Naturalna technika: swarming i komunikacja międzygatunkowa

Ekaterina Nikitina
https://orcid.org/0000-0003-4326-2468


Abstrakt

The article is devoted to the phenomenon of swarming and its expression in modern technologies and art. The main focus of this work is a philosophical comprehension and interpretation of the performance Mind-Controlled Cyborgroach created by the Moscow art-group “18 Apples.” The author discusses the phenomenon of the uncanny as a manifestation of entomophobia and technophobia, and she explores the ontological questions of human and animal being and compares categories of “natural” and “human” technics. The article also focuses on the problem of the Other in the context of the basic tasks of bioethics.


Słowa kluczowe

swarming; scienceart; posthumanism; technology; bioethics

Baudrillard Jean. 2005. Symulakry i symulacja. Warszawa: Sic!.

Bergson Henri. 1957. Ewolucja twórcza. Warszawa: Książka i wiedza.

Bozkurt Alper, Gilmour Robert F., Lal Amit. 2009. „Balloon-Assisted Flight of Radio-Controlled Insect Biobots”. IEEE Transactions on Biomedical Engineering 9, vol. 56: [online]. [the date of access 31.03.2015]. World Wide Web: http://bioinstrumentacion.eia.edu.co/Documentacion/Bio/insectos.pdf.

Dawkins Richard. 1996. Samolubny gen. Warszawa: Prószyński i S-ka.

Deleuze Gilles, Guattari Fèlix. 1992. Thousand plateaus. London: The Athlone Press.

Donnarumma Marco. 2012. „Interview with Stelarc. Fractal Flesh – Alternate Anatomical Architectures”. eContact! 14.2: [online]. [the date of access 30.06.2016]. World Wide Web: http://cec.sonus.ca/econtact/14_2/donnarumma_stelarc.html.

Dostojewski Fiodor. 2005. Zbrodnia i kara. Wrocław: Biblioteka Gazety wyborczej.

Heidegger Martin. 2002. Technika i zwrot. Kraków: Baran i Suszczyński.

Kafka Franz. 2003. Cztery opowiadania. List do ojca. Warszawa: PIW.

Levinas Emmanuel. 2002. Całość i nieskończoność: esej o zewnętrzności. Warszawa: PWN.

Ortega y Gasset Jose. 1982. Bunt mas i inne pisma socjologiczne. Warszawa: PWN.

Parikka Jussi. 2010. Insect Media: An Archaeology of Animals and Technology. Minnesota: University of Minnesota Press.

Platon. 1995. Protagoras. Warszawa: PWN.

Roŝin Vadim, Frolov Aleksandr. 2008. Interfeĭs mozg-kompʹûter. Realʹnostʹ i perspektivy. V Naučnaâ sessiâ MIFI–2008. X Vserossijskaâ naučno-tehničeskaâ konferenciâ „Nejroinformatika-2008”: Lekcii po nejroinformatike. Častʹ 1, 82–117. MIFI.

Turkle Sherry. 2013. Samotni razem. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Schulz Bruno. 2013. Sklepy cynamonowe. Kraków: Wydawnictwo MG.

Stiegler Bernard. 1998. Technics and Time, 1. The Fault of Epimetheus. Stanford: Stanford University Press.

Żylińska Joanna. 2013. „Bioetyka inaczej, czyli o tym, jak współżyć z maszynami, ludźmi i innymi zwierzętami”. Teksty drugie 1/2 (139–140): 154–172.


Opublikowane : 2015-12-23


NikitinaE. (2015). Naturalna technika: swarming i komunikacja międzygatunkowa. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (1), 149-163. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/4811

Ekaterina Nikitina 
Uniwersytet Śląski  Polska
https://orcid.org/0000-0003-4326-2468

Mgr, doktorantka w  Katedrze Literatury Porównawczej na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Śląskiego. Zainteresowania badawcze: posthumanizm, science art, animal studies, media studies. Uczestniczy w  różnych projektach edukacyjnych, prowadzi popularnonaukowe wykłady publiczne o  filozofii techniki, o  współczesnych performerach, którzy w  swoich pracach podejmują zagadnienia cyborga i biotechnoewolucji.





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).