Metalinguistic awareness of homonymy in children with cleft lip and palate: a pilot
study
Kristiane M. Van Lierde
Abstrakt
Metalinguistic awareness of homonymy in children with cleft lip and palate: a pilot
study
Celem niniejszego badania jest ocena metajęzykowej świadomości homonimii wśród dzieci
z rozszczepem wargi i podniebienia. Dokonano zestawienia wyników z ich zdolnościami ekspresji
i odbioru mowy. Badanie objęło 13 osób z rozszczepem wargi i podniebienia, w średnim wieku 10,9
(w przedziale od 9,5 do 12 lat). Wszyscy pacjenci poddani byli identycznemu protokołowi chirurgicznemu.
Adekwatna do wieku językowa świadomość homonimii została zaobserwowana u większości
dzieci. U niektórych spośród badanych z rozszczepem wargi i podniebienia pojawiły się specyficzne
problemy z metajęzykowym uczeniem się – mające związek bądź nie z problemami z rozumowaniem
przez wnioskowanie i zdolnością do rozumienia na poziomie zdania. Te odkrycia poświadczają, że
wczesna ocena i leczenie specyficznej metajęzykowej świadomości dzieci z rozszczepem wargi i podniebienia
sprzyjają zapobieganiu opóźnień lub problemów w nauce drugiego języka w ostatniej klasie
szkoły podstawowej.
Van Lierde, K. M. (2014). Metalinguistic awareness of homonymy in children with cleft lip and palate: a pilot
study. Logopedia Silesiana, (3). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/LOGOPEDIASILESIANA/article/view/3164
zawodowo związana z Departamentem Otolaryngologii,
Logopedii i Audiologii Ghent University w Belgii. W kręgu jej zainteresowań naukowych
mieszczą się zagadnienia akustyki mowy oraz nabywania mowy, a także programowanie
wczesnych etapów rozwoju językowego u dzieci.