-Crofts.

Miller, W. R. (2015). Terapia uzależnień-proces ewolucji i oddawania władzy. In: J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara (eds.), Dialog motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (pp. 31–52). Eneteia.

Miller, W. R., & H. Arkowitz. (2015). Uczenie się dialogu motywującego, korzystanie z niego i rozszerzanie jego zastosowań. In: H. Arkowitz, W. R. Miller, & S. Rollnick (eds.), Motivational interviewing in the treatment of psychology problems. The Guilford Press.

Miller, W. R., & Rollnick, S. (2002). Motivational interviewing: preparing people for change. The Guilford Press.

Miller, W. R., & Rollnick, S. (2013). Motivational interviewing: helping people change. Guilford Press.

Moćko, N., & Węsierska, K. (2012). Wykorzystanie wideocoachingu w pracy nad emisją i ekspresją głosu. Forum Logopedyczne, 20, 168–178.

Mróz, B. (2013). Znaczenie koncepcji potrzeb H. A. Murraya, R. M. Ryana i E. L. Deciego w badaniach obrazu siebie u kierowników wyższego szczebla. Psychological Journal, 19(2), 239–250. https://doi.org/10.14691/CPPJ.19.2.239

Murray, H. A. (1964). Próba analizy sił kierunkowych osobowości. In: J. Reykowski (ed.), Problem osobowości i motywacji w psychologii amerykańskiej (pp. 165–191). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ohlsson, A.-Ch., Dotevall, H., Gustavsson, I., Hofling, K., Wahle, U., & Österlind, C. (2020). Voice therapy outcome – a randomized clinical trial comparing individual voice therapy, therapy in group and controls without therapy. Journal of Voice, 34(2), 303e17–303e.26. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2018.08.023

Portone, C., Johns, M., & Hapner, E. (2008). A review of patient adherence to the recommendation for voice therapy. Journal of Voice, 22(2), 192–196. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2006.09.009

Prochaska, J. O., & DiClemente, C. C. (1992). Stages of change in modification of problems behaviors. Progress in Behavior Modification, 28, 184–218.

Prochaska, J. O., Norcross, J. C., & DiClemente, C. C. (1994). Changing for good: a revolutionary six-stage program for overcoming bad habits and moving your life positively forward. Avon Books.

Ralph, J. B. (1960). Determinants of motivation in speech therapy. Journal of Speech-Language & Hearing Disorders, 25(1), 13–17. https://doi.org/10.1044/jshd.2501.13

Rowicka, M. (2015). Uzależnienia behawioralne. In: J. M. Jaraczewska & M. Adamczyk-Zientara (eds.), Dialog motywujący. Praca z osobami uzależnionymi behawioralnie (pp. 53–72). Eneteia.

Ryan, R. M., &Deci, E. L.(2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55(1), 68–78. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.68

Sansone, C., & Harackiewicz, J. M. (1996). “I don’t feel like it”: the function of interest in self-regulation. In: L. L. Martin & A. Tesser (eds.), Interactions among goals, affect, and self-regulation (pp. 175–202). Lawrence Erlbaum.

Sęk, H. (2004). Wypalenie zawodowe u nauczycieli: Uwarunkowania i możliwości zapobiegania. In: H. Sęk (ed.). Wypalenie zawodowe (pp. 149–167). Wydawnictwo Naukowe PWN.

Simberg, S., Sala, E., Tuomainen, J., Sellman, J., & Rönnemaa, A.-M. (2006). The effectiveness of group therapy for students with mild voice disorders: a controlled clinical trial. Journal of Voice, 20(1). 97–109. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2005.01.002

Simon, G. E., Ludman, E. J., Tutty, S., Operskalski, B., & Von Korff, M. (2004). Telephone psychotherapy and telephone care management for primary care patients starting antidepressant treatment: a randomized controlled trial. Journal of the American Medical Association, 292, 935–942.

Skarżyńska, K. (2004), Poszukiwać przyjaciół czy zdobywać majątek? Cele życiowe a zadowolenie z życia. Roczniki Psychologiczne, 7, 7–31.

Smith, B., Kempster, G. B., & Sims, H. S. (2010). Patient factors related to voice therapy attendance and outcomes. Journal of Voice, 24(6), 694–701. https://doi.org/10.1016/j.jvoice.2009.03.004

Stemple, J. C., & Hapner, E. R. (2019) Voice therapy: clinical case studies. Plural Publishing.

Stoner, J. A. F., & Wankel, C. (1996). Kierowanie. Tłum. A. Ehrlich. Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.

Strecher, V. J., Seijts, G. H., Kok, G. J., Latham, G. P., Glasgow, R., DeVellis, B., Meertens, R.M., & Bulger D.W.(1995). Goal setting as a strategy for health behavior change. Health Education Quarterly, 22, 190–200. https://doi.org/10.1177/109019819502200207

Szulawski, M. (2017). Pozafinansowe metody motywowania pracowników – ujęcie perspektywy teorii autodeterminacji. Edukacja Ekonomistów i Menedżerów, 44(2), 69–82. https://doi.org/10.5604/01.3001.0010.5939

Walencik-Topiłko, A. (2005). Ćwiczenia wstępne w terapii logopedycznej. In: T. Gałkowski, E. Szeląg & G. Jastrzębowska (eds.), Podstawy neurologopedii: Podręcznik akademicki (pp. 303–327). Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.

Westra, H. A. (2012). Motivational interviewing in the treatment of anxiety. Guilford.

Wiśniewska-Kin, M. (2011). Z obawy przed zmianą: O konstytuowaniu podstawowych pojęć wyznaczających sens życia w podręczniku i myśleniu dzieci. Studia Pedagogiczne, 64, 225–236.

Witkowski, S. A. (2003). Prognozowanie sukcesów zawodowych na podstawie danych biograficznych. In: S. A. Witkowski (ed.), Psychologiczne wyznaczniki sukcesu w zarządzaniu (vol. 6, pp. 239–250). Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.

Wojdyło, K., & Retowski, S. (2012). Kwestionariusz Celów związanych z osiągnięciami (KCO) – konstrukcja i charakterystyka psychometryczna. Przegląd Psychologiczny, 55(1), 9–28.

Wojtowicz, E. (2014). Motywowanie do szczęścia poprzez wspieranie autonomii dziecka – perspektywa teorii autodeterminacji. Kwartalink Naukowy, 3(19). https://www.stowarzyszeniefidesetratio.pl/Presentations0/04Wojtowicz.pdf

Van Voorhees, B. W., Fogel J., Pomper, B. E., Marko, M., Reid, N., & Watson, N. (2009). Adolescent dose and ratings of an internet-based depression prevention program: a randomized trial of primary care physician brief advice versus a motivational interview. Journal of Cognitive and Behavioral Psychotherapies, 9, 1–19.

Zając, S. (2014). Wpływ motywowania pracowników na jakość i efektywność pracy w przedsiębiorstwie. Prace Naukowo-Dydaktyczne PWSZ im. J. Pigonia w Krośnie, 67, 185–202.

Zimbardo, P., Johnson, R. L., & McCann, V. (2010). Psychologia. Kluczowe koncepcje (vol. 2). Wydawnictwo Naukowe PWN.


Published : 2024-11-27


GuzyA. (2024). Motivation and motivating in speech therapy: practical implications. Logopedia Silesiana, 1-36. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2023.12.01.01

Anna Guzy  anna.guzy@us.edu.pl
University of Silesia in Katowice  Poland
https://orcid.org/0000-0002-6713-7293




Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.