Potworność – choroba – rana. Niesamowite połączenia w „Gorącym mleku" Deborah Levy

Anna Kisiel
https://orcid.org/0000-0002-8803-0145

Abstrakt

Sofię Papastergiadis, bohaterkę powieści Deborah Levy pt. Gorące mleko, zdają się otaczać liczne potwory i potworności. Po pierwsze, jej apodyktyczna, potworna matka cierpi na równie potworną tajemniczą chorobę, ze względu na którą kobiety decydują się na podróż do Almerii, w nadziei na znalezienie odpowiedzi i możliwej terapii. Po drugie, przebywając w Andaluzji, Sofia jest wielokrotnie atakowana przez meduzy; spotkania z nimi okazują się bolesne, ale i uzależniające. Po trzecie, Sofia mierzy się z własnymi wątpliwymi intencjami, pochopnymi decyzjami i mrocznymi fantazjami, ujawniającymi się, na przykład, w toksycznych, choć zmysłowych, romansach. Powyższe przykłady potworności zmuszają Sofię do przyjrzenia się jeszcze jednemu potworowi: jej samej. W niniejszym artykule, chciałabym podjąć się interpretacji nominowanej do nagrody Bookera powieści Levy, w której z użyciem psychoanalizy i krytyki feministycznej przyjrzę się temu, jak dyskurs choroby nakłada się z dyskursem potworności. Mając na uwadze, że w Gorącym mleku choroba i potworność uczestniczą w strategiach zaciemniania oraz objawiania znaczenia, pragnę zbadać, jakie mogą mieć one konsekwencje dla głównej bohaterki oraz jej relacji z innymi postaciami.


Słowa kluczowe

Deborah Levy; potwór; choroba; meduza; Meduza; kobiecość

Bajada, Jasmine. “Mothers, Daughters, and Damaged Legs: Mother-Daughter Relationships in Elena Ferrante’s Neapolitan Novels and Deborah Levy’s Hot Milk.” antae 7, no. 1 (2020): 12–26.

Braidotti, Rosi. “Mothers, Monsters, and Machines.” In Writing on the Body: Female Embodiment and Feminist Theory, edited by Katie Conboy, Nadia Medina, and Sarah Stanbury, 59–79. New York: Columbia University Press, 1997.

Braidotti, Rosi. “Cyber-teratologies.” In Metamorphoses: Towards a Materialist Theory of Becoming, 172–211. Cambridge and Malden: Polity Press, 2002.

Cixous, Hélène. “Castration or Decapitation?,” translated by Annette Kuhn. Signs 7, no. 1 (1981): 41–55. https://www.jstor.org/stable/3173505 (17.04.2023).

Cixous, Hélène. “The Laugh of the Medusa.” Translated by Keith Cohen and Paula Cohen. Signs 1, no. 4 (1976): 875–893. https://www.jstor.org/stable/3173239 (08.12.2022).

Cohen, Jeffrey Jerome. “Monster Culture (Seven Theses).” In Monster Theory: Reading Culture, edited by Jeffrey Jerome Cohen, 3–25. Minneapolis and London: University of Minnesota Press, 1996.

Ettinger, Bracha L. “Carriance, Copoiesis and the Subreal.” In Bracha L. Ettinger, And My Heart Wound-space (Leeds: The Wild Pansy Press, 2015), 343–351.

Ettinger, Bracha L. “Demeter–Persephone Complex, Entangled Aerials of the Psyche, and Sylvia Plath.” English Studies in Canada 40, no. 1 (2014): 123–154.

Ettinger, Bracha L. “From Proto-ethical Compassion to Responsibility: Besideness and the Three Primal Mother-phantasies of Not-enoughness, Devouring and Abandonment.” Athena 1 (2006): 100–135.

Flores Quesada, María Magdalena. “Reorienting Vulnerability: An Analysis of Deborah Levy’s Hot Milk.” ES Review: Spanish Journal of English Studies 42 (2021): 105–125. https://doi.org/10.24197/ersjes.42.2021.105-125 (08.12.2022).

