Mięso przekazu czy skorupa ciała: dylematy odbiorcy współczesnej kultury audiowizualnej
Abstrakt
Marta Paluch
The Flesh of the Message or the Bodily Shell:
Dilemmas of the Recipient of Contemporary Audiovisual Culture
The point of departure for the present article is a debate around the image of Izabelle Caro, which has proven to be received as shocking not because it transgresses the taboo of nudity, but because it violates the taboo of the ideal body. The model’s body has been presented to the broad audience in its “raw,” unbeautified state, thus forcing the viewers to acknowledge the existence of an ill body, a body remote from the preferred ideal, and―most importantly―a body which has become ill as a result of the strife to live up to the ubiquitous template of perfection. In the case discussed by the author of the article, the result which such a struggle yields stands in direct opposition to its goals. Pretending to be natural, the fully digitized―or, in fact, digitally generated―body of the model is painfully confronted with what apparently is the same body, yet a body entirely natural, although degraded and exhausted by the destructive power of the former. The viewer facing the image, in which the body is central and its background reduced to a blur beyond signification, confronts the exposed and emphasized discrepancy: its immediacy does not allow him or her to remain indifferent. However, the lack of background results in the model’s suspension in vacuum: her body fails to harmonize with its surrounding, as is the case with bodies functioning as empty or void indices. It is for this reason that an average “consumer of the image,” lacking proper interpretive tools, is likely to fail to tame such an image or to acknowledge its authenticity. Rather than that, he or she may be inclined to reduce the final outcome of the photographer’s work to computer manipulation.
Biografia Marty Paluch
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).