Markery biopolityczne w grach cyfrowych: interfejsy życia / zdrowia

Michał Kłosiński
https://orcid.org/0000-0002-5169-5338

Abstrakt

Artykuł przedstawia badanie biopolityki gier w odniesieniu do interfejsów życia w grach cyfrowych i operacjonalizuje pojęcie markera biopolitycznego. Celem badania był opis i analiza znaczących elementów interfejsu związanych z pojęciem życia. Pierwsza część artykułu wprowadza ogólne ramy filozoficzne i teoretyczne dla badania biopolityki życia w grach. Tutaj operacjonalizuję pojęcie znacznika biopolitycznego. Druga część składa się z opisów gier skupiających się na sposobach konstruowania i zapośredniczania życia poprzez ich interfejsy. W tej części przedstawiam różne konceptualizacje interfejsu dotyczące zdrowia, życia i punktów trafień. Artykuł kończy się typologią i problematyzacją zestawu biopolitycznych markerów wyróżnionych w poprzednich częściach.


Słowa kluczowe

gry cyfrowe; biopolityka; zdrowie; interfejs; markery

Bibliography

bit studios. Frostpunk. PC: 11 bit studios, 2018.

Aarseth, Espen, and Sebastian Möring. “The Game Itself?” In International Conference on the Foundations of Digital Games, edited by Georgios N. Yannakakis et al., 1–8. New York, NY: ACM, 2020.

Agamben, Giorgio. Homo Sacer: Sovereign Power and Bare Life. Translated by Daniel Heller-Roazen. Stanford: Stanford University Press, 1998.

Apperley, Thomas, and Justin Clemens. “The Biopolitics of Gaming: Avatar-Player Self-Reflexivity in Assassin’s Creed II.” In The Play Versus Story Divide in Game Studies: Critical Essays, edited by Matthew W. Kapell, 110–124. Jefferson, North Carolina: McFarland, 2016.

Baerg, Andrew. “Biopolitics, Algorithms, Identity: Electronic Arts and the Sports Gamer.” In Sports and Identity: New Agendas in Communication, edited by Barry Brummett and Andrew Ishak, 245–261. New York: Routledge, 2013.

Bishop, Jeffrey P., M. Therese Lysaught, and Andrew A. Michel. Biopolitics After Neuroscience: Morality and the Economy of Virtue. London–New York: Bloomsbury Academic, 2022.

Braidotti, Rosi. “The Politics of Life as Bios/Zoe.” In Bits of Life: Feminism at the Intersections of Media, Bioscience, and Technology, edited by Anneke Smelik and Nina Lykke, 177–192. Seattle–London: University of Washington Press, 2008.

Broderbund. Prince of Persia. PC: Broderbund, 1990.

Christiansen, Peter. “Thanatogaming: Death, Videogames, and the Biopolitical State.” Proceedings of DiGRA 2014: the of Game , 2014, 1–17.

Dyer-Witheford, Nick, and Greig de Peuter. Games of Empire: Global Capitalism and Video Games. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2009. http://site.ebrary.com/lib/academiccompletetitles/home.action.

Ensslin, Astrid, and Alice Bell. Digital Fiction and the Unnatural: Transmedial Narrative Theory, Method, and Analysis. Columbus: The Ohio State University Press, 2021.

Esposito, Roberto. Bíos: Biopolitics and Philosophy. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2008.

Esposito, Roberto. Immunitas: The Protection and Negation of Life. Translated by Zakiya Hanafi. Cambridge: Polity, 2017.

Felczak, Mateusz. “Apokalipsa z odzysku. Problemy z cyberpunkiem w polskich grach wideo.” Teksty Drugie, no. 6 (2021): 109–124. https://doi.org/10.18318/td.2021.6.7.

Fernández-Caro, Jesús. “Post-Apocalyptic Nonhuman Characters in Horizon: Zero Dawn: Animal Machines, Posthumans, and AI-Based Deities.” Journal of Science Fiction 3, no. 3 (2019): 43–56.

Foucault, Michel. The Birth of Biopolitics: Lectures at the Collège De France, 1978-79. Translated by Graham Burchell. New York: Palgrave Macmillan, 2010.

Giddings, Seth. “Accursed Play: The Economic Imaginary of Early Game Studies.” Games and Culture 13, no. 7 (2018): 765–783. https://doi.org/10.1177/1555412018755914.

Grillmayr, Julia. “Posthumanism(s).” In The Routledge Companion to Cyberpunk Culture, edited by Anna McFarlane, Graham J. Murphy and Lars Schmeink, 273–281. London–New York: Routledge, 2020.

Guerrilla Games. Horizon: Zero Dawn: Complete Edition. PC: Sony Interactive Entertainment, 2020.

Karhulahti, Veli-Matti. “Hermeneutics and Ludocriticism.” Journal of Games Criticism 2, no. 1 (2015): 1–23.

Kattenberg, Salko Joost. “Biopolitical Games: Identifying Obscured Mechanisms in Applied Games.” MA, Faculty Humanities, University of Utrecht, 2015.

Kłosiński, Michał. Hermeneutyka gier wideo. Interpretacja, immersja, utopia. Warszawa: Wydawnictwo IBL PAN, 2018.

Kłosiński, Michał. “Frostpunk – tęsknota za biopolityką stanu wyjątkowego.” Teksty Drugie, no. 1 (2020): 284–298. https://doi.org/10.18318/td.2020.1.18.

Kłosiński, Michał. “How to Interpret Digital Games? A Hermeneutic Guide in Ten Points, with References and Bibliography.” Game Studies 22, no. 2 (2022). http://gamestudies.org/2202/articles/gap_klosinski.

