Berzłoj – niesamowici wilkoludzie, czyli czeczeńska likantropia

Kamila Filipczyk
https://orcid.org/0000-0002-6688-4860

Abstrakt

Artykuł poświęcony jest toposowi wilka i trzem "mityczno-rytualnym scenariuszom Wilka" w kulturze czeczeńskiej: to pochodzenie od likomorficznego Przodka, aktualizacja mitycznego czynu i inicjacja bojowa. Scenariusze te można zaobserwować w pieśni Аварское село współczesnego czeczeńskiego barda Timura Mucurajewa. Motyw "bitewnej likantropii" stanowi w niej reaktualizację czeczeńskiego mitu o wilku. W utworze tym ważną rolę pełni kategoria niesamowitości (das Unheimlische) Zygmunta Freuda - kontekst ten pozwala odsłonić nowe znaczenia obrazów wilczej tożsamości Czeczenów i ich walki.


Słowa kluczowe

wilk; Czeczenia; likantropia; mit; niesamowitość

Adger-Adajew, Issa. Kamienie mówią. Dzieje i kultura Czeczenów. Przeł. Klara Brodacka. Warszawa: Instytut Kultury Narodów Kaukazu, 2005.

Adger-Adajew, Issa. „Poezja i poeci Czeczenii”. Przeł. Klara Brodacka. W Przykazania ojczyzny. Pieśń i poezja czeczeńska, 71–86. Wybór Issa Adger-Adajew. Przeł. Klara Brodacka et al. Warszawa: Instytut Kultury Narodów Kaukazu, 2008.

Bakayev, Khasan. Tayna „Zhero-Kanta”. Varshava: Serlo 2013 [Бакаев, Хасан. Тайна „Жеро-Канта”. Варшава: Серло 2013].

Domańska, Ewa. „Humanistyka ekologiczna”. Teksty Drugie, nr 1/2 (2013): 13–32.

Eliade, Mircea. Aspekty mitu. Przeł. Piotr Mrówczyński. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1998.

Eliade, Mircea. Inicjacja, obrzędy, stowarzyszenia tajemne. Narodziny mistyczne. Przeł. Krzysztof Kocjan. Kraków: Wydawnictwo Znak, 1997.

Eliade, Mircea. Od Zalmoksisa do Czyngis-chana. Przeł. Krzysztof Kocjan. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2002.

Gammer, Moshe. The Lone Wolf and the Bear: Three Centuries of Chechen Defiance of Russian Rule. London: Hurst & Company, 2006.

Gould, Rebecca. „Transgressive Sanctity: The Abrek in Chechen Culture”. Kritika: Explorations in Russian and Eurasian History, vol. 8, no. 2 (2007): 271–306.

Gould, Rebecca. Writers and Rebels: The Literature of Insurgency in the Caucasus. New Haven–London: Yale University Press, 2016.

Jagielski, Wojciech. Wieże z kamienia. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B., 2004.

Janion, Maria. Niesamowita Słowiańszczyzna. Fantazmaty literatury. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2007.

Layton, Katherine S. Chechens: Culture and Society. New York: Palgrave Macmillan, 2014.

Lincoln, Bruce. „Homeric λύσσα: »Wolfish Rage«”. Indogermanische Forschungen, Nr. 80 (1975): 98–105.

Marcela, Mikołaj. „Człowiek-wilk, czyli (niknący) pośrednik”. W Wilki i ludzie. Małe kompendium wilkologii, red. Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska i Emilia Wieczorkowska, 257–259. Katowice: grupa kulturalna.pl, 2014.

Mutsurayev, Timur. Avarskoye selo. Zbiory własne [Муцураев, Тимур. Аварское село].

Nikodem, Michał. „Tańczący z wilkami, biegnąca z wilkami. Próba Ricoeurowskiej analizy symbolu wilka”. W Wilki i ludzie. Małe kompendium wilkologii, red. Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska i Emilia Wieczorkowska, 271–286. Katowice: grupa kulturalna.pl, 2014.

Pączek, Kamila. „»Wolność albo śmierć«. Prolegomena do badań nad twórczością czeczeńskiego barda Timura Mucurajewa”. Przegląd Rusycystyczny, nr 1 (2017): 67–85.

„Pesnya vremen bor’by vol’nykh gortsev s feodalami”. Transl. by Nicolay Tikhonov. In Pesni narodov Severnogo Kavkaza, 439. Leningrad: Sovetskiy pisatel’, 1976 [„Песня времен борьбы вольных горцев с феодалами”. Перев. Николай Тихонов. В Песни народов Северного Кавказа, 439. Ленинград: Советский писатель, 1976].

Sajdułajew, Makhal. „Rycerz czeczeński”. Przeł. Issa Adger-Adajew i Klara Brodacka. W Przykazania ojczyzny. Pieśń i poezja czeczeńska, 39–40. Wybór Issa Adger-Adajew. Przeł. Klara Brodacka et al. Warszawa: Instytut Kultury Narodów Kaukazu, 2008.

Wilczyńska, Elwira. „Przemiany wilkołaka w folklorze polskim”. W Wilki i ludzie. Małe kompendium wilkologii, red. Dobrosława Wężowicz-Ziółkowska i Emilia Wieczorkowska, 237–254. Katowice: grupa kulturalna.pl, 2014.


Opublikowane : 2023-06-05


FilipczykK. (2023). Berzłoj – niesamowici wilkoludzie, czyli czeczeńska likantropia. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (1 (11), 1-13. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2023.11.01

Kamila Filipczyk 
badaczka niezależna  Polska
https://orcid.org/0000-0002-6688-4860




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).