W imię miłości. Jeffrey Dahmer i zakochani kanibale



Abstrakt

Katarzyna Ancuta

The Things We Do For Love. Jeffrey Dahmer and Cannibal Love Culture

The article explores the romantic face of cannibalism. where the act of devouring human flesh is deconstructed as the ultimate expression of love. It focuses on the issue of love cannibalism and the romanticised myth of the loving cannibal. which has been functioning as a successful cultural metaphor since the 1990s. The article sets love cannibalism in the broader context of necrophilia, understood both in terms of a sexual disorder and a morbid fascination with the subject of love in death, Finally, it compares the romantic representation of cannibalism in contemporary texts to the similarly romantic depiction of AIDS, the infection which is treated as equivalent with taking control of the lover's body. The core of the article is the discussion of two criminal cases – Jeffrey Dahmer's and Issei Sagawa's -which serve to illustrate the relationship between love cannibalism and necrophilia. The argument is further expanded to examine various representations of necrophilia and love cannibalism in contemporary literature and film.


Pobierz

Opublikowane : 2003-10-01


AncutaK. (2003). W imię miłości. Jeffrey Dahmer i zakochani kanibale. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (7). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2172

Katarzyna Ancuta  kancuta@gmail.com
Uniwersytet Śląski w Katowicach; Wydział Filologiczny; Instytut Kultur i Literatur Anglojęzycznych  Polska
Dr Katarzyna Ancuta is a lecturer at the Graduate School of English at Assumption University in Bangkok, Thailand. Her research interests tend to focus on contemporary cultural manifestations of the Gothic, particularly in such areas as popular fiction, film and video, multimedia and performance art, theatre, music and dance, comics and graphic novels, fashion and alternative lifestyles. Most of her publications are concerned with the interdisciplinary contexts of contemporary Gothic and Horror, and recently with (South)-East Asian (particularly Thai) cinema and supernatural anthropology. She is currently working on a book on Asian Gothic, and a multimedia project on Bangkok Gothic. Her recent involvement with the Gothic academic community includes cooperation on The Encyclopedia of the Gothic (ed. David Punter, William Hughes and Andrew Smith, Wiley-Blackwell, 2013), The Blackwell A New Companion to the Gothic (ed. David Punter, Wiley-Blackwell, 2012), The Cambridge Companion to the Modern Gothic (ed. Jerrold E. Hogle), and a book on Global Gothic (ed. Glennis Byron, 2013). She is also involved in a number of film-related projects in South-East Asia.



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).