Aronson, Elliot, Timothy D. Wilson, Robin M. Alert. Psychologia społeczna. Umysł i serce, przeł. Marek Kowalczyk. Poznań: Zysk i S-ka, 1997.
Google Scholar
Bush, Vannevar. “As We May Think”. The Atlanthic Monthly 179, nr 1 (1945), 112–124; http://totalrecallbook.com/storage/As%20We%20May%20Think%20Vannevar%20Bush%20450910.pdf (10.03.2024).
Google Scholar
Carr, Nicholas. Płytki umysł. Jak Internet wpływa na nasz mózg, przeł. Katarzyna Rojek. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2013.
Google Scholar
Case, Amber. Calm Technology. Principles and Patterns for Non-Intrusive Design. Sewastopol: O’Reilly Media, 2015.
Google Scholar
Chudy, Wojciech. Rozwój filozofowania a „pułapka refleksji”. Lublin: Redakcja Wydawnictw KUL, 1995.
Google Scholar
Dickson, Adom, Emad Kamil Hussein, Joe Adu Agyem. “Theoretical and Conceptual Framework: Mandatory Ingredients of a Quality Research”. International Journal of Scientific Research 7 (2018), 438–441.
Google Scholar
Dunbar, Robin. Pchły, plotki a ewolucja języka. Dlaczego człowiek zaczął mówić, przeł. Tomasz Pańkowski. Kraków: Copernicus Center Press, 2017.
Google Scholar
Dijk, Jan van. Społeczne aspekty nowych mediów. Analiza społeczeństwa sieci, przeł. Jacek Konieczny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2010.
Google Scholar
Fisher, Max. W trybach chaosu. Jak media społecznościowe przeprogramowały nasze umysły i nasz świat, przeł. Mateusz Borowski. Kraków: Wydawnictwo Szczeliny, 2023.
Google Scholar
Flusser, Vilem. Communicology. Mutations in Human Relations? Stanford: Stanford University Press, 2023.
Google Scholar
Fogg, Brian J. Persuasive Technology. Using Computers to Change What We Think and Do. San Francisco: Morgan Kaufmann Publisher, 2003.
Google Scholar
Frank, Manfred. Świadomość siebie i poznanie siebie, przeł. Zbigniew Zwoliński. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2002.
Google Scholar
Golemen, Daniel. Focus. Sztuka koncentracji jako ukryte dążenie do doskonałości, przeł. Piotr Szymczak. Poznań: Media Rodzina Sp. z o.o., 2014.
Google Scholar
Goody, Jack. Domestication of the Savage Mind. Cambridge: Cambridge University Press, 1977.
Google Scholar
Goody, Jack. The Logic of Writing and the Organization of Society. Cambridge: Cambridge University Press, 1986.
Google Scholar
Graeber, David, Wengrow David. Narodziny wszystkiego. Nowa historia ludzkości, przeł. Robert Filipowski. Poznań: Zysk i S-ka, 2022.
Google Scholar
Harold, Innis. The Bias Of Communication. Toronto – Buffalo – London: University of Toronto Press, 1951.
Google Scholar
Harari, Yuval N. 21 Lessons for the 21st Century. London: Jonatan Cape, 2018.
Google Scholar
Havelock, Eric. Preface to Plato. Cambridge: Harvard University Press, 1963.
Google Scholar
Havelock, Eric. The Muse Learns to Write. Reflections on Orality and Literacy From Antiquity to the Present. New York: Vail Ballou Press, 1986.
Google Scholar
Hudzik Jan. Wykłady z filozofii mediów. Podstawy nauk o komunikowaniu. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2017.
Google Scholar
Jaakkola, Elina. “Designing Conceptual Articles: Four Approaches”. AMS Review 10 (2020), 18–26.
Google Scholar
Kahneman, Daniel. Pułapki myślenia. O myśleniu szybkim i wolnym, przeł. Piotr Szymczak. Poznań: Media Rodzina Sp. z o.o., 2012.
Google Scholar
Kemp, Simon. “Digital 2023: Global Overview Report” (23 January 2023). Datareportal. https://datareportal.com/reports/digital-2023-global-overview-report (16.03.2024).
Google Scholar
Kenrick, Douglas T., Steven L. Neuberg, Robert B. Cialdini. Psychologia społeczna. Rozwiązane tajemnice, przeł. Agnieszka Nowak, Olena Waśkiewicz, Małgorzata Trzebiatowska, Marek Orski. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2002.
Google Scholar
Kerckhove, Derrick de. Powłoka kultury. Odkrywanie nowej elektronicznej rzeczywistości, przeł. Witold Sikorski, Piotr Nowakowski. Warszawa: MIKOM, 2001.
Google Scholar
Knosala, Bartłomiej. “Poetic Wisdom, Mind and Senses, Media: How to deal With Phenomenon of Crisis of Humanities?”. Journal of Literature and Art Studies 7 (2017), 77–82.
Google Scholar
Manovich, Lev. Język nowych mediów, przeł. Piotr Cyprański. Warszawa: Wyd. Akademickie i Profesjonalne, 2006.
Google Scholar
Marina, José Antonio. Porażka inteligencji czyli głupota w teorii i praktyce, przeł. Katarzyna Jachimska-Małkiewicz. Kraków: Wydawnictwo WAM, 2010.
Google Scholar
Maruszewski, Paweł. Cyberplemiona. Analiza zachowań użytkowników Facebooka w trakcie kampanii parlamentarnej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2018.
