„Element animalny”, czyli o zwierzętach w grach wideo…

Andrzej Pitrus
https://orcid.org/0000-0002-5381-3377


Abstrakt

The article focuses on the representations of animals in video games. Andrzej Pitrus remarks that while there are many examples of animal characters in games, most of them are only acting subjects “disguised” as animals. Few projects try to reconstruct true identity of animals. Yet, the author of the article critically researches interesting attempts made by studios and game designers. Many of them are in fact art projects, but there are also a few realistic animal characters in mainstream games. Recently they have been becoming more and more sophisticated, thanks to the use of new technologies, e.g. motion capture, which provide tools necessary to adequately represent animal behaviours.


Słowa kluczowe

video games; animal characters; identity; art games; subversion

Allison, Anne. Millennial Monsters: Japanese Toys and the Global Imagination, Berkeley - Los Angeles - London: University of California Press 2006.

Anderson, Joseph. “Cyberbeasts: Substitution and Trivialization of the Non/Human Animal in Home Movies, Memes, and Video Games.” In Screening the Nonhuman: Representations of Animal Others in the Media. Edited by Amber E. George, J. L. Schatz. London - New York: Lexington Books, 2016.

Craig, Alan B. Understanding Augmented Reality: Concepts and Applications, San Francisco CA: Morgan Kaufmann, 2013.

Descartes, René. Rozprawa o metodzie właściwego kierowania rozumem i poszukiwania prawdy w naukach. Translated by Wanda Wojciechowska. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1988.

Juul, Jesper. A Casual Revolution: Reinventing Video Games and Their Players. Cambridge – London: The MIT Press, 2010.

Kohler, Chris. Power-up: How Japanese Video Games Gave the World an Extra Life. Indianapolis, Indiana: BradyGAMES, 2005.

Sheff, David. Game Over: Press Start to Continue: The Maturing of Mario Wilton. Connecticut: GamePress, 1999.

Sweetser, Penny. Emergence in Games. Boston: Course Technology, 2008.


Opublikowane : 2017-12-24


PitrusA. (2017). „Element animalny”, czyli o zwierzętach w grach wideo…. Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (3), 201-211. Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ZOOPHILOLOGICA/article/view/7129

Andrzej Pitrus 
Uniwersytet Jagielloński  Polska
https://orcid.org/0000-0002-5381-3377

Prof. dr hab. Pracuje na Uniwersytecie Jagiellońskim w Krakowie, jest byłym kuguarem obecnie w przebraniu akademika. W oczekiwaniu na powrót do swego właściwego kształtu, zajmuje się działalnością akademicką. Interesuje się kinem eksperymentalnym, sztuką współczesną, sztuką mediów, grami wideo i perspektywami wykorzystania banjo w muzyce death metalowej. W 2015 roku opublikował książkę o amerykańskim mistrzu video artu – Billu Violi. Nie ma psa.





Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).