Archiwalny numer

Nr 41 (2020)

ER(R)GO nr 41 (2/2020) - fotografie/obrazy/projekcje

Opublikowane: 2021-02-06

 Er(r)go...

… nieograniczona proliferacja obrazów, gargantuiczna eskalacja fotograficznych narracji, nadprodukcja, nadmiarowość i inflacja wizualności, zainfekowanie portalozą, patrzenie jako imperatyw. Obrazy przesłaniają świat, czas zatem przejrzeć na oczy.

Ile prawdy w fotografii? Czy prawdziwe jest to, co widzimy, skoro nie istnieje prawda akontekstualna, niesytuacyjna, niezinterpretowana? Ile zatem prawd w fotografii? Na ratunek przychodzi uroczy potwór interpretacji: prawda konstytuuje się w interpretacji i poprzez interpretację, nie możemy zawiesić interpretacyjnej aktywności, nie możemy też wnieść się ponad poziom interpretacji, by nie interpretować. Tak czy inaczej, lepiej jednak unikać strachu, konsternacji i wściekłości odbiorców. Ktoś stwierdza: przeciwieństwem prawdy jest fałsz; hmm, coś takiego! Może zamiast prawdy – wiarygodność? Zobaczymy.

Tymczasem dzieją się rzeczy ciekawe. Ofelia trzyma w jednej ręce butelkę wina, w drugiej kieliszek i nie ma nic do ukrycia – w końcu uczy się pływać i pływa sobie w dmuchanym basenie; żywioł wody łączy się z żywiołem kobiecości, a jakże. Faltejsek wraca do okresu prenatalnego, wciela się w Ofelię i unosi na wodzie, a Faukner szuka powiązań. Dzwony kościelne wyznaczają przestrzeń oswojoną, prostaczkowie nie znają łaciny, ale umoralniają się i wzrastają w wierze, a kościół ustanawia relację człowieka ze światem. Człowiek opanowuje świat i powtarza akt stworzenia, tymczasem plugawe społeczeństwo jak Narcyz podziwia swój trywialny wizerunek na metalu (to Baudelaire). Fotograf dominuje, panuje i ingeruje w przestrzeń – jest funkcjonariuszem aparatu; aparat też nie taki niewinny – jest aparatem władzy: dyscyplinuje i parceluje ciało; świat zastyga w trakcie naciśnięcia migawki, a podmiot zamienia się w eidolon. Na szczęście fotografia, jak czuringa, sprzeciwia się śmierci totalnej i daje świadectwo życia; przywołuje przeszłość, jednocześnie ją egzorcyzmując, ale może też wiralować sobie w sieci i dyskredytować bohaterów. Sfeminizowane, męskie ciało obnosi się dumnie ze swym penisem, a erekcja o dziwo przyciąga uwagę widzów. Bohaterki samobójczynie umieszcza się w otoczeniu dziecięcych zabawek, przy czym śmierć średniowieczna nie zgadza się z nowym światopoglądem. Między zapętlonymi porządkami tożsamości i różnicy liniowy czas postępu zwycięża z czasem cyklicznym, diachronia przekodowuje się w synchronię a synchronia w diachronię, zaś Burroughs stwierdza krótko: Słowo poczyna obraz, a obraz jest wirusem. Wreszcie artysta w stanie liminalnym wysiada z karuzeli życia.

Ale nie zawsze jest tak pogodnie. Fotografia dotyka niezabliźnionej rany pamięci: bydlęce wagony, tory, drut kolczasty, komin, włosy, pasiak, walizka, powietrze, w którym wciąż krążą cząstki popiołów z ludzkich szczątków, użyźniają pola i łąki i mieszają się z budulcem, Muranów z gruzobetonu ze szczątków domów i ludzi, drzazga z ludzkiej kości. Kobiety w (u)ścisku, będącym ostatnim doświadczeniem bliskości przed odejściem w nie(byt), kobiety z Mizocza – pojawiające się i znikające Eurydyki, które spojrzenie Orfeusza zawiesza między życiem a śmiercią. Vivante/morte. A gdzie indziej nuklearny kataklizm Czarnobyla, osuwiska realności, obłoki dymu, skażone rośliny, autoportrety cezu, plutonu i uranu, mogilniki, wykrzywione w przerażeniu, krzyczące twarze – banał horroru, śmierć jako radionuklidy wnika w materię fotografii, wzrasta ruch turystyczny w Strefie Wykluczenia. Trzeba przywrócić czucie w zdrętwiałych strukturach pamięci.

A wokół i pomiędzy jak zwykle rozmaite precjoza intelektu i materialności: aparaty numinotyczne, ekfrazy i infrazy, historie preposteryjne, nie-falliczna, nie-edypalna, zawsze negocjowalna różnica-w-bliskości, kamera obskura, estetyka minimalistycznych metonimii, faceci w gorsetach, palimpsesty kulturowe, samorozkruszenie, genologiczne rozchwianie, strzępy wiedzy, fascinum kontra fascinance, elementy kultury sadomasochistycznej, klasizm, demitologizacja infantylizującej stygmatyzacji twórców ludowych (!), śmierć zamknięta w krypcie nieświadomości jako widmo, początki fotografii w Rzeszowie i podkarpackie czasoprzestrzenie (a gdzie Polesie i jego czar?), inteligencja ikoniczna, spojrzenie, które dotyka i czuje, odcieleśnione pomniki, rozsypanie, bezkształtność i wymieszanie porządków i, jakże by inaczej, niedookreślenie, zanikanie, zawieszenie. Ach, i jeszcze nie wiadomo skąd przyplątała się domena zdrowego rozsądku.

