Wiktoriańska katedra sztuki



Abstrakt

Anna Antonowicz

A Victorian Cathedral of Art

The Victorian epoch was a period of great admiration for- and revival of medieval, particularly gothic, design. Although the Victorian South Kensington Museum (today Victoria and Albert Museum) did not replicate gothic architecture, the objectives and character of its interiors show significant parallels to it in terms of the impact which the gothic cathedral would exert on its visitors. The gothic cathedral would appeal to the eye by its grand scale, majestic beauty and opulent decoration. These three features constituted an impressive―and effective―instrument in the diffusion of Christian dogmas and teachings to all classes of the medieval feudal society. A similar mechanism pertaining to the treatment of the interior as a didactic iconographic text was made use of in the case of South Kensington Museum in the mid-Victorian period. The application of such a mechanism helped emphasise the authoritative character of the Museum as an institution responsible for the reform of British decorative art and art education, as well as for the improvement of artistic tastes of all classes of the Victorian society in Britain. In other words, the interior iconographic programme transformed the South Kensington Museum into an institution of an exceptional public missionary role, a cathedral among other Victorian temples of art.


Pobierz

Opublikowane : 2012-01-01


AntonowiczA. (2012). Wiktoriańska katedra sztuki. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (24/25). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2578

Anna Antonowicz  annaa@kul.pl
Katolicki Uniwersytet Lubelski Jana Pawła II; Wydział Nauk Humanistycznych; Instytut Filologii Angielskiej  Polska
Adiunkt w Katedrze Literatury i Kultury Angielskiej. Zajmuje się historią i kulturą Wielkiej Brytanii, a jej specjalizacją jest kultura wizualna okresu XIX I XX wieku. Prowadzi zajęcia z historii Wielkiej Brytanii, kulturówki Brytyjskiej oraz praktycznej nauki języka angielskiego - Presentation Skills. Miłośniczka współczesnej sztuki i dizajnu, autostopu i filmu skandynawskiego.

Zainteresowania badawcze:

dzieje kultury wizualnej i materialnej Wielkiej Brytanii
tożsamość narodowa a współczesne społeczeństwo brytyjskie
estetyka okresu wiktoriańskiego i Modernizmu: moda, smak estetyczny, kicz, moderna
polityka kulturalna a instytucja muzeum
awangarda, subkultura, inny/inność



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).