Opublikowane: 2018-12-30

Maski Batmana. Kostium jako element narracji superbohaterskiej w komiksie

Tomasz Żaglewski

Abstrakt

Celem artykułu jest zaprezentowanie problematyki maski oraz kostiumu w komiksowych narracjach superbohaterskich, jako kluczowego elementu nie tylko w zakresie konstruowania wizualnego aspektu superbohaterów, ale także ich psychologicznego tła. Posługując się wybranym przykładem tego typu narracji – komiksem „Batman: Ego” Darwyna Cooke’a – autor stara się przedstawić figurę maski oraz kostiumu jako „upodmiotowione” w dziele Cooke’a twory, które mogą stać się punktem wyjścia dla konstruowania konkretnych fabuł komiksowych, stawiających w swoim centrum niejednoznaczne zależności pomiędzy za-maskowaną a zde-maskowaną osobowością wybranego bohatera.

Masks of Batman. The costume as an element of a superhero narratives in comics

The main goal of the article is to present the theme of mask and costume in the superhero comic’s narratives as a key element not only for visual aspects of superheroes but also theirs psychological background.  Using an example of Darwyn Cooke’s “Batman: Ego” comic book, the author presents  a mask and  a costume as “subjectified” creations in Cooke’s work.  They become a starting points for a comic book’s stories which concentrate on the multilayered dependence between the mask-ed and un-mask-ed personality of a hero.

Kody JEL

Kulturoznawstwo

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Żaglewski, T. (2018). Maski Batmana. Kostium jako element narracji superbohaterskiej w komiksie. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, 2(37). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/6278

ER(R)GO nr 37 (2/2018) - maska/pseudonim/awatar

Nr 37 (2018)
Opublikowane: 2019-02-05


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.