Reasumując: widzialność strukturyzuje wszystko, niewidzialność skazuje na nieobecność i spycha w nieistnienie. Jak to często bywa, problem okazuje się bardziej złożony i skomplikowany niż się wydaje, ale sympatycy kulturalizmu nie będą mieli z tym problemów.

Nie ma zdjęć, nie było wyjazdu.

Wojciech Kalaga
https://orcid.org/0000-0003-4874-9734

Liczba artykułów: 22

DOWNLOAD ISSUE/POBIERZ NUMER PDF

czwórka redakcyjna

Strona tytułowa i spis treści

Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 1-4


wstęp

Er(r)go...

(An Editorial in Polish and English/wstęp w językach polskim i angielskim)

Wojciech Kalaga
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 5-8


rozprawy - szkice - eseje

Prawda/y (w) fotografii. Od obrazu rzeczywistości do rzeczywistości obrazu

(Artykuł w języku polskim)

Ryszard Henryk Solik
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 11-32

Fotograficzny kościół zapośredniczenia. Rozważania o relacji człowieka ze światem

(Artykuł w języku polskim)

Jakub Dziewit
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 33-48

Posmaki diachronii. Przeszłość i fotografia na Podkarpaciu

(Artykuł w języku polskim)

Adam Pisarek
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 49-65

Ofelie wiecznie żywe, czyli literatura w fotografii (infrazy czeskie)

(Artykuł w języku polskim)

Kamila Woźniak
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 67-80

Popioły i zbliżenia. Materialność śladów Zagłady w fotografii

(Artykuł w języku polskim)

Anna Chromik
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 81-96

Przełamując spojrzenie Orfeusza. Praca (anty)archiwalna Brachy L. Ettinger

(Artykuł w języku polskim)

Anna Kisiel
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 97-110

Fotografia – obraz – tekst. Wizualno-językowe formy obrazowania katastrofy czarnobylskiej

(Artykuł w języku polskim)

Kamila Gieba
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 111-125

Obraz i jego cień. O związkach fotografii, magii i śmierci w kontekście teorii Hansa Beltinga

(Artykuł w języku polskim)

Kamila Żukowska
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 127-143

Prawda a wiarygodność fotografii – epistemologiczne i etyczne aspekty rozumienia obrazów

(Artykuł w języku polskim)

Mariusz Wojewoda
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 145-160


omówienia - komentarze - opracowania

Queerowanie matrycy: estetyka męskiego ciała w fotografii Erwina Olafa i Ruvena Afanadora

Krystian Grądz
Język: EN | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 163-173


varia - kontynuacje - antycypacje

“Wysadźcie linie słów na ziemi”: topologia wirusowa w kolażach Williama Burroughsa

(Artykuł w języku angielskim)

Marcin Hanuszkiewicz
Język: EN | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 177-189


recenzje

Niebinarna utopia w "uporządkowanej” rzeczywistości – Renaty Ziemińskiej wielowarstwowe pojęcie płci

(Recenzja w języku polskim)

Michał Bomastyk
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 193-201

Ukryty, jawny, zdystansowany: Richarda Shustermana The Adventures of the Man in Gold: Paths Between Art and Life. A Philosophical Tale

(Recenzja w języku polskim)

Anna Budziak
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 203- 215

Poza teorie końca: semiopoetyka jako klucz do cyfrowego świata. Recenzja Cyfrowej semiopoetyki Ewy Szczęsnej

(Recenzja w języku polskim)

Mariusz Pisarski
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 217-225

Ameryka odkupiona, czyli Johna Mattesona Miejsce gorsze niż piekło

(Recenzja przedpublikacyjna w języku polskim)

Mariola Świerkot
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 227-232


noty o książkach

Mark Helfrich, Naked Pictures of My Ex-Girlfriends. Romance in the 70s.

(Nota krytyczna w języku angielskim)

Paweł Jędrzejko
Język: EN | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 239 - 242

Jakub Dziewit, This Is Not Another Martin Parr Exhibition

(Nota krytyczna w języku angielskim)

Paweł Jędrzejko
Język: EN | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 243-247


summaries in polish/streszczenia w języku polskim

Summaries in Polish/Streszczenia w języku polskim

Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 251- 255


informacje dla autorów

Informacje dla Autorów

Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 259-265


stopka redakcyjna

Metryczka

Redakcja Er(r)go
Język: PL | Data publikacji: 30-12-2020 | Abstrakt | s. 266


Nr 49 (2024)
Opublikowane: 2024-12-30


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Logo DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Licencja CC

Licencja CC BY-SA

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.