Google Scholar
McLuhan, Marshal. The Gutenberg Galaxy. Toronto, Buffalo. London: University of Toronto Press, 1962.
Google Scholar
McLuhan, Marshal. Understanding Media: The Extensions of Man. New York: McGraw-Hill, 1964.
Google Scholar
Merleau-Ponty, Maurice. Fenomenologia percepcji, przeł. Małgorzata Kowalska, Jacek Migasiński. Warszawa: Fundacja Aletheia, 2001.
Google Scholar
Metz, Cade. “Chatbots May ‘Hallucinate’. More Often Than Many Realize”. The New York Times (Nov. 6, 2023). https://www.nytimes.com/2023/11/06/technology/chatbots -hallucination-rates.html (16.03.2024).
Google Scholar
Montreal Protocol. https://treaties.un.org/doc/publication/unts/volume%201522/volume -1522-i-26369-english.pdf (18.03.2024).
Google Scholar
Negi’, Shweta, Jayachandran Mydhili, Upadhyay Shikha. “Deep Fake: An Understanding of Fake Images and Videos”. International Journal of Scientific Research in Computer Science, Engineering and Information Technology 3 (2021), 183–189.
Google Scholar
Olson, David R. The World on Paper: The Conceptual and Cognitive Implications of Writing and Reading. Cambridge: Cambridge University Press, 1996.
Google Scholar
Ong, Walter J. Orality and Literacy. The Technologizing of the Word. London, New York: Methuen, 1982.
Google Scholar
Osika, Grażyna. “Hipertekst jako efekt konwergencji mediów”. W: Problemy konwergencji mediów, red. Michał Kaczmarczyk, Dariusz Rott, 177–186. Sosnowiec–Praga: Wydawnictwo Verbum, 2013.
Google Scholar
Osika, Grażyna, “Hipertekst – technologia umysłu”. Zeszyty Prasoznawcze 58, nr 3 (2015), 638–649.
Google Scholar
Osika, Grażyna, “Hiperczytanie jako struktura poznawcza”. Lingua Ac Communitas 25 (2015), 63–78.
Google Scholar
Osika, Grażyna. Tożsamość osobowa w epoce cyfrowych technologii komunikacyjnych. Kraków: Universitas, 2016.
Google Scholar
Osika, Grażyna. “Świat bez książek. O możliwych przemianach kulturowych rzeczywistości”. Ethos 31, nr 3 (123) (2018), 193–209.
Google Scholar
Osika, Grażyna, “Strategia konfirmacyjna jako kryterium zaufania”. W: Zaufanie do mediów – między brakiem a naiwnością, red. Michał Dróżdż, 43–57. Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej Biblos, 2019.
Google Scholar
Osika, Grażyna. “Dilemmas of Social Life Algorithmization – Technological Proof of Equity”. Scientific Paper of Silesian University of Technology, Organization and Management Series 151 (2021), 525–238.
Google Scholar
Piguliucci, Massimo. Bujda na resorach. Jak odróżnić naukę od bredni, przeł. Paweł Kawalec. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2020.
Google Scholar
Pinker, Steven. Nowe oświecenie. Argumenty za rozumem, nauką, humanizmem i postępem, przeł. Tomasz Bieroń. Poznań: Zysk i S-ka, 2018.
Google Scholar
Pinker, Steven. Racjonalność. Co to jest, dlaczego jej brakuje, dlaczego ma znaczenie, przeł. Tomasz Bieroń. Poznań: Zysk i S-ka, 2021.
Google Scholar
Pleszczyński, Jan. “Naturalny i technologicznych racjomorfizm w komunikacji (w kontekście niektórych idei Konrada Lorenza i Stanisława Lema”. Filozofia i Nauka, Studia filozoficzne i interdyscyplinarne 10 (2022), 58–75.
Google Scholar
Popper, Karl R. Logika odkrycia naukowego, przeł. Urszula Niklas. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe, 1977.
Google Scholar
Postman, Neil. Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business. New York: Penguin Books, 1985.
Google Scholar
Rozado, David. “The Political Biases of ChatGPT”. Social Science 148 (2023), 1–8.
Google Scholar
Schnädelbach, Herbert. Próba rehabilitacji “animal rationale”, przeł. Krystyna Krzemieniowska. Warszawa: Oficyna Naukowa, 2001.
Google Scholar
Simms, Nary. “Data Poisoning: A New Threat to Artificial Intelligence”. Mathematics and Computer Science Capstone 47 (2023), 1–15.
Google Scholar
Stephens-Davidowitz, Seth. Wszyscy kłamią. Big Data, nowe dane i wszystko, co Internet może nam powiedzieć o tym, kim naprawdę jesteśmy, przeł. Maciej Świerkocki. Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2019.
Google Scholar
Szpunar, Magdalena. Imperializm kulturowy Internetu. Kraków: Instytut Dziennikarstwa, Mediów i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2017.
Google Scholar
Tichenor, Phillip J., George A. Donohue, Clarice N. Olien. “Mass Media Flow and Differential Growth in Knowledge”. Public Opinion Quarterly 34 (1970), 159–170.
Google Scholar
The Digital Competence Framework for Citizens. https://joint-research-centre.ec.europa.eu/digcomp_en (18.03.2024).
Google Scholar
The Digital Services Act and Digital Markets Act. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/digital-services-act-package (18.03.2024).
Google Scholar
Turkle, Susan. Samotni razem. Dlaczego oczekujemy więcej od zdobyczy techniki, a mniej od siebie nawzajem, przeł. Małgorzata Cierpisz. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013.
Google Scholar