Krótkie wprowadzenie do literatury



Abstrakt

This essay explains the notion of liberature, lists its major representatives and provides a convincing rationale for its emergence.


Pobierz

Opublikowane : 2003-10-01


BazarnikK. (2003). Krótkie wprowadzenie do literatury. Er(r)go. Teoria - Literatura - Kultura, (7). Pobrano z https://journals.us.edu.pl/index.php/ERRGO/article/view/2179

Katarzyna Bazarnik  k.bazarnik@uj.edu.pl
Uniwersytet Jagielloński; Wydział Filologiczny; Instytut Filologii Angielskiej  Polska
Adiunkt w Zakładzie Komparatystyki Literackiej i Kulturowej Instytucie Filologii Angielskiej UJ, absolwentka IFA UJ, od 1995 r. związana z Instytutem jako nauczyciel akademicki, rozprawę doktorską pt. Some Aspects of Spatiality of the Literary Work as Exemplified by James Joyce's Giacomo Joyce, Ulysses and Finnegans Wake (with a reference to L. Sterne, S. Mallarmé, B. S. Johnson and R. Federman), poświęconą przestrzenności dzieła literackiego obroniła na UJ (2007). W IFA prowadzi zajęcia z metodologii badań literackich, historii literatury brytyjskiej i przekładoznawstwa oraz warsztaty z przekładu w ramach Studium Przekładu Literackiego w Katedrze ds. Przekładu i Komunikacji Kulturowej UNESCO UJ.

Jej zainteresowania naukowe skupiają się na twórczości Jamesa Joyce'a, ikoniczności w literaturze, literaturze awangardowej i eksperymentalnej oraz liberaturze (gatunkowi literackiemu, w którym również materialny kształt książki jest nośnikiem znaczenia).

Zainicjowała i zorganizowała sześć konferencji „Bloomsday in Kraków" (1997-2008). Jest autorką monografii Joyce and Liberature (Prague, 2012); zredagowała i współredagowała zbiory esejów Wokół Jamesa Joyce'a (wraz z F. Fordhamem, 1998), Od Joyce'a do liberatury (2002), Drama of the Mind (wraz z K. Stamirowską, 2008), James Joyce and After. Writer and Time (wraz z B. Kucałą, 2010), Liberatura czyli literatura totalna. Eseje zebrane 1999-2009 Z. Fajfera oraz dwa monograficzne numery Literatury na Świecie, poświęconej J. Joyce'owi (7-8/2004) oraz B.S. Johnsonowi (7-8/2008). Publikowała m.in. w James Joyce Quarterly, Spanish Joyce Papers i Przekładańcu.

Wraz z Zenonem Fajferem w wydawnictwie Korporacja Ha!art prowadzi serię „Liberatura", w której ukazało się dotychczas ponad dwadzieścia pozycji, m.in. Rzut kośćmi S. Mallarmégo, Sto tysięcy miliardów wierszy R. Queneau, Życie instrukcja obsługi G. Pereca i Finneganów tren J. Joyce'a. Współautorka dwóch książek liberackich Oka-leczenie (Kraków, 2000, 2009) i (O)patrzenie (Kraków, 2003) i tłumaczka. Brała udział w festiwalach literackich, reprezentowała polską kulturę podczas Festiwalu „Day of Welcomes", oficjalnych obchodów rozszerzenia Unii Europejskiej, w Letterkenny w Irlandii (2004) i na Europejskim Kongresie Kultury (Wrocław 2011); współorganizowała festiwal literatury awangardowej i nowych mediów Ha!wangarda 2013.

Wygłaszała referaty na kilkudziesięciu konferencjach międzynarodowych w Polsce i na świecie; gościła z wykładami na uczelniach polskich i zagranicznych, m.in. Uniwersytecie Tokijskim, Mills College w Oakland, School of the Arts Institute w Chicago, czy 11. James Joyce Summer School w Trieście. W ramach założonej wspólnie z Zenonem Fajferem Czytelni Liberatury w Krakowie prowadzi regularne wykłady gościnne i warsztaty czytania liberatury.

Członkini the International James Joyce Foundation, Polskiego Towarzystwa Estetycznego oraz European Association of Modernist Studies, Utopian Studies Society (Europe).



Właściciele praw autorskich do nadesłanych tekstów udzielają Czytelnikowi prawa do korzystania z dokumentów pdf zgodnie z postanowieniami licencji Creative Commons 4.0 International License: Attribution-Share-Alike (CC BY-SA 4.0). Użytkownik może kopiować i redystrybuować materiał w dowolnym medium lub formacie oraz remiksować, przekształcać i wykorzystywać materiał w dowolnym celu.

1. Licencja

Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego zapewnia natychmiastowy otwarty dostęp do treści swoich czasopism na licencji Creative Commons BY-SA 4.0 (http://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/). Autorzy publikujący w tym czasopiśmie zachowują wszelkie prawa autorskie i zgadzają się na warunki wyżej wymienionej licencji CC BY-SA 4.0.

2. Oświadczenie Autora

Autor deklaruje, że artykuł jest oryginalny, napisany przez niego (i współautorów), nie był wcześniej publikowany, nie zawiera stwierdzeń niezgodnych z prawem, nie narusza praw innych osób, jest przedmiotem praw autorskich, które przysługują wyłącznie autorowi i jest wolny od wszelkich praw osób trzecich, a także, że autor uzyskał wszelkie niezbędne pisemne zgody na cytowanie z innych źródeł.

Jeśli artykuł zawiera materiał ilustracyjny (rysunki, zdjęcia, wykresy, mapy itp.), Autor oświadcza, że wskazane dzieła są jego dziełami autorskimi, nie naruszają niczyich praw (w tym osobistych, m.in. prawa do dysponowania wizerunkiem) i posiada do nich pełnię praw majątkowych. Powyższe dzieła udostępnia jako część artykułu na licencji „Creative Commons Uznanie autorstwa-Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe”.

UWAGA! Bez określenia sytuacji prawnej materiału ilustracyjnego oraz załączenia stosownych zgód właścicieli majątkowych praw autorskich publikacja nie zostanie przyjęta do opracowania redakcyjnego. Autor/autorka oświadcza równocześnie, że bierze na siebie wszelką odpowiedzialność w przypadku podania nieprawidłowych danych (także w zakresie pokrycia kosztów poniesionych przez Wydawnictwo UŚ oraz roszczeń finansowych stron trzecich).

3. Prawa użytkownika

Zgodnie z licencją CC BY-SA 4.0 użytkownicy mogą udostępniać (kopiować, rozpowszechniać i przekazywać) oraz adaptować (remiksować, przekształcać i tworzyć na podstawie materiału) artykuł w dowolnym celu, pod warunkiem, że oznaczą go w sposób określony przez autora lub licencjodawcę.

4. Współautorstwo

Jeśli artykuł został przygotowany wspólnie z innymi autorami, osoba zgłaszająca niniejszy formularz zapewnia, że została upoważniona przez wszystkich współautorów do podpisania niniejszej umowy w ich imieniu i zobowiązuje się poinformować swoich współautorów o warunkach tej umowy.

Oświadczam, że w przypadku nieuzgodnionego z redakcją i/lub wydawcą czasopisma wycofania przeze mnie tekstu z procesu wydawniczego lub skierowania go równolegle do innego wydawcy zgadzam się pokryć wszelkie koszty poniesione przez Uniwersytet Śląski w związku z procedowaniem mojego zgłoszenia (w tym m.in. koszty recenzji wydawniczych).