Opublikowane: 2021-12-30

Monodramy biograficzne w najnowszym teatrze polskim – świadectwa i rekonstrukcje

Beata Maria Popczyk-Szczęsna
Dział: rozprawy - szkice - eseje
https://doi.org/10.31261/errgo.10022

(Article in Polish/Artykuł w języku polskim)

Abstrakt

W nurcie współczesnych polskich spektakli biograficznych sporą grupę stanowią monodramy, inspirowane życiorysami słynnych osób. Jest to przejaw zainteresowania postaciami wyrazistymi, referencyjnymi – w przeciwieństwie do twórczości scenicznej końca XX wieku, z właściwą jej ekspansją bohaterów o nieukształtowanej bądź rozbitej osobowości. W artykule zanalizowane zostały monodramy-świadectwa i monodramy-rekonstrukcje. W pierwszym przypadku postać występuje jako medium nieobecnej rzeczywistości, świadcząc monologiem o sobie i o świecie zewnętrznym (to przykład tożsamości dialogowej). W drugiej odmianie monodramów dominuje ujęcie autotematyczne, co prowadzi do powstania sztuk meta-biograficznych (ukazana jest tożsamość performatywna, realizująca się w aktach kreacji własnego „ja”).

Zasady cytowania

Popczyk-Szczęsna, B. M. (2021). Monodramy biograficzne w najnowszym teatrze polskim – świadectwa i rekonstrukcje: (Article in Polish/Artykuł w języku polskim). Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (43), 149–166. https://doi.org/10.31261/errgo.10022

Cited by / Share

Er(r)go 43 (2/2021)

Nr 43 (2021)
Opublikowane: 2021-12-31


ISSN: 1508-6305
eISSN: 2544-3186
Ikona DOI 10.31261/errgo

Wydawca
University of Silesia Press | Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego i Wydawnictwo Naukowe "Śląsk"

Ta strona używa pliki cookie dla prawidłowego działania, aby korzystać w pełni z portalu należy zaakceptować pliki cookie.