Język:
PL
| Data publikacji:
29-12-2023
|
Abstrakt
| s. 1-15
Artykuł podejmuje kwestię uwikłania powieści “W pustyni i w puszczy” w dyskurs kolonialny dotyczący Anglo-Egipskiego Sudanu.Autor prezentuje i analizuje kilka niezwykle ważnych motywów imperialnych narracji, a reprodukowanych przez Henryka Sieniewicza w jego afrykańskiej powieści. Autor opowiada się za nowym krytycznym, komentowanym wydaniu, które pozwoli uczniom i studentom spojrzeć na powieść z perspektywy naszego “marzenia o kolonializmie”.
Język:
PL
| Data publikacji:
04-12-2023
|
Abstrakt
| s. 1-21
Technologia cyfrowa oferuje nowe możliwości dla dekolonialnego działania związanego z tworzeniem wiedzy. Niemniej jednak leżące u podstaw tej technologii systemy sztucznej inteligencji nadal noszą znamiona kolonialnej przeszłości i same domagają się dekolonizacji. Dopiero zrównoważone korzystanie z wiedzy Globalnego Południa i Globalnej Północy przyczyni się do tworzenia wiedzy wielorakiej. W niniejszym artykule przedstawimy najpierw kwestie dekolonizacji wiedzy, a następnie wskażemy na konieczność epistemicznego ujawnienia kolonizacyjnych elementów obecnych w sztucznej inteligencji.
Język:
PL
| Data publikacji:
29-12-2023
|
Abstrakt
| s. 1-13
Urodzony w Sudanie Mahmud Muhammad Taha jest fascynującym, nieortodoksyjnym, ale marginalnym głosem w społeczno-politycznej debacie świata muzułmańskiego. Celem tego tekstu jest przedstawienie życiorysu oraz j kluczowych elementów myśli Tahy, przedstawionych w jego najważniejszym dziele, The Second Message of Islam. Jego refleksja na temat kondycji muzułmańskiej ummy, osadzona w śmiałej interpretacji świętych źródeł, ostała się jako część jego spuścizny, nawet po upadku ruchu, który stworzył.
Język:
PL
| Data publikacji:
29-12-2023
|
Abstrakt
| s. 1-18
The purpose of this article is an anthropological and phenomenological description of religious experience among members of the Catholic vangelistic Schönstatt Movement, centered on the miraculous representation of Our Lady of Triflescence, which began its activity in 1914 on the initiative of Josef Kentenich, and which today develops on every continent by setting the task of joining religiosity with everyday life. The main religious practice of the Schönstatt Movementis to move chapels with copies of the miraculous picture from home to home. The text concerns the community of the Municipality of Suszec in Upper Silesia, where the author conducted field research, i.e. conversations with members of the Schönstatt Movement and participating observations in their parish. The reflection covers issues related to the mutual relations between the sacrum and the profanum and the way they are perceived by people associated with the Movement. In particular, attention is devoted to specific religious behavior resulting from the sense of the presence of the sacred in a space more strongly associated with the profane, i.e. athome. The accounts of Schönstatt Movement members and their attitudes towards this form of religiosity are presented. The text refers to the theories popular in the anthropology of religion and religious studies, which enable the recognition of the phenomenon of the sacred and a description of its features.
Język:
PL
| Data publikacji:
29-12-2023
|
Abstrakt
| s. 1-18
Poszukiwanie własnej tożsamości w obcej kulturze to jeden z nieodzownych elementów współczesnego świata. Celem niniejszego opracowania jest scharakteryzowanie sposobu, w jaki kino podmiejskie ukazuje dominujące problemy, z jakimi borykają się imigranci w życiu codziennym we Francji. Pod względem metodologicznym artykuł opiera się na narzędziach badawczych zaproponowanych przez Manon Grodner i skupia się w wokół trzech domen dyskursu publicznego, takich jak: demokracja, społeczeństwo oraz laickość. W szczególności nacisk jest położony na antagonistyczny wizerunek mężczyzny i kobiety. Badania obejmują okres od roku 1995, czyli oficjalnej daty początku tego ruchu kinematograficznego, do roku 2019, kiedy odbyła się premiera filmu Banlieusards.
Język:
PL
| Data publikacji:
29-12-2023
|
Abstrakt
| s. 1-20
The aim of my article is to present and analyse ethnographic data on the transformation of the concept of family in contemporary Polish society. In order to understand this contemporaneity it is necessary to refer to the past. I will show the changes in the various stages of family life formation by outlining three phases of social development: pre-industrial, industrial and post-industrial. This procedure will contribute to the interpretation of the issue I am interested in concerning the influence of childhood experiences on the creation of the family in adult life. My conclusions may serve to create a new definition of the family, which will be open to the changes taking place in the understanding of the family in the 21st century.