Opublikowane: 2022-06-15

Neurologopedyczna diagnoza dzieci w wieku niemowlęcym z paraliżem fałdów głosowych – podejście holistyczne. Studia przypadków

Magdalena Knapek Logo ORCID , Paulina Wójcik-Topór Logo ORCID

Abstrakt

Artykuł w zakresie teoretycznym przedstawia dysfagię i dysfonię u dzieci z porażeniem fałdów głosowych w wyniku oddziaływań operacyjnych – przyczyny, objawy, możliwości diagnostyczne, a także wstępne rekomendacje terapeutyczne. W aspekcie praktycznym autorki ukazują sposoby badania zaburzeń głosu i połykania u pacjentów w wieku niemowlęcym, którzy brali udział w próbie eksperymentalno-klinicznej w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Krakowie. W artykule omówiono dwa studia przypadku, które miały posłużyć do opracowania standardu postępowania neurologopedycznego dedykowanego dla tego rodzaju pacjentów. Autorki skupiły się na przedstawieniu zależności diagnozy funkcjonalnej/miofunkcjonalnej z diagnozą umiejętności prelingwalnych i lingwlanych dziecka w aspekcie rozwoju kompetencji językowej oraz komunikacyjnej. Mioterapia w tym ujęciu ma stanowić podstawę działań, koniecznych w ramach wczesnej interwencji terapeutycznej, które mają posłużyć stymulacji rozwoju mowy dziecka. W podsumowaniu artykuł określa rekomendacje terapeutyczne, które zostały opracowane na podstawie zaprezentowanej procedury
badawczej.

Pobierz pliki

Zasady cytowania

Knapek, M., & Wójcik-Topór, P. (2022). Neurologopedyczna diagnoza dzieci w wieku niemowlęcym z paraliżem fałdów głosowych – podejście holistyczne. Studia przypadków. Logopedia Silesiana, 11(1), 1–33. https://doi.org/10.31261/LOGOPEDIASILESIANA.2022.11.01.05

Cited by / Share

Tom 11 Nr 1 (2022)
Opublikowane: 2022-07-01


ISSN: 2300-5246
eISSN: 2391-4297
Ikona DOI 10.31261/LOGOPEDIASILESIANA

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.