Balet czerni i bieli. O "Jak być kochaną" Wojciecha J. Hasa



Abstrakt

Iwona Grodź –The Black and White Ballet. On J. HasHow to Be Loved

The article offers a critical interpretation of J. Has’ film How to Be Loved with particular emphasis on its use of colours as well as it provides a structural analysis of the film


Pobierz

Opublikowane : 2006-10-01


GrodźI. (2006). Balet czerni i bieli. O "Jak być kochaną" Wojciecha J. Hasa. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (13). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2455

Iwona Grodź  iwogrodz@amu.edu.pl
Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu; Wydział Filologii Polskiej i Klasycznej; Instytut Filologii Polskiej  Polska

Literaturoznawca, filmoznawca, historyk sztuki, muzykolog. Interesuje się ponadto: teatrem, kulturoznawstwem, filozofią i psychologią, a także ideą „korespondencji” sztuk, szczególnie: literatury-filmu- malarstwa-teatru i muzyki.

W roku akademickim 2002/2003 Iwona Grodź otrzymała I Nagrodę Wydziałowego Konkursu Prac Magisterskich (kategoria prac literaturoznawczych). W 2005 roku tekst ukazał się w formie książki (seria „Klasyka Kina” - Rękopis znaleziony w Saragossie - w Wydawnictwie Naukowym UAM).

W 2006 Iwona Grodź roku obroniła pracę doktorską pt. „Zaszyfrowane w obrazie. O filmach Wojciecha Jerzego Hasa”. Promotorem była Prof. dr hab. Małgorzata Hendrykowska. W roku 2006 doktorat wyróżniono w konkursie „Narodowego Centrum Kultury” i zarekomendowano do druku. Kolejne wyróżnienie autorce przyznano w 2007 roku w konkursie im. Klemensa Szaniawskiego. W 2008 Wydawnictwo Słowo/Obraz/Terytoria wydało monografię twórczości Wojciecha J. Hasa autorstwa Iwony Grodź.

Iwona Grodź publikowała też w tomach zbiorowych i pokonferencyjnych; czasopismach naukowych: „Kwartalnik Filmowy”, „Poznańskie Studia Polonistyczne”, „Prace Filologiczne”, „Przestrzenie Teorii”, „Kultura Współczesna”, „Studia Filmoznawcze”, „Dyskurs”, „Images” i wielu innych, oraz popularyzatorskich, np. „Kino”, „Nowe Książki” itp.

Zainteresowania i plany naukowe Iwony Grodź skupiają się wokół tematów: filmowy portret artysty (autobiografizm, autotematyzm), sylwetki wielkich mistrzów kina na świecie, pisarze-filmowcy, np. Tadeusz Konwicki, twórczość Jerzego Kawalerowicza, muzyka filmowa (m.in. Wojciecha Kilara) i film eksperymentalny (też animowany), m.in. twórczość Zbigniewa Rybczyńskiego itp.

 

 





Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).