Podróżując w głąb człowieczego wnętrza. Na marginesie twórczości Olgi Tokarczuk
Abstrakt
The sketch focuses on two novels by Olga Tokarczuk (Flights and The Books of Jacob), seeking to show different ways of using the travel motif. In Tokarczuk’s case, in fact, this is not only about moving in the geographical space, but also about exploring one’s own self. The questions posed by the author of House of Day, House of Night are universal; addressing fundamental aspects, they reveal the 21st century human condition. The writer often uses the motif of time, of the book or of travelling as such, showing literature as a specific language of communication that makes it possible to experience other people’s lives.
Słowa kluczowe
Olga Tokarczuk; travel; identity; history
Bibliografia
Bagłajewski A., 2008, Bieguni, „Kresy”, nr 3.
Czapliński P., 2014, „Księgi Jakubowe”, czyli dwieście lat samotności, http://wyborcza.pl/1,75410,16835955,_Ksiegi_Jakubowe_czyli_dwiescie_lat_samotnosci.html [dostęp:07.09.2016].
Darska B., 2007, To, co umożliwia przetrwanie, „Opcje”, nr 4.
Franaszek A., 2007, Wezwanie niepokoju, „Gazeta Wyborcza”, nr 242.
Kantner K., 2019, Jak działać za pomocą słów? Proza Olgi Tokarczuk jako dyskurs krytyczny, Kraków .
Larek M., 2008, Literatura i nowe media, „Czas Kultury”, nr 6.
Lenart I., 2010, „Bieguni” Olgi Tokarczuk jako współczesna przypowieść o człowieku, w: Andres Z., Pasterski J., red., Inna literatura? Dwudziestolecie 1989–2009, t. 1, Rzeszów.
Nowacki D., 2007, Podróżowanie jest koniecznością. Olga Tokarczuk – powrót do formy, „Tygodnik Powszechny”, nr 41.
Pekaniec A., 2008, Opowiadać – podróżować – żyć, „Dekada Literacka”, nr 1.
Pietrych K., 2015, „Księgi Jakubowe” – powieść współczesna, „Nowe Książki”, nr 2.
Poprawa I., 2007, Olga travel, „Odra”, nr 12.
Rabizo-Birek M., Pocałuń-Dydycz M., Bienias A., red., 2013, Światy Olgi Tokarczuk, Rzeszów. Tokarczuk O., 2007, Bieguni, Kraków.
Tokarczuk O., 2014, Księgi Jakubowe, Kraków.
Tokarczuk O., 2019a, Jestem sroka Olga, rozm. przepr. Nogaś M., „Książki. Magazyn do Czytania”, nr 6.
Tokarczuk O., 2019b, Wszystko przemawia za tym, że literatura stanie się jeszcze bardziej niszowa, rozm. przepr. Gruszczyński A., https://weekend.gazeta.pl/weekend/1,152121,24573774,olga-tokarczuk-wszystko-przemawia-za-tym-ze-literatura-stanie.html [dostęp: 28.01.2020].
Instytut Literaturoznawstwa, Wydział Humanistyczny, Uniwersytet Śląski w Katowicach, Katowice, Polska. Polska
https://orcid.org/0000-0002-0874-0295
Krytyk literacki, literaturoznawca, autorka książek: Granice przyzwoitości. Doświadczenie intymności w prozie najnowszej (2006); Starsze, nowsze, najnowsze. Szkice o prozie polskiej XX i XXI wieku (2010); Cielesne o(d)słony. Dyskursy erotyczne w polskiej prozie po 1989 roku (2011); Co ważne i ważniejsze. Notatki o prozie polskiej XXI wieku(2012); Emigracje intymne. O współczesnych polskich narracjach autobiograficznych (2013); Polifonia. Literatura polska początku XXI wieku (2015). Redaktor działu krytyki literackiej w „Postscriptum Polonistycznym”. Stypendystka Marszałka Województwa Śląskiego w dziedzinie kultury (2009).
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).