Opublikowane: 2019-12-25

Postkolonialna epistemologia Mii Couto: „Zwierzęcość w Wyznaniu lwicy" (A Confissão da leoa)

Kristian Van Haesendonck Logo ORCID

Abstrakt

Celem artykułu jest zbadanie relacji pomiędzy zwierzęcością i śmiercią we współczesnej literaturze postkolonialnej pochodzącej z luzofońskiej części Afryki (czyli dawnych kolonii portugalskich), ze szczególnym uwzględnieniem powieści Wyznanie lwicy (A confissão da leoa) autorstwa mozambickiego pisarza Mii Couto. Jego twórczość znana jest z zainteresowania animizmem i tym, co nadprzyrodzone, stąd często kategoryzuje się ją pod szyldem „magicznego realizmu”. Jednakże w Wyznaniu lwicy Mia Couto zajmuje się raczej złożonym związkiem pomiędzy ludzką i zwierzęcą śmiercią, co wedle autora artykułu należy odczytywać z zupełnie innej perspektywy: wielorakie transmutacje postaci w fabule powieści wskazują na postkolonialne pragnienie
renegocjowania granic pomiędzy zwierzęcością a tym, co (trans)ludzkie.

Zasady cytowania

Van Haesendonck, K. (2019). Postkolonialna epistemologia Mii Couto: „Zwierzęcość w Wyznaniu lwicy" (A Confissão da leoa). Zoophilologica. Polish Journal of Animal Studies, (5), 297–308. https://doi.org/10.31261/ZOOPHILOLOGICA.2019.05.24

Cited by / Share

Nr 5 (2019)
Opublikowane: 2019-12-31


ISSN: 2719-2687
eISSN: 2451-3849
Ikona DOI 10.31261/ZOOPHILOLOGICA

Wydawca
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego | University of Silesia Press

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.