Vermont jako sielski azyl Joego Brainarda
Abstrakt
Niniejszy artykuł omawia najważniejsze funkcje letniego odosobnienia Joego Brainarda w wiejskiej części stanu Vermont: jako miejsce wytchnienia od miejskiego życia, jako okazję do spędzenia czasu z wieloletnim partnerem Kenwardem Elmslie’m i ich wspólnymi przyjaciółmi oraz jako przestrzeń do pełnego poświęcenia się pracy. Sposób, w jaki Brainard pisze o swoich letnich pobytach w Calais, Vermont, analizowany jest w kontekście postulatu queerowego antyurbanizmu Scotta Herringa oraz koncepcji queerowego pastoralizmu, homoseksualnej Arkadii i wiejskiej idylli. Artykuł dowodzi, że Brainard ostatecznie celebruje zarówno miasto, jak i wieś, nie uprzywilejowywując żadnego z nich. Analiza opiera się głównie na autobiograficznych pismach Brainarda oraz książce biograficznej Rona Padgetta Joe: A Memoir of Joe Brainard.
Słowa kluczowe
queerowa ruralność; antyurbanizm; pastoralizm; wiejska idylla
Bibliografia
Ashbery, John. “Joe Brainard.” In Joe Brainard: A Retrospective, edited by Constance M. Lewallen, 1–2. New York: Granary Books, 2001.
Ashbery, John, and Joe Brainard. The Vermont Notebook. Calais: Z Press, 1975.
Bell, David. “Eroticizing the Rural.” In De-Centering Sexualities: Politics and Representations Beyond the Metropolis, edited by Richard Phillips, Diane Watt, and David Shuttleton, 123–142. London–New York: Routledge, 2000.
Brainard, Joe. The Collected Writings of Joe Brainard, edited by Ron Padgett. New York: The Library of America, 2012.
Brainard, Joe. Unpublished letters to Ron and Pat Padgett, 1966–1967.
Cran, Rona. “‘Men with a Pair of Scissors’: Joe Brainard and John Ashbery’s Eclecticism.” In Joe Brainard’s Art, edited by Yasmine Shamma, 103–126. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2019.
Epstein, Andrew, and Andy Fitch. “I Wonder: In Dialogue, on Dialogue.” In Joe Brainard’s Art, edited by Yasmine Shamma, 165–180. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2019.
Fone, Byrne R. S. “This Other Eden: Arcadia and the Homosexual Imagination.” Journal of Homosexuality 8, no. 3–4 (1983): 13–34.
Foucault, Michel. “Friendship as a Way of Life.” In Ethics: Subjectivity and Truth, edited by Paul Rabinow, translated by Robert Hurley, 135–140. New York: New Press, 1994.
Herring, Scott. Another Country: Queer Anti-Urbanism. New York: New York University Press, 2010.
Kusek, Robert. “‘Go West!’ In Search of the ‘Greenwood’ in Mike Parker’s On the Red Hill.” Language and Literary Studies of Warsaw 10 (2020): 305–319.
Lewallen, Constance M. Joe Brainard: A Retrospective. New York: Granary Books, 2001.
Mingay, G. E. Introduction. In The Rural Idyll, edited by G. E. Mingay, 1–6. London: Routledge, 1989.
Padgett, Ron. Joe: A Memoir of Joe Brainard. Minneapolis: Coffee House Press, 2004.
Shuttleton, David. “The Queer Politics of Gay Pastoral.” In De-Centering Sexualities: Politics and Representations Beyond the Metropolis, edited by Richard Phillips, Diane Watt, and David Shuttleton, 123–142. London–New York: Routledge, 2000.
Sturm, Nick. “‘Fuck Work’: The Reciprocity of Labor and Pleasure in Joe Brainard’s Writing.” In Joe Brainard’s Art, edited by Yasmine Shamma, 183–199. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2019.
Wikipedia. “Calais, Vermont.” Accessed November 6, 2023. https://en.wikipedia.org/wiki/Calais,_Vermont.
White, Edmund. “Saint Joe.” Art in America 85 (July 1997): 78–81.
Wolf, Matt. I Remember: A Film About Joe Brainard. Polari Pictures, 2012.
Yau, John. Joe Brainard: The Art of the Personal. New York: Rizzoli Electa, 2022.
Uniwersytet Wrocławski Polska
https://orcid.org/0000-0002-9089-2465
Wojciech Drąg jest profesorem uczelni na Uniwersytecie Wrocławskim, autorem monografii "Collage in Twenty-First-Century Literature in English: Art of Crisis" (2020) i "Revisiting Loss: Memory, Trauma and Nostalgia in the Novels of Kazuo Ishiguro" (2014) oraz współredaktorem czterech tomów zbiorowych, m.in. "The Poetics of Fragmentation in Contemporary British and American Fiction" (2019) i "Critical Perspectives on Max Porter" (2024). Stypendysta Fundacji Kościuszkowskiej (University of Utah, 2018), Narodowej Agencji Wymiany Akademickiej (Dartmouth College, 2021) i rządu francuskiego (École Normale Supérieure de Lyon, 2023). Interesuje się współczesną literaturą anglojęzyczną i eksperymentami formalnymi, szczególnie w tekstach auto/biograficznych.
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).