Archiwa Wieku Maszyny: <i>Świadectwo. Stany Zjednoczone (1885-1915): Recytatyw</i> Charlesa Reznikoffa
(Artykuł w języku angielskim/A research article in English)
Abstrakt
Artykuł analizuje sposoby przekształcania i łączenia fragmentów archiwalnych dokumentów sądowych przez poetę obiektywistę Charlesa Reznikoffa w jego epicko zakrojonym utworze Świadectwo. Stany Zjednoczone (1885–1915): Recytatyw, obrazującym społeczne i ekonomiczne zmiany, w szczególności w kontekście wypadków przemysłowych i zatrudniania dzieci w fabrykach, w końcowej fazie rewolucji przemysłowej w Stanach Zjednoczonych. Przyjmowane często za oczywistość zapewnienie poety, iż w swoich “recytatywach” przedstawia on zeznania świadków składane w sądzie w sposób obiektywny, wyzbyty jakichkolwiek prób manipulowania materiałem “bazowym”, nie znajduje potwierdzenia ani w dokładnej lekturze fragmentów poematu, ani podczas zestawiana ich z dokumentami źródłowymi.
Słowa kluczowe
Charles Reznikoff; świadectwo; świadek; archiwum; recytatyw; maszyna; rewolucja przemysłowa
Bibliografia
Davidson, Ian. Radical Spaces in Poetry. New York: Palgrave, 2010.
Davidson, Michael. Ghostlier Demarcations. Modern Poetry and the Material World. Berkeley and Los Angeles: University of California Press, 1997.
Dembo, L. S. “[An Interview with] Charles Reznikoff.” Contemporary Literature, vol. 10, no. 2, 1969, 193–202.
Heller, Michael. “The Modernity of Charles Reznikoff.” In: Charles Reznikoff. Man and Poet, edited by Milton Hindus, 167–176. Orono, ME: National Poetry Foundation, 1984.
Holsapple, Bruce. “Poetic Design in Reznikoff’s Testimony.” Sagetrieb, vol. 13, no. 1&2, 1994, 123–145.
Ginsberg, Allen. “Reznikoff’s Poetics.” In: Charles Reznikoff. Man and Poet, edited by Milton Hindus, 139–150. Orono, ME: National Poetry Foundation, 1984.
Orska, Joanna.“Sincerity and Objectification.” In: Exo(e)rcising Modernism, edited by Mikołaj Wiśniewski, 51–69. Warszawa: SWPS, 2014.
Hindman, Hugh D. “Evolution of US Child Labor Policy.” In: The World of Child Labor: A Historical and Regional Survey, edited by Hugh D. Hindman. Boston: M. E. Shape, 2009.
Olson, James S., and Shannon L. Kenny. The Industrial Revolution. Key Themes and Documents. Santa Barbara, CA: ABC–CLIO, LLC, 2015.
Parks, Justin. “Charles Reznikoff’s 1934 Testimony and Idiom of Violence,” Criticism, vol. 59. no. 1, 2017, 49–73.
Reznikoff,Charles. Testimony. The United States (1885–1915): Recitative. Boston: Black Sparrow Book, 2015.
Schmidt, James D. Industrial Violence and the Origins of Child Labor. Cambridge: Cambridge University Press, 2010.
Uniwersytet w Białymstoku Polska
https://orcid.org/0000-0003-0734-6138
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).