Zamknięci w bibliotece, czyli rozważania o metanarracjach i naukowych wizjach świata
Abstrakt
Paweł Jędrzejko
Locked in the Library:
Reflections on Metanarratives and Academic Weltanschauungs
The main idea underlying the article is that of the interdependence between the essential notions of the central metanarratives of logocentric cultures and the inventory of concepts available as keywords for academic research. In other words, the argument of this paper is designed to draw the attention of the reader to the fact of the interdependency between the language used to describe the world and the existence (or inconceivability of existence) of entities inhabiting it. The starting point for the musings collected here is Ludwig Wittgenstein’s famous adage, which provided the motto for the present observations. Departing from there, the argument develops into a deepened reflection concerning the limitations of the development of knowledge in a logocentric world. Eventually, it leads to the question of discourses which dictate the characteristics of everyday strategies of library and Internet research, as employed by students and scholars alike. The final part of the text is dedicated to the potential of figurative language in the search for possible solutions to the menace of the vicious circle of recognized methodologies. First and foremost, however, the present musings provide a point of departure for further philosophical and philological debate on the state of knowledge and of its development.
Uniwersytet Śląski w Katowicach; Wydział Filologiczny; Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych Polska
Tytuły i stopnie naukowe
2013—doktor habilitowany nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa
stopień przyznany przez Uniwersytet Śląski na podstawie całościowego dorobku akademickiego, ze szczególnym uwzględnieniem cyklu publikacji poświęconemu dziełu i myśli Hermana Melville'a.
2000—doktor nauk humanistycznych w zakresie literaturoznawstwa
stopień przyznany przez Uniwersytet Śląski na podstawie dysertacji Fascynująca płynność. Doświadczenie lądu i morza a egzystencjalizm Hermana Melville’a, napisanej pod kierunkiem prof. UŚ. dr hab. Teresy Pyzik.
1995—magister filologii angielskiej
stopień przyznany przez Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu na podstawie pracy Text, Style and Equivalence. A Comparative Study of Two Polish Versions of Hamlet, napisanej pod kierunkiem prof. dr hab. Alicji Pisarskiej.
2002—nauczyciel mianowany
stopień awansu zawodowego przyznany przez Marszałka Województwa Śląskiego
Zainteresowania badawcze
Zainteresowania ogólne
Literatura amerykańska
Teoria literatury i kultury
Studia postkolonialne
Teoria przekładu literackiego
Zainteresowania szczegółowe
Literatura i filozofia Hermana Melville’a
Literatura i kultura „Amerykańskiego Renesansu”
Literatura jako filozofia/filozofia jako literatura
Literackie i kulturowe studia porównawcze
Poststrukturalne teorie literatury
Przekład a aksjologia
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).