Bal, Mieke. Wędrujące pojęcia w naukach humanistycznych. Krótki przewodnik, przeł. Maria Bucholc. Warszawa: NCK, 2012.
Google Scholar
Barthes, Roland. Światło obrazu. Uwagi o fotografii, przeł. Jacek Trznadel. Warszawa: Aletheia, 1996.
Google Scholar
Baudrillard, Jean. “Precesja symulakrów”. W: Postmodernizm. Antologia przekładów, 175–189. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński, 1998.
Google Scholar
Bazin, André. “Ontologia obrazu fotograficznego”. W: Fotospołeczeństwo. Antologia tekstów z socjologii wizualnej, red. Małgorzata Bogunia-Borowska i Piotr Sztompka, 121–426. Kraków: Znak, 2012.
Google Scholar
Belting, Hans. Antropologia obrazu. Szkice do nauki o obrazie, przeł. Mariusz Bryl. Kraków: Universitas, 2007.
Google Scholar
Benjamin, Walter. Anioł historii. Eseje, szkice, fragmenty, przeł. Krystyna Krzemieniowa i inni. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 1996.
Google Scholar
Boehm, Gottfried. O obrazach i widzeniu. antologia tekstów, red. Daria Kołacka, przeł. Małgorzata. Łukasiewicz, Anna Pieczyńska-Sulik. Kraków: Universitas, 2014.
Google Scholar
Drozdowski, Rafał. “Obrazów nigdy dosyć – pod warunkiem, że nie służą jedynie do oglądania”. Kultura Współczesna 1/76, 2013.
Google Scholar
Dziamski, Grzegorz. Kulturoznawstwo, czyli wprowadzenie do kultury ponowoczesnej. Gdańsk: Wydawnictwo Naukowe Katedra, 2016.
Google Scholar
Eco, Umberto. Nieobecna struktura, przeł. Adam Weinsberg, Paweł Bravo. Warszawa: Wydawnictwo KR, 1996.
Google Scholar
Eco, Umberto. Semiologia życia codziennego, przeł. Piotr Salwa, Joanna Ugniewska. Warszawa: Czytelnik, 1998.
Google Scholar
Fish, Stanley. Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, red. Andrzej Szahaj, przeł. Krzysztof Abriszewski i inni. Kraków: Universitas, 2008.
Google Scholar
Foucault, Michel. Archeologia wiedzy, przeł. Andrzej Siemek. Warszawa: PIW, 1977.
Google Scholar
Foucault, Michel. Historia seksualności, przeł. Bogdan Banasiak, Tadeusz Komendant, Krzysztof Matuszewski. Warszawa: Czytelnik, 2000.
Google Scholar
Foucault, Michel. Historia szaleństwa w dobie klasycyzmu, przeł. Helena Kęszycka. Warszawa: PIW, 1987.
Google Scholar
Gadamer, Hans-Georg. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, przeł. Bogdan Baran. Kraków: Inter esse, 1993.
Google Scholar
Hall, Stuart. “Introduction: Looking and Subjectivity”. W: Visual Culture: The Reader, red. Jessica Evans, Stuart Hall. London: Sage, 1999.
Google Scholar
Kalaga, Wojciech. Mgławice dyskursu. Podmiot, tekst, interpretacja. Kraków: Universitas, 2001.
Google Scholar
Koczanowicz, Leszek. “Lęk intymności, czyli mówienie prawdy w dobie internetu”. Kultura Współczesna nr 2/101, 2018, 38–50.
Google Scholar
Korusiewicz, Maria. “Jak funkcjonuje dzieło sztuki, czyli muzeum według Nelsona Googmanna”. W: Muzeum sztuki. Antologia, 135–145. Kraków: Universitas, 2005.
Google Scholar
Kuhn, Thomas. Struktura rewolucji naukowych, przeł. Helena Ostromęcka. Warszawa: PWN, 1968.
Google Scholar
Lipski, Andrzej. “Sztuka a rzeczywistość potocznego doświadczenia. Świat artystyczny jako przedmiot analizy socjologicznej”. W: Perspektywy socjologii kultury artystycznej, 8–143. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1992.
Google Scholar
Margolis, Joseph. Czym, w gruncie rzeczy, jest dzieło sztuki? Wykłady z filozofii sztuki, przeł. Wojciech Chojna i inni. Kraków: Universitas, 2004.
Google Scholar
Markowski, Michał Paweł. Dzień na Ziemi. Proza podróżna. Poznań: Wydawnictwo Poznańskie, 2014.
Google Scholar
Mitchell, William John Thomas. Czego chcą obrazy? Pragnienia przedstawień, życie i miłości obrazów, przeł. Łukasz Zaremba. Warszawa: NCK, 2013.
Google Scholar
Mirzoeff, Nicholas. “What is Visual Culture?”. W: The Visual Culture Reader, red. Nicolas Mirzoeff. London–New York: Routledge, 1998.
Google Scholar
Olechnicki, Krzysztof. “Łap chwilę… powoli”. Kultura Współczesna nr 1/76, 2013.
Google Scholar
Pruś, Jakub. “Teorie prawdy: klasyczna, korespondencyjna i semantyczna — próba uściślenia relacji”. Rocznik Filozoficzny Ignatianum XXIV/2, 2018, 57–83: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/index.php/rfi.
Google Scholar
Rorty, Richard. Obiektywność, relatywizm i prawda, przeł. Janusz Margański. Warszawa: Aletheia, 1999.
Google Scholar
Rose, Gillian. Krytyczna metodologia badań nad wizualnością, przeł. Ewa Klekot. Warszawa: PWN, 2015.
Google Scholar
Rosner, Katarzyna. Hermeneutyka jako krytyka kultury. Heidegger – Gadamer – Ricoeur. Warszawa: PIW, 1991.
Google Scholar
Rosner, Katarzyna. Narracja, tożsamość i czas. Kraków: Wydawnictwo Universitas, 2003.
Google Scholar
Sontag, Susan. O fotografii, przeł. Sławomir Magala. Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1986.
Google Scholar
Sułkowska, Mariola. Ciało w fotografii”. Kultura Współczesna nr 1–2/23–24, 2000, 105–109: https://www.nck.pl/upload/archiwum_kw_files/artykuly/15._mariola_sulkowska_-_cialo_w_fotografii.pdf.
Google Scholar
Szahaj, Andrzej. “Zniewalająca moc kultury” [Przedmowa]. W: Interpretacja, retoryka, polityka. Eseje wybrane, red. Andrzej Szahaj, przeł. Krzysztof Abriszewski i inni, 13–28. Kraków: Universitas, 2008.
Google Scholar
Szahaj, Andrzej. “Sławiński o interpretacji. Analiza krytyczna”. Teksty Drugie nr 5/2013, 259–275.
Google Scholar
Virilio, Paul. “Maszyna widzenia”, przeł. Barbara Kita. W: Widzieć, myśleć, być. Technologie mediów, red. Andrzej Gwóźdź, 39–62. Kraków: Universitas, 2001.
Google Scholar
Welsch, Wofgang. “Na drodze do kultury słyszenia?”, przeł. Krystyna Wilkoszewska. W: Przemoc ikoniczna czy “nowa widzialność”, red. Eugeniusz Wilk, 56–74. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2001.
Google Scholar
Witwicki, Władysław. Psychologia, t. 1. Warszawa: Wydawnictwo PWN, 1962.
Google Scholar
Woleński, Jan. Metamatematyka a epistemologia. Warszawa: PWN, 1993.
Google Scholar