Opublikowane: 2020-12-30

Przełamując spojrzenie Orfeusza. Praca (anty)archiwalna Brachy L. Ettinger

Anna Kisiel
Dział: rozprawy - szkice - eseje
https://doi.org/10.31261/errgo.8044

(Artykuł w języku polskim)

Abstrakt

Seria malarska Brachy L. Ettinger Eurydice w dużej mierze opiera się na historycznym zdjęciu z likwidacji getta w Mizoczu dnia 14 października 1942. Fotografia ta, przedstawiająca nagie kobiety i dzieci czekające na egzekucję, staje się dla Ettinger bazą, na którą artystka nakłada kolejne warstwy farby. Trudno jednak określić tę sztukę mianem archiwalnej. Swoimi działaniami artystycznymi Ettinger próbuje uwolnić się z oków reprezentacji, wykonując tym samym, jak staram się pokazać, pracę (anty)archiwalną. Szkic ten bada związki twórczości Ettinger z archiwum fotograficznym. Po pierwsze, staram się wykazać niewystarczalność archiwum i zidentyfikować Ettingeriańskie próby jego przepracowania. Po drugie, przybliżam termin spojrzenia w psychoanalitycznej teorii macierzy. Spojrzenie widza – niczym wzrok Orfeusza, odsyłający Eurydykę do zaświatów – może ponownie uśmiercić kobiety z Mizocza; Ettinger stara się przełamać ten impas.

Zasady cytowania

Kisiel, A. (2020). Przełamując spojrzenie Orfeusza. Praca (anty)archiwalna Brachy L. Ettinger: (Artykuł w języku polskim). Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, 2(41), 97–110. https://doi.org/10.31261/errgo.8044

Cited by / Share

Current cover

Nr 41 (2020)
Opublikowane: 2021-02-06


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.