Akwinata, Kaliban i Piętaszek na wspólnym bankiecie? Ścieżki i bezdroża antykanibalizmu
Abstrakt
Jacek Mydla
Aquinas, Caliban and Friday at a cannibalistic bonfire? The vagaries of the theology of anti-cannibalism.
The essay sets out to explore the ideological dispute over cannibalism during the Wars of Religion in its contemporary academic treatment. A special focus of interest is on the theological and metaphysical involvement of the contemporary discourse of cannibalism, represented here by two recent publications: Cannibals by Frank Lestringant (1994) and Cannibalism and The Colonial World (1995), a collection of essays edited by Francis Barker, Peter Hume, and Margaret Iversen. A glance at the recent discourse of cannibalism makes it possible to label it “Protestant" as opposed to “Catholic". References to the religious dispute over transubstantiation, and linguistic reformulations of the theological dilemmas do little justice to the metaphysical traditions on which the Catholic dogma originally rested. The much-discussed imputed allegorisation and symbolisation of the Eucharist corresponds to the allegorisation and symbolisation of the cannibal, characteristic of the colonial experience and its cultural appropriation in the Western world, is itself ridden with ambiguities. revealed in attitudes that scholars display towards religious controversies.
Uniwersytet Śląski w Katowicach; Wydział Filologiczny; Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych Polska
Tytuły i stopnie naukowe:
doktor habilitowany w zakresie literaturoznawstwa
magister filozofii
magister filologii
Zainteresowania badawcze:
Dramat angielski doby Elżbietańskiej, w szczególności Szekspir; dramat gotycki i romantyczny (Joanna Baillie)
Gotyk literacki w Anglii (XVIII i XIX wiek); literatura tajemnicy i grozy i jej odmiany; zjawiska nadprzyrodzone w literaturze (M. R. James); opowieść niesamowita
Recepcja Szekspira w XVIII stuleciu w Anglii
Wpływ Szekspira na twórczość autorów późniejszych (w szczególności na tzw. wczesny gotyk angielski)
Filozofia angielska w XVII i XVIII wieku (w szczególności filozofia szkockiego oświecenia)
Genealogia i recepcja oraz późniejsze przetworzenia (adaptacje) wybranych utworów klasyki literatury angielskiej (Frankenstein)
Aspekty filozoficzne dzieła literackiego (w szczególności problematyka czasu)
Zagadnienia ontologiczne związane ze statusem bytowym dzieła literackiego i świata przedstawionego
Funkcjonowania języka w dziele literackim (np. funkcje języka w dramacie)
Recepcjadziełaliterackiego
Narratologia
Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.
1. Licencja
Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.
2. Oświadczenie Autora
Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.
Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.
UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).
3. Prawa użytkownika
Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.
4. Współautorstwo
Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.
Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).