Opublikowane: 2016-12-22

Językowy wymiar paternalizmu – na przykładzie interakcji lekarz – pacjent i urzędnik – klient

Mariusz Rutkowski

Abstrakt

Lingual Dimension of the Paternalism – on the Examples of Doctor – Patient and Clerk – Client Interaction

In the paper, the issue of paternalism in the institutional talks is presented. The main features of paternalism as a communication strategy are shown sketchy. The author analyses two talks: a medical consultations and an institutional talk in the office. On these examples some of the basic manifestations of paternalism are presented, among them the ignoring of the patient`s voice, doctor`s domination including his knowledge regarding the patient`s individual feelings, using of the informal phrase “ty” (“you”), using of diminutive forms. As the result, the voice of patient/client is outgrown or muted, and at the same time the voice of the institution is dominating, and even strengthened.

Key words: paternalism, asymmetry in communication, doctor – patient interaction, clerk – client interaction, conversation analysis

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Rutkowski, M. (2016). Językowy wymiar paternalizmu – na przykładzie interakcji lekarz – pacjent i urzędnik – klient. Forum Lingwistyczne, (3). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/FL/article/view/6082

Nr 3 (2016)
Opublikowane: 2016-12-22


ISSN: 2449-9587
eISSN: 2450-2758
Ikona DOI 10.31261/FL

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.