Wolnościowe strategie cyfrowych koczowników

(Artykuł w języku angielskim/A research article in English)


Abstrakt

Artykuł prezentuje wybrane wątki dyskursów poststrukturalistycznych, takich jak posthumanistyka i postanarchizm, aby naświetlić afirmatywne rozumienie przemian podmiotowości i tożsamości człowieka w usieciowionej rzeczywistości transnarodowego kapitalizmu. Punktem wyjścia jest koncepcja podmiotu nomadycznego Rosi Braidotti, funkcjonującego w postantropocentrycznym świecie zamieszkiwanym przez świadomości nieantropiczne i hybrydy antropotechniczne. Tożsamość tych podmiotów jest zmienna, elastyczna, queerowa. Strategie współczesnych cyfrowych koczowników, unikających stałych punktów/miejsc, a tym samym esencjalizmu, są strategiami wolnościowego oporu.


Słowa kluczowe

technologia; nomada; queer; posthumanistyka; postanarchizm; anarcho-transhumanizm

“An Anarchist-Transhumanist Manifesto.” https://docs.google.com/document/d/1wJrXYBXAmNH9zwyfgg1-yAYN_Cda-26pFCk0u_QhyBc/edit (03.06.2020).

“Technoprogressive Declaration – Transvision 2014.” https://ieet.org/index.php/IEET2/more/tpdec2014 (15.06.2020).

“The Slow Science Manifesto.” http://slow-science.org (14.06.2020).

Agamben, Giorgio. The Coming Community. Translated by Michael Hardt. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 2007.

Agamben, Giorgio. What Is an Apparatus? And Other Essays. Translated by David Kishik and Stefan Pedatella. Stanford CA: Stanford University Press, 2009.

Avery-Natale, Edward. “‘We’re Here, We’re Queer, We’re Anarchists’: The Nature of Identification and Subjectivity Among Black Blocs.” Anarchist Developments in Cultural Studies, no. 1, 2010, 99–115.

Bartone, Shaun. “Strange Attractors: Queer, Chaos, and Evolution.” Anarchist Developments in Cultural Studies, no. 1–2, 2015, 31–72.

Bednarek, Joanna. “Zwrot posthumanistyczny a ontologia.” Praktyka Teoretyczna, vol. 14, no. 4, 2014, 247–255.

Bey, Hakim. Immediatism. Edinburgh: AK Press, 1994.

Braidotti, Rosi. “Introduction: By Way of Nomadism.” In: Nomadic Subjects. Embodiment and Sexual Difference in Contemporary Feminist Theory. New York and Chichester, West Sussex: Columbia University Press, 1994.

Braidotti, Rosi. “Posthuman Relational Subjectivity and the Politics of Affirmation.” In: Relational Architectural Ecologies. Architecture, Nature and Subjectivity, edited by Peg Rawes, 21–39. London and New York: Routledge, 2013.

Braidotti, Rosi. “Posthuman, All Too Human. Towards a New Process Ontology,” Theory, Culture & Society, vol. 23, no. 7–8, 2006, 197–208.

Braidotti, Rosi. “The Politics of Life as Bios/Zoe.” In Bits of Life. Feminism at the Intersections of Media, Bioscience, and Technology, edited by Anneke Smelik and Nina Lykke, 177–192. Seattle and London: University of Washington Press, 2008.

Braidotti, Rosi. “Working towards the Posthumanities.” Trans-Humanities, vol. 7, no. 1, 2014, 155–175.

Call, Lewis. “Editorial – Post-anarchism Today.” Anarchist Developments in Cultural Studies, no. 1 (2010), 9–15.

Chappie, dir. Neill Blomkamp, Columbia Pictures, South Africa-USA, 2015.

Curious George Brigade. “Liberate not Exterminate.” https://theanarchistlibrary.org/library/curious-george-brigade-liberate-not-exterminate (16.06.2020).

De la Durantaye, Leland. Giorgio Agamben. A Critical Introduction. Stanford: Stanford University Press, 2009.

Deleuze, Gilles, and Felix Guattari. A Thousand Plateaus. Capitalism and Schizophrenia. Translated by Brian Massumi. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 1987.

Dolphijn, Rick, and Iris van der Tuin. New Materialism: Interviews & Cartographies. Ann Arbor: Open Humanities Press, 2012. http://hdl.handle.net/2027/spo.11515701.0001.001.

Dukaj, Jacek. Po piśmie. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2019.

Dvorsky, George, and James Hughes. “Postgenderism: Beyond the Gender Binary.” https://ieet.org/archive/IEET-03-PostGender.pdf (15.06.2020).