Freud, Sigmund. Beyond the Pleasure Principle. Translated by James Strachey. Seattle: Pacific Publishing Studio, 2010.

Freud, Sigmund. The Standard Edition of the Complete Psychological Works of Sigmund Freud. Volume VI (1901): The Psychopathology of Everyday Life. Translated by Alan Tyson. London: The Hogarth Press and the Institute of Psycho-analysis, 1981.

Gray, Madeleine. “Making Her Time (and Time Again): Feminist Phenomenology and Form in Recent British and Irish Fiction Written by Women.” Contemporary Women’s Writing 14, no. 1 (2020): 1–18. https://doi.org/10.1093/cww/vpaa014 (06.12.2022).

Griffin, Gabriele. “Morphing Together: Motherhood, Old Grievances, and Corporeal Materiality in Deborah Levy’s Hot Milk.” In Close Relations: Family, Kinship, and Beyond, edited by Helena Wahlström Henriksson and Klara Goedecke, 209–220. Singapore: Springer, 2021.

Grosz, Elizabeth. Sexual Subversions. Three French Feminists. Sydney: Allen & Unwin, 1989.

Kristeva, Julia. Revolution in Poetic Language. Translated by Margaret Waller. New York: Columbia University Press, 1984.

Levy, Deborah. Beautiful Mutants. In Early Levy. London: Penguin Books, 2014.

Levy, Deborah. Hot Milk. London: Penguin Books, 2017.

Levy, Deborah. Swimming Home. High Wycombe: And Other Stories, 2011.

Levy, Deborah. The Cost of Living. London: Penguin Books, 2019.

Levy, Deborah. The Man Who Saw Everything. London: Hamish Hamilton, 2019.

Levy, Deborah. The Unloved. London: Penguin Books, 2014.

Lewis, Katie. “The Footprints of the Past Walk through the Novel: A Conversation with Deborah Levy.” British Journal of Psychotherapy 35, no. 1 (2019): 131–136. https://doi.org.10.1111/bjp.12425.

Miller, Giulia. Review of Hot Milk by Deborah Levy. Jewish Quarterly 63, no. 2 (2016): 68. https://doi.org/10.1080/0449010X.2016.1202525.

“Monster.” In Online Etymology Dictionary. https://www.etymonline.com/word/monster (05.12.2022).

“Mortified.” In Online Etymology Dictionary. www.etymonline.com/word/Mortified (05.12.2022).

Santner, Eric L. “History Beyond the Pleasure Principle: Some Thoughts on the Representation of Trauma.” In Probing the Limits of Representation: Nazism and the Final Solution, edited by Saul Friedländer, 143–154. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1992.

Shildrick, Margrit. Embodying the Monster: Encounters with the Vulnerable Self. London, Thousand Oaks, and New Delhi: SAGE Publications, 2002.

Smith, Wendy. “Strangers in a Strange Land: Deborah Levy.” Publishers Weekly 263, no. 20 (16 May 2016). https://www.proquest.com/trade-journals/strangers-strange-land-deborahlevy/docview/1789797300/se-2?accountid=50487 (17.09.2021).


Opublikowane : 2023-12-20


KisielA. (2023). Potworność – choroba – rana. Niesamowite połączenia w „Gorącym mleku" Deborah Levy. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (47), 255-270. https://doi.org/10.31261/errgo.14934

Anna Kisiel  anna.kisiel@us.edu.pl
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0002-8803-0145

Anna Kisiel – doktor nauk humanistycznych, adiunkt w Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W 2019 roku obroniła pracę doktorską z zakresu literaturoznawstwa zatytułowaną Corporeal Aesth/ethics: The Body in Bracha L. Ettinger’s Theory and Art. Jest autorką wielu publikacji poświęconych teorii macierzy Brachy L. Ettinger oraz współtłumaczką tekstów Ettinger na język polski. Jej zainteresowania badawcze obejmują psychoanalizę macierzy, studia nad traumą, teorię fotografii oraz ciało i kobiecość w sztukach wizualnych i literaturze.






Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).