Zmierzch doświadczenia? Pastoralistyczne lęki (neo)pragmatyzmu



Abstrakt

Alina Mitek-Dziemba

The Decline of Experience? Pastoral Fears of (Neo)Pragmatism

The article aims at describing and analyzing some of the contemporary dilemmas of American neopragmatist philosophy. It would appear that Richard Rorty’s conclusions concerning the conceptual framework of world-description as rooted solely in the multiplicity of contingent paradigms of vocabularies forces into the background an important aspect of the preceding pragmatist tradition: the sensory experience. Using the example of two prominent landscape artists, Nancy Holt and Ana Mendieta, as the point of departure, the article illustrates the attempts of the neopragmatist thought to revive those elements of John Dewey’s aesthetic philosophy that bear direct relevance to contemporary ecocriticism. In this context, John Shusterman’s writings may parallel the pastoral element of eco-philosophy, providing a refreshing perspective on concepts of the environment and the non-human.

Pobierz

Opublikowane : 2014-10-01


Mitek-DziembaA. (2014). Zmierzch doświadczenia? Pastoralistyczne lęki (neo)pragmatyzmu. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (29). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2654

Alina Mitek-Dziemba  alina.mitek-dziemba@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach; Wydział Filologiczny; Katedra Literatury Porównawczej  Polska
dr Alina Mitek-Dziemba - adiunkt w Katedrze Literatury Porównawczej, absolwentka filologii angielskiej i filozofii w trybie Międzywydziałowych Indywidualnych Studiów Humanistycznych. Tłumaczka dzieł filozofów nurtu neopragmatystycznego (Richard Shusterman, Richard Rorty), autorka licznych artykułów sytuujących się na pograniczu estetyki filozoficznej i literatury porównawczej. Ostatnio opublikowała książkę pod tytułemLiteratura i filozofia w poszukiwaniu sztuki życia. Nietzsche, Wilde, Shusterman (Katowice 2011), poświęconą analizie strategii estetycznej autokreacji w XIX-wiecznej literaturze i filozofii, z odniesieniami do współczesnej sceny filozoficznej. Jest także współredaktorką antologii Drzewo Poznania. Postsekularyzm w przekładach i komentarzach (Katowice 2012, z Piotrem Bogaleckim), pierwszego w języku polskim tomu esejów omawiającego tzw. zwrot postsekularny z perspektywy poststrukturalistycznej. W swoich obecnych badaniach koncentruje się na współczesnym przekładoznawstwie, ekokrytyce, estetyce środowiskowej, pragmatystycznie pojętej somaestetyce oraz myśli postsekularnej. 

Alina Mitek-Dziemba, PhD, an assistant professor in the Chair of Comparative Literature, a graduate of the English Department and Philosophy (a student in the programme Interdisciplinary Studies in the Humanities). She is a translator of the works of neopragmatist philosophers (Richard Shusterman and Richard Rorty) and an author of numerous articles discussing points of intersection of philosophical aesthetics and comparative literature. She has recently published a book entitled Literature and Philosophy in Pursuit of the Art of Living.Nietzsche, Wilde, Shusterman (2011), devoted to the strategies of aesthetic self-creation in late nineteenth-century literature and thinking, with references to contemporary philosophical scene. She is also a co-editor of the anthologyThe Tree of Knowledge. Postsecularism in Translations and Commentary (2012, with Piotr Bogalecki), the first volume in Polish to discuss the so-called postsecular turn from the poststructuralist perspective. Her current research focuses on translation studies, ecocriticism, environmental aesthetics, pragmatistically oriented somaesthetics and post-secular thinking.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).