Fabbri, Lorenzo. “From Inoperativeness to Action: On Giorgio Agamben’s Anarchism.” Radical Philosophy Review, vol. 14, vol. 1, 2011, 85–100.

Galloway, Alexander R. “Brometheanism.” http://cultureandcommunication.org/galloway/brometheanism (11.11.2020).

Gillis, William. “15 Post-Primitivist Theses.” https://theanarchistlibrary.org/library/william-gillis-15-post-primitivist-theses (17.06.2020).

Gorliński-Kucik, Piotr. “Głos budującego na pustyni. Kryptoteologia gnozy technologicznej.” FA-art., vol. 105, no. 3, 2016, 45–63.

Gorliński-Kucik, Piotr. “Między nadzieją a paranoją. O post-człowieku w filmach science fiction (na kilku przykładach).” Creatio Fantastica, vol. 59, no. 2 (2018), 109–122.

Gorliński-Kucik, Piotr. TechGnoza, uchronia, science fiction. Proza Jacka Dukaja. Katowice: University of Silesia Press, 2017.

Her. Dir. Spike Jonze, USA, 2013.

Heroux, Erick. “PostAnarchia Repertoire.” Anarchist Developments in Cultural Studies, no. 1, 2010, 19–30.

Laboria Cuboniks. “Xenofeminism. A Politics for Alienation.” https://laboriacuboniks.net/manifesto/xenofeminism-a-politics-for-alienation (15.06.2020).

Majka, Rafał, “Postanarchistyczny queer/queerowy postanarchizm – perspektywy radykalnej polityki we współczesnym systemie-świecie.” In: Strategie Queer. Od teorii do praktyki, edited by Mariusz Drozdowski, Monika Kłosowska, and Agata Stasińska, 115–133. Warszawa: Difin, 2012.

Money Heist. Atresmedia, Spain, 2017–2021.

Munkittrick, Kyle. “On the Importance of Being a Cyborg Feminist.” Anarcho-Transhuman. A journal of radical possibility & striving, issue 1. https://anarchotranshuman.org (16.06.2020).

Newman, Saul. From Bakunin to Lacan: Anti-Authoritarianism and the Dislocation of Power. Lanham: Lexington Books, 2001.

Nietzsche, Friedrich. Thus Spake Zarathustra. Translated by Thomas Common. Project Gutenberg Etext, 1999. http://www.dominiopublico.gov.br/download/texto/gu001998.pdf (20.03.2021).

Nowicka, Magdalena. “‘Urządzenie,’ ‘zastosowanie,’ ‘układ’ – kategoria dispositif u Michela Foucaulta, jej tłumaczenia i ich implikacje dla postfoucaultowskich analiz władzy.” Przegląd Socjologii Jakościowej, vol. 7, no. 2, 2011, 94–110.

Parnicki, Teodor. Koniec ‘Zgody Narodów’. Powieść z roku 179 przed narodzeniem Chrystusa. Ed. II. Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX, 1957.

Rousselle, Duane, and Jason Adams. “Anarchism’s Other Scene. Materializing the Ideal and Idealizing the Material.” Anarchist Developments in Cultural Studies, no. 2, 2013, 1–9.

Rousselle, Duane, and Süreyyya Evren, ed. Post-Anarchism. A Reader. London: Pluto Press, 2011.

Saitta, Eleanor. “Designing the Future of Sex.” https://theanarchistlibrary.org/library/eleanor-saitta-designing-the-future-of-sex (15.06.2020).

Sandberg, Anders. “Morphological Freedom. Why We Not Just Want It But Need It.” In The Transhumanist Reader. Classical and Contemporary Essays on the Science, Technology, and Philosophy of the Human Future, ed. Max More and Natasha Vita-More, 56–64. Hoboken: Wiley-Blackwell, 2013.

Srnicek, Nick, and Alex Williams. Inventing the Future. Postcapitalism and a World Without Work. London, New York: Verso, 2015.

The Handmaid’s Tale. MGM Television, USA, 2017–2021.

V for Vendetta, dir. James McTeigue, Warner Bros., USA–UK–Germany, 2005.

WALL·E, dir. Andrew Stanton, Walt Disney Pictures, Pixar Animation Studios, USA, 2008.

Westworld. Bad Robot, USA, 2016–2020.


Opublikowane : 2021-09-03


Gorliński-KucikP. (2021). Wolnościowe strategie cyfrowych koczowników. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (42), 87-110. https://doi.org/10.31261/errgo.9155

Piotr Tadeusz Gorliński-Kucik  piotr.gorlinski-kucik@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).