Półka filmowa 2014
Abstrakt
The article presents the summary of the season 2014/2015 in Polish filmmaking. All movies described in the article are presented from the perspective of what would be interesting for a foreigner or a person who studies Polish as a foreign language. The following films are described here: Ida, Bogowie, Fotograf, Hardkor disko, Jurek, Kebab i horoskop, Miasto 44, Służby specjalne, Zbliżenia.
Słowa kluczowe
contemporary Polish cinema; Polish film; Polish movie market; film awards
Bibliografia
Filmografia
Bogowie, reż.: Łukasz Palkowski, scen.: Krzysztof Rak, zdj.: Piotr Sobociński jr, wyst.: Tomasz Kot, Piotr Głowacki, Szymon Piotr Warszawski, Magdalena Czerwińska, Rafał Zawierucha.
Fotograf, reż.: Waldemar Krzystek, scen.: Waldemar Krzystek, Krzysztof Kopka, zdj.: Arkadiusz Tomiak, wyst.: Tatiana Arntgolts, Alaksandr Baluev, Adam Woronowicz, Agata Buzek, Tomasz Kot.
Hardkor disko, reż.: Krzysztof Skonieczny, scen.: Krzysztof Skonieczny, Robert Bolesto, zdj.: Kacper Fertacz, wyst.: Marcin Kowalczyk, Jaśmina Polak, Agnieszka Wosińska, Janusz Chabior.
Jurek, reż.: Paweł Wysoczański, scen.: Paweł Wysoczański, zdj.: Jacek Kędzierski.
Kebab i horoskop, reż.: Grzegorz Jaroszczuk, scen.: Grzegorz Jaroszczuk, zdj.: John Magnus Borge, wyst.: Bartłomiej Topa, Piotr Żurawski, Barbara Kurzaj, Tomasz Schuchardt, Justyna Wasilewska.
Miasto 44, reż.: Jan Komasa, scen.: Jan Komasa, zdj.: Marian Prokop, wyst.: Józef Pawłowski, Zofia Wichłacz, Anna Próchniak, Antoni Królikowski, Tomasz Schuchardt.
Służby specjalne, reż.: Patryk Vega, scen.: Patryk Vega, zdj.: Mirosław Brożek, wyst.: Olga Bołądź, Janusz Chabior, Wojciech Zieliński, Kamila Baar.
Zbliżenia, reż.: Magdalena Piekorz, scen.: Magdalena Piekorz, Wojciech Kuczok, zdj.: Marcin Koszałka, wyst.: Ewa Wiśniewska, Joanna Orleańska, Łukasz Simlat, Andrzej Seweryn.
Netografia
http://culture.pl/pl/artykul/bogowiewygrywaja39festiwalfilmowy [dostęp: 02.01.2015].
http://film.onet.pl/recenzje/miasto44czasapokalipsyrecenzja/8vswb [dostęp: 28.02.2015].
http://film.onet.pl/wiadomosci/fotografkorzeniezlarecenzja/lgvb0 [dostęp: 26.02.2015].
http://wnas.pl/artykuly/5879adamskizgdynigrafomaniapiekorzirewelacyjnythriller-fotografrecenzja [dostęp: 26.02.2015].
http://film.onet.pl/recenzje/zblizeniakazdymamatkerecenzja/wwm23 [dostęp: 26.02.2015].
http://www.radioram.pl/articles/view/26840/RECENZJAFILMUSluzbyspecjalne [dostęp: 26.02.2015].
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=1232515 [dostęp: 28.02.2015].
http://film.dziennik.pl/galeria/475527,7,10najbardziejkasowychpolskichfilmowostatnich25latranking.html [dostęp: 29.01.2015].
http://www.filmpolski.pl/fp/index.php?film=1236320 [dostęp: 23.12.2014].
dr, Instytut Nauk o Kulturze Polskiej im. I. Opackiego, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Polska. Polska
https://orcid.org/0000-0003-1536-8986
Kulturoznawczyni, jej zainteresowania związane są przede wszystkim ze współczesnym kinem polskim i możliwościami wykorzystania go w nauczaniu cudzoziemców. Te zagadnienia były także tematem jej rozprawy doktorskiej. Jest autorką książki Polska półka filmowa. 100 filmów, które każdy cudzoziemiec zobaczyć powinien oraz cyklu artykułów Półka filmowa publikowanych na łamach „Postscriptum Polonistycznego”. Opracowała również 8. tom serii Czytaj po polsku, zawierający przystosowane do celów glottodydaktycznych opowiadania Zofii Nałkowskiej Przy torze kolejowym oraz Tadeusza Borowskiego Proszę państwa do gazu wraz z zestawami ćwiczeń i zadań do tych tekstów.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).