Wound as an Openness to the World. About the Question of Woundedness in the Poetry of Małgorzata Lebda

Natalia Zając
https://orcid.org/0000-0002-7849-283X

Abstract

This article explores Małgorzata Lebda’s poetry (Sprawy ziemi, Mer de Glace) with a focus on representations of the body and physicality. The experience of illness, death, and woundedness, all stigmatized in the poems, becomes a starting point for analysis and interpretation. The paper also addresses three major aspects of these poems: the child’s initiation into the world through acquiring the wound, the carnal human-animal communion, and grief after the death of one’s mother. Sensitivity to woundedness becomes the foundation of care in Lebda’s poetry.


Keywords

wound; body; child; animal; mother; tenderness; Lebda; poetry

Barthes, Roland. Światło obrazo. Uwagi o fotografii, przeł. Jacek Trznadel. Warszawa: Wydawnictwo Aletheia, 2008.

Borkowska, Grażyna. “Opowiedzieć umieranie”. Teksty Drugie 5 (2004), 35–47.

Brach-Czaina, Joanna. Szczeliny istnienia. Warszawa: Dowody na Istnienie, 2018.

Budnik, Agnieszka. “Ćwiczenia z uważności – rozmowa z Małgorzatą Lebdą”. Kultura u Podstaw (2018). https://kulturaupodstaw.pl/malgorzata-lebda-cwiczenia-z-uwaznosci (6.01.2022).

Caputo, John. Demythologizing Heidegger. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1993.

Caputo, John. Radical Hermeneutics. Repetition, Deconstruction, and the Hermeneutic Project. Bloomington and Indiana: Indiana University Press, 1987.

Coetzee, John Maxwell. Żywoty zwierząt, przeł. Anna Dobrzańska-Gadowska. Warszawa: Świat Książki, 2004.

Engelking, Barbara, Ewa Waślicka-Żmijewska, Artur Żmijewski. “Przestańmy mówić o pamięci, zacznijmy mówić o trosce”.Krytyka polityczna. https://krytykapolityczna.pl/kultura/historia/waslicka-zmijewski-barbara-engelking-zaglada-wywiad/ (21.02.2019).

Grzywacz, Robert. “Ranliwość jako sposób istnienia człowieka – inspiracje (nie tylko) Ricoeurowskie”. Zeszyty Naukowe Centrum Badań im. Edyty Stein 21–22 (2019).

Irigaray, Luce. An Ethics of Sexual Difference, przeł. Carolyn Burke, Gillian Gill. New York: Cornell University Press, 1993.

Irigaray, Luce. Ciało w ciało z matką, przeł. Agata Araszkiewicz. Kraków: Wydawnictwo eFKa, 2000.

Irigaray, Luce. Why Different? A Culture of Two Subject: Interviews with Luce Irigaray. London and New York: Edinburgh University Press, 1995.

Kafka, Franz. Opowieści i przypowieści, przeł. Juliusz Kydryński. Warszawa: PIW, 2016.

Kisiel, Joanna, Monika Ładoń. „Do rany przyłóż”. Rana. Literatura – Doświadczenie – Tożsamość nr 1: Trauma (2020), 7–10.

Kurpiński, Piotr. Dlaczego gęsi krzyczały? Zwierzęta i Zagłada w literaturze polskiej XX i XXI wieku. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2016.

Lebda, Małgorzata. Mer de Glace. Wrocław: Wydawnictwo Warstwy, 2021.

Lebda, Małgorzata. Otwarte na 77 stronie. Kraków: Towarzystwo Słowaków w Polsce, 2006.

Lebda, Małgorzata. Sprawy ziemi. Poznań: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, 2020.

Małochleb, Paulina. Przepływ icięcia – Małgorzaty Lebdy strategie przetrwania. W: Małgorzata Lebda, Sprawy ziemi. Poznań: Wydawnictwo Wojewódzkiej Biblioteki Publicznej i Centrum Animacji Kultury w Poznaniu, 2020.

Małochleb, Paulina. “Siła płynie z rzeki – rozmowa z Małgorzatą Lebdą”. Przekrój, 2019. https://przekroj.pl/kultura/sila-plynie-z-ziemi-rozmowa-z-malgorzata-lebda-paulina-malochleb (6.01.2022).

Patterson, Charles. Wieczna Treblinka. Warszawa: Vega!POL, 2003.

Przymuszała, Beata. Szukanie dotyku. Problematyka ciała w polskiej poezji współczesnej. Kraków: Universitas, 2006.

Rogowska-Stangret, Monika. Być ze świata. Gdańsk: słowo/obraz terytoria, 2021.

Rogowska-Stangret, Monika. “Dziewczynka i pies. O spotkaniu ciało-w-ciało ze zwierzęciem”. Prace kulturoznawcze 21, 3 (2017), 89–106.

Sołtys-Lewandowska, Ewa. O “ocalającej nieporządek rzeczy” polskiej poezji metafizycznej i religijnej drugiej połowy XX i początków XXI wieku. Kraków: Universitas, 2015.

Szaj, Patryk. Wierność trudności. Hermeneutyka radykalna Johna D. Caputo a poezja Aleksandra Wata, Tadeusza Różewicza i Stanisława Barańczaka. Kraków: Universitas, 2019.

Szopa, Katarzyna. Poetyka rozkwitania. Różnica płciowa w filozofii Luce Irigaray. Olsztyn: Wydawnictwo IBL PAN, 2018


Published : 2023-06-29


ZającN. (2023). Wound as an Openness to the World. About the Question of Woundedness in the Poetry of Małgorzata Lebda. Er(r)go. Theory - Literature - Culture, (46), 207-228. https://doi.org/10.31261/errgo.13402

Natalia Zając  talcz.zajac.332@gmail.com
University of Silesia in Katowice  Poland
https://orcid.org/0000-0002-7849-283X




Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

The Copyright Owners of the submitted texts grant the Reader the right to use the pdf documents under the provisions of the Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA). The user can copy and redistribute the material in any medium or format and remix, transform, and build upon the material for any purpose.

1. License

The University of Silesia Press provides immediate open access to journal’s content under the Creative Commons BY-SA 4.0 license (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Authors who publish with this journal retain all copyrights and agree to the terms of the above-mentioned CC BY-SA 4.0 license.

2. Author’s Warranties

The author warrants that the article is original, written by stated author/s, has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author/s.

If the article contains illustrative material (drawings, photos, graphs, maps), the author declares that the said works are of his authorship, they do not infringe the rights of the third party (including personal rights, i.a. the authorization to reproduce physical likeness) and the author holds exclusive proprietary copyrights. The author publishes the above works as part of the article under the licence "Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International".

ATTENTION! When the legal situation of the illustrative material has not been determined and the necessary consent has not been granted by the proprietary copyrights holders, the submitted material will not be accepted for editorial process. At the same time the author takes full responsibility for providing false data (this also regards covering the costs incurred by the University of Silesia Press and financial claims of the third party).

3. User Rights

Under the CC BY-SA 4.0 license, the users are free to share (copy, distribute and transmit the contribution) and adapt (remix, transform, and build upon the material) the article for any purpose, provided they attribute the contribution in the manner specified by the author or licensor.

4. Co-Authorship

If the article was prepared jointly with other authors, the signatory of this form warrants that he/she has been authorized by all co-authors to sign this agreement on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this agreement.

I hereby declare that in the event of withdrawal of the text from the publishing process or submitting it to another publisher without agreement from the editorial office, I agree to cover all costs incurred by the University of Silesia in connection with my application.