Kocurek, Carly A. Coin-Operated Americans: Rebooting Boyhood at the Video Game Arcade. Minneapolis–London: University of Minnesota Press, 2015.

Köhle, Kay, Matthias Hoppe, Albrecht Schmidt, and Ville Mäkelä. “Diegetic and Non-Diegetic Health Interfaces in VR Shooter Games.” In Human-Computer Interaction - INTERACT 2021: 18th IFIP TC 13 International Conference, Bari, Italy, August 30 - September 3, 2021, Proceedings, Part III, edited by Kori Inkpen et al., 3–11. Cham: Springer, 2021.

Kubiński, Piotr. Gry wideo: zarys poetyki. Kraków: Universitas, 2016.

Kurowicka, Anna. “Cyberpunk ucieleśniony: feministyczne reinterpretacje gatunku.” Teksty Drugie, no. 6 (2021): 91–108. https://doi.org/10.18318/td.2021.6.6.

Lemke, Thomas. Biopolitics. An Advanced Introduction. New York: New York University Press, 2011.

Lenkevich, Alexander S. “‘Are You in Your Body?!’ The Study of Biopolitical Interface Design.” Galactica Media: Journal of Media Studies 3, no. 2 (2021): 141–165. Accessed June 6, 2022. https://doi.org/10.46539/gmd.v3i2.160. http://galacticamedia.com/index.php/gmd/article/view/160.

Mbembe, Achille. Necropolitics. Translated by Steven Corcoran. Durham–London: Duke University Press, 2020. https://doi.org/10.1515/9781478007227.

McAllister, Ken S., and Judd Ethan Ruggill. “Playing to Death.” American Journal of Play 11, no. 1 (2018): 85–103.

McQueen, Sean. Deleuze and Baudrillard: From Cyberpunk to Biopunk. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2016.

Mills, Catherine. Biopolitics. First edition. Abingdon, Oxon, New York, NY: Routledge, 2018.

Mukherjee, Souvik. Videogames and Postcolonialism: Empire Plays Back. Cham: Springer International Publishing, 2017. https://doi.org/10.1007/978-3-319-54822-7.

Nae, Andrei. “Beyond Cultural Identity. A Critique of Horizon Zero Dawn as an Entrepreneurial Ecosystem Simulator.” Postmodern Openings 11, no. 3 (2020): 269–77. https://doi.org/10.18662/po/11.3/213.

Nintendo. Super Mario Bros. NES: Nintendo R&D4, 1986.

Piero, Mike. “Gaming Under Biopolitical Sovereign Power: The Chronotope of the Abject in the Binding of Isaac.” Eludamos. Journal for Computer Game Culture 11, no. 1 (2020): 55–70.

Poutiainen, Hannu. “Additions, Subtractions, Iterations: Deconstruction and the Actuality of Context.” Journal of Literary Theory 8, no. 1 (2014). https://doi.org/10.1515/jlt-2014-0008.

Rodríguez, Jimena Aguilar, Federico Alvarez Igarzábal, Michael S. Debus, Curtis L. Maughan, Su-Jin Song, Miruna Vozaru, and Felix Zimmermann, eds. Mental Health Atmospheres Video Games: New Directions in Game Research II. Bielefeld: transcript Verlag, 2022.

Rogers, Brandon. “‘Dude, How Much Health Do You Have Left?’.” In Krankheit in Digitalen Spielen, edited by Arno Görgen and Stefan H. Simond, 325–344. Bielefeld: transcript Verlag, 2020.

Rose, Nikolas. The Politics of Life Itself: Biomedicine, Power, and Subjectivity in the Twenty-First Century. Princeton: Princeton University Press, 2009.

Rutheford, Stephanie, and Pablo S. Bose. “Biopower and Play: Bodies, Spaces, and Nature in Digital Games.” Aether: The Journal of Media Geography 12, no. 10 (2013): 1–29.

St. Jacques, Nicholas, and Samuel Tobin. “Death Rules: A Survey and Analysis of PC Death in Tabletop Role-Playing Games.” RPG学研究 1 (2020): 20–27.

Stray Fawn Studio. The Wandering Village. PC: Stray Fawn Studio; WhisperGames, 2022.

Voorhees, Gerald. “Discursive Games and Gamic Discourses.” Communication +1 1, no. 1 (2012). https://doi.org/10.7275/R5G15XSM.

Wencel, Jakub. “Gamified Vs. Non-Gamified Space in Video Games: A Biopolitical Approach.” In Gamifcation. Critical Approaches, edited by Jarosław Kopeć and Krzysztof Pacewicz, 69–82. Warszawa: Uniwersytet Warszawski, 2015.

Wortham, Simon. The Derrida Dictionary. London: Bloomsbury Publishing, 2020.

ZA/UM. Disco Elysium. PC: ZA/UM, 2019.

Zagal, José P., Michael Mateas, Clara Fernández-Vara, Brian Hochhalter, and Nicholas Lichti. “Towards an Ontological Language for Game Analysis.” In Worlds in Play: International Perspectives on Digital Games Research, edited by Suzanne de Castell and Jennifer Jenson, 21–54. New York, NY: Peter Lang, 2007.

Zarzycka, Agata. “„Czy ja tak brzmię?” Autokreacja i immunizacja w serii Mass Effect.” Teksty Drugie, no. 3 (2017): 346–362.

Pobierz

Opublikowane : 2024-04-07


KłosińskiM. (2024). Markery biopolityczne w grach cyfrowych: interfejsy życia / zdrowia. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (49), 211-229. https://doi.org/10.31261/errgo.15392

Michał Kłosiński  klosin.m@gmail.com
Uniwersytet Śląski w Katowicach  Polska
https://orcid.org/0000-0002-5169-5338




Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.

Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).